Neděle 28. dubna 2024
Svátek slaví Vlastislav, zítra Robert
Polojasno 22°C

Kupka pro Blesk: Proč dálniční známka zdraží na 2 300 Kč? Z povolené rychlosti 150 km/h obavu nemá

Video se připravuje ...
Autor: jko - 
18. srpna 2023
05:00

Jak to bude s pravidelnou valorizací dálničních známek? A podaří se do 10 let dostavět dálniční síť? I o tom mluvil v pořadu Blesku Epicentrum ministr dopravy Martin Kupka (47, ODS).

Vy jste řekl, že by dálniční síť mohla být dostavěna do 10 let. Kde berete přesvědčení, že se to povede?

„Děláme důležité kroky v přípravě širší škály finančních nástrojů. Stavby se daří povolovat rychleji a Česko bude narážet na to, že bude muset zajistit finanční prostředky. Proto jsme na vládě rozhodli o přípravě dalších PPP projektů. Do dalšího stadia se teď dostaly tři. Jde o poslední úsek D35 mezi Opatovcem a Mohelnicí a na železničním čtvrtém koridoru úsek Nemanice – Ševětín a úseky spojení mezi Prahou, letištěm a Kladnem. K tomu přidáváme počáteční fázi prověřování dalších PPP projektů. Chceme dát jasnou vizi, že za 10 let se klíčové úseky dálnic podaří dobudovat, ať je to D35, Pražský okruh nebo spojnice na Vídeň.“

Tady padly několikrát PPP projekty, tedy financování pomocí soukromých investorů. Obrací se na ně stát z důvodu, že jsou rychlejší a efektivnější?

„Má to řadu výhod a pochopitelně i nevýhod, jako všechno na světě. Vycházíme ze zkušeností z dopravních projektů, které se realizovaly zejména v západní Evropě. Kouzlo spočívá v tom, že rizika, která jsou spojená s každou stavbou, se rozkládají mezi soukromého investora a stát. Ten kdo realizuje stavbu, ale také ji financuje a po dobu 25 let udržuje v každodenním režimu a což mu stát platí, má zájem na tom, aby stavěl co nejrychleji a nejkvalitněji.“  

Máte ošetřeno, že investor přesně vyhoví požadavkům, které vy chcete?

„Největší motivace je u něho samotného, protože on se následujících 25 let o tu stavbu musí starat. Pokud si stavbou způsobí komplikace, tak dopadnou především na něho. A na konci toho období musí investor stavbu v bezvadném stavu předat státu. V ten okamžik teprve bude uzavřená jeho role v celém procesu.“

Není to příliš strategických staveb v rukou soukromých investorů?

„Ve skutečnosti to je pořád jen doplňková část, většina staveb bude probíhat v běžném režimu, kdy za ně nese odpovědnost investorská organizace. V případě dálnic Ředitelství silnic a dálnic, v případě železnic je to Správa železnic.“

Staví se nebo opravují úseky dálnic tak, aby se po nich mohlo jezdit avizovaných 150 km/h?

„Nové úseky takové budou. Zároveň říkám, že klíčové je, aby – jak je to všude na západ od nás – se podařilo dopravu lépe řídit moderní telematikou. Abychom naopak v situaci, kdy je zhoršená viditelnost či větší provoz, mohli rychlost snižovat.“

Kritici změny říkají, že jízda bude nebezpečnější. Už nyní jsou řidiči, kteří na 130 jezdí 150 km/h Nebojíte se, že tam budou pak 180 km/h?

„Nebojím se o to. Naopak to, že v některých úsecích 150 umožníte, tak také dáváte jasnou zprávu, že tady je to možné, ale jinde ne. Že v ostatních úsecích platí 130. Je jasné, že těch úseků v České republice i s ohledem na náš terén nebude velké množství. Ale vnímám také to, že spolu s moderními značkami to přispěje k moderní podobě dopravy v České republice a nijak bych se nebál toho, že by to mělo zvýšit nebezpečí na dálnicích.“

Od března příštího roku vzroste cena celoroční dálniční známky o 800 Kč na 2 300 Kč. Jak jste přišli zrovna na tuto sumu?

„Národní ekonomická rada vlády doporučovala, abychom s ohledem na to, že dlouhodobě se cena dálničního poplatku neměnila, sahali někam ke třem tisícům korunám. Snažili jsme se najít nějakou úroveň, která má také oporu v tom, že kdyby docházelo k postupné valorizaci dálniční známky, tak bychom se pohybovali právě někde kolem hodnoty 2300 – 2400 korun. Zároveň jsme hledali i nějakou rovinu, která by pro české řidiče by neznamenala neřešitelnou zátěž. Věříme, že právě suma 2300 Kč i s tímhle zdůvodněním a zároveň s tím, že výrazně přibude dálnic v příštím roce, bude pro veřejnost přijatelná.“

Cena dálniční známky se má valorizovat o inflaci, to znamená, že se do ní promítne celá míra inflace?

