Čtvrtek 27. ledna 2022
Svátek slaví Ingrid, zítra Otýlie
Zataženo, déšť se sněhem 4°C

Novinky adepta na šéfa dopravy Kupky: Změna slev na jízdné a 150 km/h na dálnicích

Autor: Vera Renovica - 
9. prosince 2021
05:00

40 kilometrů dálnic ročně, bezpečnější jízda, vyšší rychlost. Tohle všechno a mnohé další chce skloubit budoucí ministr dopravy Martin Kupka (46, ODS). A osobně bude prý všechny kolem urgovat a »prudit«, aby žádná stavba nestála. O tom, jak chce na »prokletém« rezortu uspět, mluvil v pořadu Blesku Epicentrum.

Jaké to je být v roli skoroministra a muset se k problematice vyjadřovat? Je to dobrý trénink, anebo minové pole?

„Je to obojí. Trénink je koneckonců vždy trochu pohyb po minovém poli. Na druhou stranu si myslím, že vzhledem k té dlouhé přípravě a roku práce na středočeských silnicích (Kupka je krajský zastupitel - pozn. red.) v dopravní infrastruktuře, v tomto směru průpravu mám.“

Vy jste řekl, že vaším cílem je připravit 40 km dálnic ročně, to není tak ambiciózní, to se současné vládě podařilo i stavět. Znamená to, že dělali, co se dá?

„To není úplně pravda, jak který rok. Byla léta, kdy se postavily jen 4 kilometry dálnice. Já chci to číslo navyšovat i proto, aby bylo v Česku méně nehod. Příklad mnoha jiných států ukazuje, že tam, kde je kvalitní infrastruktura, je méně nehod a je tam zaděláno na ekonomický růst. My do tohoto chceme investovat.“

Kolik ročně?

„Na příští rok je na ty důležité investice připraveno přes 130 miliard korun. Když to spojíme i s tzv. PPP projekty (partnerství veřejného i soukromého sektoru, pozn. red.), budeme rádi, když se nám to podaří udržet.“

Dosluhující ministr Havlíček ale říká, že někdy nejde jen o investice nebo vůli. Například o dálnici D52, která má propojit Brno a Vídeň, tvrdí, že její stavbu zdržují ekologické spolky včetně těch rakouských. Jaký máte recept na toto?

„Legislativu. Musíme mít lepší nástroj na to, jak zamezit opakovaným připomínkám. No a další recept je důsledně sledovat naplňování jednotlivých termínů. Třeba v případě Pražského okruhu se takové konzilium, na kterém se podílelo město, Správa železnic, Ředitelství silnic a dálnic a Středočeský kraj, scházelo jednou za čtvrt roku. Moje představa je, že takováhle porada se bude na ministerstvu odehrávat každý měsíc a bude jasné, že je tady vláda, která chce stavět a která chce vše sledovat. Takhle systematická práce se odráží v tom, co reálně v zemi vyroste.“

Takže budete pořád urgovat a abych to řekla lidově »prudit«.

„Ano. A bojovat a hledat způsoby, když to nejde jednou cestou, jak to udělat cestou jinou.“

A když se ohlédnete za prací pana Havlíčka, máte pocit, že tohle mu chybělo? Ta důslednost?

„Když jsem zmiňoval to konzilium, tak tam pan Havlíček pro své pracovní vytížení i na druhém ministerstvu (vede i ministerstvo průmyslu, pozn. red.) nebyl ani jednou.“

Co plánujete pro déjedničku?

„Jedno z témat budou odstavná parkoviště a také to, aby na nich byla kulturní infrastruktura, kterou známe z Rakouska, aby tam byly dobíjecí stanice, protože i to se stane nezbytnou součástí infrastruktury. Také nás čeká rekonstrukce mostu Šmejkalka, která nás vyjde na více než miliardu korun. Mrzí mě, že tam budou kvůli tomu další omezení. Tady ať každý posoudí, jak když předchozí vláda říkala, jak je vše hotové a jak máme novou dálnici, jestli to je v souladu s realitou.“

Takzvaně v mašličkách ale dostanete od odcházející garnitury novelu zákona o pozemních komunikacích, která kompletně předělává bodový systém – za menší prohřešky budou jen 2 body, za ty velké 6 místo sedmi ale vyšší pokuty a další postihy.

„Se základními principy souhlasím. Bodový princip se má zpřehlednit. Souhlasím s principem dvakrát a dost pro nezávažnější přestupky, jako je alkohol za volantem nebo vjetí na železniční přejezd v okamžiku, kdy jsou závory dole (člověk se »vyboduje« s 12 body, pozn. red.).  Anebo třikrát a dost pro nedání přednosti v jízdě. Stejně pokládám za správný krok ulevit v případě nejlehčích přestupků, kde se snižuje finanční sankce. A je to i cesta, jak tu regulaci udělat srozumitelnou pro veřejnost, protože pak ji lidé budou přirozeně víc dodržovat.“

A řidičák na zkoušku? Tedy že čerství řidiči mají toleranci 6 bodů místo 12 bodů?

„Opírá se to o to, že ti, kdo čerstvě usedají za volant, jsou často viníky závažnějších dopravních nehod. V tomto směru jim dát najevo, aby na začátku spíše brzdili, než dupali na plyn, je podle mě dobře. Ten princip mi připadá dobrý.“

Odcházející garnitura pak chtěla na vybraných úsecích dálnic zvýšit rychlost ze 130 na 140 kilometrů za hodinu, ale vaše koalice chce rovnou 150. Za tímhle si stojíte?

