Psycholog o rotační výuce i obézních dětech. Co při tvorbě opatření politici nedomysleli?
Dětem jsme rozbořili pravidelnost a řád. Rotační výuka není ideální, ale je lepší než nic. Podle psychologa Václava Mertina bude rok rekordní školní absence dětem chybět, vymlouvat se na to v osmdesáti ale už nebudou. V pořadu Epicentrum hovořil také o tom, proč by testoval děti doma, jak rotační výuka zatěžuje rodiče a učitele i v čem by se mělo české školství zlepšit.
Od pondělí se obnoví rotační výuka na druhém stupni základních škol a plný provoz mateřských škol ve všech krajích. Nová forma rotační výuky se setkává s kritikou z mnoha stran. Ani dětský psycholog a učitel Václav Mertin ji nepovažuje za ideální formu výuky: „Určitě to není ta optimální forma, ale rozhodně je to lepší, než aby tam nechodily vůbec…Pro dítě to není tak náročné. Myslím si, že nejnáročnější je to pro rodiče a pro učitele, protože je mnohem složitější logistika,“ uvedl ve studiu Blesku.
Jako hlavní nástroj k úspěšnému zvládnutí této situace považuje plánování a rozložení si povinností: „Rodiče si to musejí v hlavě srovnat, aby si řekli, jak si ty služby rozdělit. Pro to dítě byl a je důležitý řád, pravidelnost a my jsme ji docela efektivně rozbořili,“ uvedl psycholog.
Mertin také poukázal na důležitost sportu a tělesné výchovy nejen ve školách: „Když se děti méně hýbou, tak tloustnou a když tloustnou, tak se snižuje jejich odolnost. Najednou si člověk uvědomí, že by mu možná nevadilo, kdyby dělaly nějaký gramatický chyby, protože se určitý jev nenaučí, ale to že jsou v nepohodě, to že jsou tlustý, to mi vadí mnohem víc,“ zmínil. V případě další pandemie či nějaké podobné situace by doporučil, abychom zvažovali, jak zařídit, aby se děti více hýbaly a byly venku. „Na to se domívám, že jsme nemysleli,“ zhodnotil kriticky, v čem bychom se do budoucna mohli poučit.
Šťourání v nose bez traumat
V Epicentru přišla i na pravidelné testování ve školách. „Já nerozumím tomu, proč se nemůže testovat doma, protože tam by kus (logistiky pozn. red.) odpadl. Pořád si myslím, že v tom domácím prostředí by to bylo mnohem komfortnější pro všechny,“ uvedl Mertin a také zdůraznil, že učitelé jsou tu hlavně od učení a ne na testování dětí. Samotné testování přirovnal ke šťourání v nose a žádná traumata by podle něj našim nejmenším způsobit nemělo.
Výrazné dlouhodobé následky vynucených „covidových prázdnin“ neočekává. I když je podle něj zřejmé, že v rodinách, kde problémy již existovaly, je pandemie jen zvýraznila. „Narůstala tenze, v některých rodinách narůstalo domácí násilí, spotřeba alkoholu. To jsou všechno možné reakce, ale děti jsou nesmírně flexibilní, to znamená, pokud se ta situace zklidní, tak ty děti se tím nějak srovnají,“ zachovává si známý dětský psycholog svůj pozitivní přístup.
Chybějící dovednosti
Rok absence ve školních lavicích bude dětem podle Mertina scházet zejména v pravidelnosti tréninku komunikačních a sociálních dovedností. „Ale neříkám, že se to nedá nijak dohnat. Prosím, nemysleme si, že ještě v osmdesáti budu dohánět něco, co jsem před těmi pětasedmdesáti lety nemohl realizovat,“ řekl s úsměvem.
Na školách by se podle Mertina měla více vyučovat komunikace, empatie a podobné sociální dovednosti. „Odborné znalosti bude používat jen někdo, kdežto ty sociální potřebujeme všichni,“ uvedl na závěr Epicentra a ještě připustil, že to by znamenalo školám něco ubrat a taková změna nebude jednoduchá.
Zase jeden co studoval, aby porozumel sam sobe.
A ani to se nepovedlo.
Empatii a socialni dovednosti at jde ucit vladu a pak at neco plka....🙄