Expert na dezinformace se pustil do Blatného: „Házení hrachu na zeď.“ Z práce pro vládu vycouval
Jako „házení hrachu na zeď“, tak popsal spolupráci s ministerstvem zdravotnictví datový analytik František Vrabel. Jeho firma Semantic Visions měla vládě pomáhat v boji proti dezinformacím, po čtyřech měsících však byla jejich spolupráce ukončena. V úterním Epicentru hovořil nejen o důvodech svého rozhodnutí, ale také o tom, jaké jsou hlavní dezinformace putující českým virtuálním prostorem a čemu věří až třetina Čechů.
„Protože jsme viděli, že ta naše služba nemá odezvu, kterou bychom rádi, že tak nějak házíme hrách na zeď, tak jsme se rozhodli, že se z toho stáhneme,“ zhodnotil spolupráci s ministerstvem zdravotnictví. Jeho firma nyní bude pomáhat americkému ministerstvu zahraničních věcí.
Každý týden firma Semantic visions předkládala vládě analýzu dezinformací, která obsahovala i doporučení jak komunikovat s veřejností. Podle Vrabelových slov se jimi však vláda příliš neřídila. Jedno z klíčových doporučení bylo, aby vláda mluvila jedním hlasem. „Aby se nedělo to, co jsme viděli v posledních měsících, řekl bych neustále, že ministři říkali rozdílné zprávy a že se měnila pozice vlády téměř v přímém přenosu,“ popsal jeden z hlavních problémů.
Tento způsob komunikace totiž výrazně nahrává dezinformátorům. Ti pak pouštějí své zprávy do společnosti, která je zmatená a přestala důvěřovat své vládě s mnohem větším zásahem. „My jsme doufali že vláda pochopí tu závažnost situace," přiznal své zklamání z přístupu vlády.
Malá domů za 50 milionů?
Vrábel také upozornil na zvláštní okolnosti výběru informační kampaně na řešení problematiky kolem covidu, na kterou bylo v říjnu minulého roku schváleno 50 milionů korun: „Příprava té kampaně nebo té soutěže se táhla neúměrnou dobu a k překvapení všech, rozhodující slovo měla jakási právní kancelář, která to zpracovávala dlouhé týdny a pak těsně před Vánoci vyšla soutěž a marketingové firmy měly na to, aby podaly nabídku jen tři dny, což je nerealistický termín. A tak nějak nám těm, kteří to sledujeme blížeji, připadalo, že to bylo určeno pro předem vybraného zájemce, že to byla zase taková ta klasická malá domů.“
Kampaň navíc hodnotí jako nepovedenou. „Podle mého názoru byla úplně špatně…Těžiště mělo být v takových nástrojích, které patří spíše do 90. let, jako jsou billboardy, letáky, reklamní spoty v rádiích a vůbec nepochopili, že tam kde se láme chleba, je internetový prostor a že měli napřímit svou pozornost na sociální sítě a zpravodajské portály,“ řekl v Epicentru a připomněl také, že tento způsob reklamy je nejen efektivnější, ale také levnější.
Nesrovnalosti s ruskou vakcínou
Podle Františka Vrabela až 90% dezinformačních webů jedná ve prospěch Ruska. Jako jeden z příkladů, uvedl právě tlak na použití ruské vakcíny Sputnik V a současná kritika EU. „Ta ruská snaha distribuovat tuto vakcínu, nese všechny znaky tzv. informační operace. Ten výrobce ruské vakcíny nikdy oficiálně nezažádal Evropskou lékovou agenturu. Podobná situace je ve Švýcarsku, kdy ruský tamní velvyslanec tvrdí, že žádost odeslali, přitom Švýcarský úřad tvrdí, že ji nikdy nedostal,“upozornil na některé nesrovnalosti ohledně ruského jednání.
Přiznává, že Sputnik V může fungovat velmi dobře, ale poukázal ještě na další zajímavou skutečnost: „Rusové mají velké problémy tuto vakcínu vyrábět. Je něco jiného, že byla vyvinuta nějakým vědeckým týmem, který je podle všeho velmi schopný...je zcela iluzorní, že by Rusové mohli v nějakém masivním měřítku tuto vakcínu distribuovat do zahraničí.“ František Vrábel svůj názor podpořil statistikami, které ukazují, že Rusko je v očkování svých občanů výrazně za Českou republikou a Evropou.
Až třetina Čechů ovlivněna
Hlavní tři narativy, které se šíří českým virtuálním prostředím jsou podle zjištění Semantic Visions dezinformace týkající se vakcín a očkování na Covid, propagace teorií o konspiraci globálních elit, využívající pandemii ke kontrole populace a k finančnímu zisku a také dezinformační obsah popírající závažnost či nebezpečnost viru a zpochybňující statistiky spojené s koronavirem.
Češi jsou exponováni dezinformacím až 25x více než například Američané. Jako problematické vnímá, že v Česku je až třetina občanů zasažena dezinformačním obsahem, což mimo jiné vyplynulo i z průzkumu ministerstva vnitra. „Jedna z těch pro mě šokujících informací byla, že 30 % respondentů souhlasilo s tvrzením, že stojí za to omezit suverenitu České republiky ve prospěch Ruska nebo Číny, pokud nám to přinese ekonomické výhody,“ uvedl František Vrabel jeden z alarmujících příkladů, který hodnotí jako přímý důsledek několikaleté snahy dezinformátorů.
To je "VYČURÁNEK" na první KUK !!