„Ano. Když vyjedete za hranice, tak vidíte, že tam rychlost vozidel řídí moderní telematika, sledující množství vozidel na komunikaci, povětrnostní podmínky. A já si dovedu představit, že za dobré viditelnosti a na dálnici, kde budou tři pruhy, bude možné jet rychleji. Pokládám za důležité tímhle krokem dospět k tomu, že bude větší přirozený respekt k dodržování předpisů.“

Lidé na stotřicítce už dnes ale zrychlí relativně v pohodě na 140. Když bude někde 150, jak zaručíte, že někdo stejně klidně nezrychlí na 160, 165? Že ta psychologie nebude fungovat takto?

„My jsme si opravdu i na úrovni obce vyzkoušeli, že když je pravidel méně a jsou srozumitelné, fungují lépe, než když jich je plno. A že je lidé mají snahu a tendenci respektovat. A je tu i další věc. V loňském roce měl pohyb na silnicích asi 460 obětí. Tipnete si, kolik z nich bylo na dálnicích?“

Tipla bych desetinu.

„Ještě méně. 33 lidských obětí, což mimo jiné znamená, že dálnice jsou bezpečnější než často poškozené komunikace nižších tříd. Já bych v tomto směru sázel na to, že když využijeme moderní technologie, nebude už zájem porušovat pravidla. A na závěr: v Německu jsou dokonce úseky dálnic bez omezení rychlosti, a přesto je Německo jednou z dopravně nejbezpečnějších zemí, je sedmé k našemu 18. místu v rámci srovnání evropských států, i když s tím má co do činění, že mají nové moderní dálnice a pravidelně udržovanou silniční síť.“

Vy byste byl i pro jedno pivo za volantem, jako mají v Německu? Tedy toleranci 0,5 promile?

„Tohle není v našem koaličním programu. Já bych byl o něco liberálnější, ale museli jsme udělat kompromis. Ta debata se vedla, ale ze strany TOP 09 a KDU-ČSL byl přísnější přístup.“

Vaše koalice avizovala revizi slev na jízdném alespoň pro studenty, kteří mají 75 procent dolů z ceny. Jak bude ta revize vypadat?

„Je to odpověď na aktuální ekonomickou situaci země. To, jak ten zásah bude vypadat, o kolik se ta sleva sníží, jak celý ten model nastavit, k tomu je potřeba se podívat na čísla, protože kdyby se neopatrným zásahem měl snížit počet cestujících, tak to kraje a stát zaplatí v jiných penězích.“

Tedy revize není zrušení slevy, ale změna její výše.

„Přesně tak.“

Zaměříte se i na slevy pro seniory?

„Samozřejmě. Existují různé možnosti, jak by to mohlo vypadat. Je otázkou, jestli se ze 75 procent dostaneme na 50 procent, případně sáhneme do historie, kdy pro studenty platila 25procentní sleva. Tohle bude nutné vše zvážit.“

A kdy budeme vědět, jak to bude?

„Měsíc po nástupu nové vlády to musí být jasné.“

Video Kupka po setkání se Zemanem: Resort dopravy musí dohnat historický dluh ve výstavbě - ČTK

johnny stopper ( 9. prosince 2021 21:53 )

Hele ty drndo, chcem všude tříproud, vymáhat dodržování nejvyšší rychlosti zejména pro cizince (už jejich chování taky máme plné zuby), a jezdit chceme veprostřed. Napravo ne, to tady zavedli nacisti a neodpovídá to české povaze. Chcem prostředek, žádný německý manýry, napravo náklad a nájezdy/výjezdy, vlevo závodníci. Rychlosti; veprostřed 130, napravo méně než 130, vlevo více než 130. Taky chceme abyste s Fialou přestavěli některé úseky D1 na vrstevnici. Stoupací a klesací šit opravdu není dálnice, ale silnice pro debiIy. Do voleb to stihnete, pokud sebou hodíte.

sekebo ( 9. prosince 2021 20:47 )

Vyšší rychlost a bezpečnější jízda - to musel pronést nějaký "Lumen" ze stáje ODS, pokud se nemýlím. V tomto duchu nám mohl také sdělit, že čím vyšší rychlost, tím menší spotřeba a že čtvereček je kulatý. Tomu říkám "Změna" !!!

padouch236 ( 9. prosince 2021 17:29 )

Modré, zlodějské straky už jednou nám všem, názorně ukázali, jak se dá prosperující stát rozkrást za čtrnáct dní, chybí tady jen tehdejší minstr financí. A další ze žhavých aktérů, který se likvidace státu aktivně účastnil, dokonce aspiruje na ministerskou funkci, takže opět se stane kozel zahradníkem? Že je tato smečka kvalifikovaným přeborníkem, nemůže být pochyb! Čas ukáže, jak se jim ta zlodějna povede v době nastávající...Už témata jsou nastavena divně, jsou tady závažnější otázky na řešení, než je sleva na jízdném pro důchodce a studenty, rychlost na dálnici bych také řešil jako to, co snese odklad...Myslím, že hlavním tématem by měla být nastávající a snad i výkonná a stoupající ekonomika státu.

Jarocell ( 9. prosince 2021 15:18 )

Ani nevíš jak's trefil hlavičkou po hřebíčku výrokem "německých spoluobčanů". My pro ně nejsme spoluobčané, my jsme ti z východu, kde si můžou dovolit víc, než by mohli doma. Vlastně arogance je vlastní všem ze starých států EU a není to jenom vtip, že kdž sem poprvé jeli, (někteří) si vezli s sebou i klozetpapír, někteří i korálky, kapesní nožíky a zrcátka pro domorodce...

1917 ( 9. prosince 2021 14:16 )

Ať jde celá ODS už do zadele s jejími 150km na našich jakoby dálnicích. Každý rok trávím část v USA a mají tam dálnice podstatně kvalitnější než u nás a rychlost 110km a nikdo neremcá, akorát naši blbečkové!!!!!

Zobrazit celou diskusi
Další videa