Náročnou opravu kolejí mezi Újezdem a Klárovem rozdělil dopravní podnik do tří etap. První startuje 28. ledna uzávěrou Letenské ulice. Auta ani tramvaje kvůli ní Malou Stranou neprojedou přes dva měsíce. „Jde o velmi frekventovanou trasu. Koleje vykazují zvýšenou míru opotřebení. Kolejnice mají 22 let a jsou na hranici životnosti. Jedná se o částečně preventivní opravu,“ sdělil technický ředitel pražského dopravního podniku Jan Šurovský.
Uzávěru budou řidiči objíždět po druhém břehu Vltavy. Cesta z Malostranského náměstí na Klárov se protáhne téměř pětinásobně! Náhradní dopravu zajistí autobusy. První »elektrika« by se do opraveného úseku měla vrátit na apríla.
Trasou mezi Újezdem a Klárovem v dopravní špičce projede až 39,5 spoje za hodinu. Oproti roku 1998 jde o více než o dvojnásobek. Dopravní podnik během opravy vymění celkem 3856 metrů kolejnic a 9350 metrů čtverečních dlažby.
Etapa I
28. 1. – 16. 2. 2023
- Uzavřena Letenská ulice.
- Auta na Klárov z Malostranského náměstí pojedou Karmelitskou, přes Újezd, most Legií, Masarykovo nábřeží, Divadelní ulicí a dále přes Smetanovo nábřeží, Křižovnickou a Mánesův most.
Etapa II
16. 2. – 4. 3. 2023
- Uzavřena Karmelitská.
- Auta na Klárov pojedou z Vítězné ulice přes most Legií, po druhém břehu řeky přes Masarykovo nábřeží Divadelní ulicí, přes Smetanovo nábřeží Křižovnickou a Mánesův most.
- Na Malostranské náměstí budou dále pokračovat Valdštejnskou a Tomášskou.
- Z Malostranského náměstí směrem na Újezd pojedou znovuotevřenou Letenskou ulicí, přes Klárov a Mánesův most, Křižovnickou, Smetanovo nábřeží a most Legií na druhý břeh řeky. Na Maltézské náměstí se dále dostanou Hellichovou.
- Vjezd do ulice Tržiště z Karmelitské bude pro dopravní obsluhu zachován.
Etapa III
4. 3. – 31. 3. 2023
- Uzavřen Újezd.
- Z Újezdu a Všehrdovy a Říční ulice se na Klárov auta dostanou přes Vítěznou, most Legií a Masarykovo nábřeží ulicemi Divadelní, Smetanovo nábřeží, Křižovnickou a Mánesův most.
- Na Malostranské náměstí mohou pokračovat dále Valdštejnskou a Tomášskou, na Maltézské náměstí pak Karmelitskou a Hellichovou.
- Z Karmelitské na Újezd se dostanou v opačném směru Letenskou přes Klárov a Mánesův most, po druhém břehu řeky Křižovnickou a Smetanovo nábřeží, přes Most Legií a Vítěznou.
- Do Říční a Všehrdovy se budou řidiči moci dostat Šeříkovou.
Tramvaje pojedou jinak
Dopravní omezení dopadnou na provoz všech tramvají, které Malou Stranou projíždí.
- 12 Pojede z Malovanky přes Pražský hrad, Chotkovy sady, Letenské náměstí a dále na Výstaviště.
- 15 Ve směru od Olšanských hřbitovů pojede po standardní trase na Malostranskou, kde se změní na č. 20 a bude pokračovat na konečnou v Divoké Šárce.
- 22 Mezi Nádražím Hostivař a Újezdem pojede jako obvykle. Dále bude pokračovat na Anděl, Smíchovské nádraží a do konečné na Sídlišti Barrandov. V úseku Bílá Hora-Malostranská ji nahradí nově zřízená linka 32. Z Malostranské bude pokračovat přes Čechův most a Právnickou fakultu dále na Klárov a Bílou Horu.
- 23 Pojede v trase Královka, Pražský hrad, Malostranská, Čechův most, Strossmayerovo náměstí a Veletržní palác na Výstaviště.
- 42 Historická linka pojede z Dlabačova přes Pražský hrad, Malostranskou, Právnickou fakultu, Čechův most, Dlouhou třídu, Náměstí Republiky, Masarykovo nádraží, Jindřišskou, Václavské náměstí, Lazarskou, Karlovo náměstí kolem Pražského hradu zpět na Dlabačov.
- 97 Noční linka pojede přes Malostranskou, Staroměstskou, Národní divadlo, Národní třídu, Karlovo náměstí a na Nádraží Hostivař.
Náhradní autobusy
28. 1. – 16. 2. 2023
- Autobus X22 zajistí spojení mezi Újezdem a Malostranským náměstím.
- Linka 194 bude zkrácena od Nemocnice Milosrdných sester pod Petřínem na Malostranské náměstí.
16. 2. – 31.3. 2023
- Autobus X20 zajistí dopravu mezi Malostranskou a Malostranským náměstím.
- Linka 194 od Nemocnice Milosrdných sester pod Petřínem pojede bez omezení.
Přijde kolaps?
Komplikace kvůli dopravním omezením na Malé Straně nevylučuje dopravní expert Roman Budský. „Aut neubude a někam se logicky přemístí. Malá Strana je ve špičce frekventovaná. Doprava se může zahustit zejména na objízdné trase na druhém břehu řeky,“ vysvětlil. „Řidiči jsou s tím smíření. Chápou, že se to opravit musí, ale irituje je, když to je rozkopané a odpoledne se tam už nedělá,“ doplnil. Opravy by podle něj měly být udělané co nejrychleji. Pracovat by se mělo prý na dvě směny.
Podoba zrekonstruovaného Smetanova nábřeží dne 29. července 2022. Jan Dařílek