„Předpokládáme, že inflace v dalších letech už nebude tak významnou mírou zatížena. A že to bude znamenat, že stát zároveň bude mít finanční prostředky na to, aby mohl investovat do výstavby dálnic.“

Takže se tam promítne celá?

„Ta inflace je tam zobrazená v celém rozsahu.“

Platí stále, že by se valorizace mohla odvíjet i od délky dálniční sítě?

„Spíše o tu změnu, o kolik se podaří dálniční síť rozšířit, ale tam navýšení bude opravdu poměrně malé.“

To bude dána cena za kilometr, nebo to bude politické rozhodnutí?

„Není to politické rozhodnutí. Je to jasně určené číslo a vyjadřuje procento navýšení počtu kilometrů vůči základní dálniční síti. Takže se to může reálně pohybovat v řádu jednotek procent.“

kverulantka ( 18. září 2023 17:59 )

Tak připitomělá argumentace může vzejít opravdu jen od nýmandů z hrůzovlády, kdy ke zdražení dálniční známky zazněla oduševnělá odpověď " dlouho se nezdražovalo, tak ... "!!!
Stejně tak dostal tazatel odpověď na otázku o zdražení koncesionářských poplatků - už se dlouho nezdražovaly, tak ... !
Co tohle je za zoufalosti!?!?!?
Otázka zní : Neměl by se zpoplatnit vzduch !?!?!?

beda88 ( 18. srpna 2023 13:17 )

.....a ještě, na tristním stavu dálnic se podílejí hlavně přetížené kamiony. vůbec nechápu, jak může kamioňák odmítnout najet na váhu a nechat se zvážit, jak se to děje hlavně na severu s dřívím. a že zaplatí na místě 100.000,-Kč pokutu a ani nemrknou svědčí o tom, že se jim takové přetěžování kamionů vyplatí. jeli jsme do Maďarska, přes Slovensko. asi tak 3km před hraničním přechodem do MLR byl najednou odklon kamionů na souběžnou cestu k hranicím a ta končila stacionární váhou a všechny kamiony byly povinně zváženu před vjezdem do Maďarska. taky jejich dálnice byly ve vynikající kondici.

beda88 ( 18. srpna 2023 13:12 )

nuuuu, popravdě jezdím hlavně po D5. její stav v okolí Berouna a Nýřan je tristní. vypadané pláty asfaltu o síle sice jen několika cm, ale chybí. vzhledem k tomu, že jezdím i na motorce, je to pro nás docela nebezpečné. a pro upřesnění mám choppera, takže nelítám 180km/h, ale předepsanou rychlost. hrozné je jejich "flekování". nevím kde se to naši silničáři učili, ale každou záplatu cítíte v řídítkách nebo volantu. často se jezdím jen projet kolem hranic z Folmavy na Rozvadov po německé straně. tam taky na obyčejných "okreskách" mají záplaty, ale když by jste zavřeli oči a přejeli je, tak ani nepoznáte, že jste jich několik přejeli.a za to chtějí o tolik zvýšit dálniční známky? ať jdo do (i).

beda88 ( 18. srpna 2023 13:05 )

viho ( 18. srpna 2023 12:46 )

Je rozdíl mezi dopravou osob a nákladu. Náklad jednak nemá lidská práva a jednak je většina nákladu komerční povahy a tedy se může do jeho ceny promítnout údržba dopravní cesty. Osobní auto ale zatěžuje dobře postavenou dálnici jen málo, lidé mají lidské právo svobody pohybu a navíc státní dálnice jsou samozřejmě postaveny z daní těch lidí. Dálniční známka či mýto pro osobní auto je jenom jakýsi příplatek za luxus a rychlost, nicméně nemá příliš logické vysvětlení. Smyslem dálnic je přece odvést dálkovou dopravu mimo obydlená místa, snížit emise a k tomu by lidé měli být finančně motivováni. V zemích s kilometrovým mýtem i pro osobní auta se mnoho běžných lidí dálnicím vyhýbá, protože si jízdu po nich prostě nemohou dovolit. V Itálii či Francii je mýto dražší než spotřebované palivo. A to už nedává smysl žádný, tedy kromě samozřejmě zisků majitelů těch dálnic.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa