Sobota 20. července 2024
Svátek slaví Ilja, zítra Vítězslav
Oblačno 27°C

Řidičák pro sedmnáctileté: Hazard nebo prevence? Expert zmiňuje o třetinu nižší nehodovost

Video se připravuje ...
Aktualizováno -
29. března 2023
15:35
Autor: Pavlína Horáková, vol - 
29. března 2023
14:08

Na dálnici D1 v úterý bouralo přes třicet aut, lidé několik hodin stáli v kolonách a dopravu celý den komplikovalo sněžení. Dalo se hromadným nehodám zabránit? Jsou české silnice bezpečné? Je řidičák pro sedmnáctileté a další plánované změny ministerstva dopravy tou správnou cestou? Na to odpovídal v Epicentru Blesku dopravní expert Roman Budský.

Možnost řídit auto od 17 let zavádí novela silničního zákona, která nyní čeká v Poslanecké sněmovně na schválení. Konkrétně jde o řízení pod dohledem zkušeného bezúhonného řidiče - mentora, přičemž by měl tento postup přispět k větší bezpečnosti na silnicích. „Je prokázáno, že tito řidiči, když pak začnou v 18 jezdit samostatně, tak ve srovnání s tou kontrolní skupinou, která nejezdila s tím mentorem, tak mají o třetinu nižší výskyt smrtelných dopravních nehod,“ vítá změnu Budský.  

„Jednou z podmínek je dělat to poctivě. Ne stylem: budeš mě vozit hospody a podobně, to nejde. Protože ten mentor musí být ve stavu řidiče,“ přidává expert s tím, že se tímto způsobem od začátku u řidiče buduje pocit zodpovědnosti. 

„Ten mladý řidič jednak najíždí kilometry, jednak celý rok jezdí, čili zažije horké léto, zažije mrazivou sněhovou zimu, zažije podzimní plískanice. To, co třeba v autoškole nezažije, protože si dělá řidičák mezi červencem a srpnem, kdy bylo nádherně. Lidi kolikrát ani nevědí, jak se zapínají stěrače nebo potkávací světla. Další věc je, že ti lidé jezdí v neznámých podmínkách. Protože když jezdíte v autoškole, co si budeme říkat, platí to pro všechny školy, co se zkouší, to se učí. Takže jezdíte pořád ty trasy, kde se pak jezdí s komisařem,“ vysvětluje Budský.

Řidičák na zkoušku

Novela silničního zákona také počítá s tzv. řidičákem na zkoušku. „Je to pomocná ruka pro ty nové začínající řidiče, kteří se začínají blížit k vybodování a při těch šesti bodech se řekne, heleď máš dvě možnosti, buď odevzdat řidičák, anebo my tě necháme jezdit, ale zúčastníš se jednodenního zdokonalovacího kurzu, čili půlka bude na autodromu, budou se ti věnovat zkušení lektoři, je tam i část, kdy jedou s učitelem autoškoly do reálného provozu," popsal metodu, která se využívá například v sousedním Rakousku.

Upozornil také na to, že učitel autoškoly tam v tento moment není proto, aby mladému řidiči sebral řidičák, ale měl by působit spíše jako starší kolega, který ho upozorní na některé chyby a zlozvyky. „Pak je tam ten dopravně psychologický seminář se zkušenými dopravními psychology a je to na bázi řízené diskuze, aby si ti lidi přišli na to, že chovat se na silnicích nebezpečně a nezodpovědně se nevyplatí," vysvětlil Budský s tím, že je potřeba s mladými řidiči pracovat a ne jim jen při chybách odebrat řidičské oprávnění. 

trintin ( 29. března 2023 20:34 )

...čili zažije horké léto, zažije mrazivou sněhovou zimu, zažije podzimní plískanice?? A doopravdy naježděné kilometry bude kontrolovat ten expert?

bullshit ( 29. března 2023 17:09 )

... papíry tedy nikomu, hlavně že "expertů" je jak naseto

samuray ( 29. března 2023 16:13 )

To, jak se jezdí na našich silnicích, je obrázek stavu společnosti.

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa