Minulý díl Talentmánie (Nova) a Česko Slovensko má talent (Prima) sledovalo 1,1 (Nova) resp. 1,0 (Prima) diváků, což je v součtu ještě skoro o půl milionu méně než první kolo. Týmy obou televizí mi dají za pravdu, že se čekal opačný trend.

Ze čtyř dva do počtu

Talent na Primě je svěží, rychlý, poskládaný tak dovedně, že i ta Lucie Bílá měla v každém vstupu jiný účes, o šatech nemluvě. Je milá, laskavá, škoda, že občas vypoulí. Jan Kraus je přesný a ostrý jako břitva. Ostříhaný Slovák Slávik tvrdil muziku.

Ludwig Miese van der Rohe měl na Čt2 pěkný dům, takový rozhlehlý. Aby ne, když byl milovník umění a navíc architekt.

Talentmánie na Nově je vývar z vývaru. Kdyby se na jevišti netančilo, myslel bych si, že jsem v předloňské Superstar. V porotě fungoval jen Habera a Banášová, ostatní dva (Troška a Šeredová) byli jen do počtu. Obzvlášť chabá byla Alena Šeredová, jejíž role zřejmě spočívá jen v tom, že se ukazuje z profilu, když se dívá, co tropí Banášová.

Vosa Mája

Československo má talent: Na jeviští sedí slovenský Rom převlečený za vosu a zpívá romsky píseň Včelka Mája. První, druhý, třetí klakson. Bílá: „Bohužel, vy nejste zpěvák, jste jenom roztomilý.“ Slávik: „Pro mě jste jenom pruhovaný.“ Kraus: „Pro mě ani to ne.“

Mareš na Nově je vyhořelý a velmi, velmi provinční. Nova pojala talentovou show stejně při zemi a chabě jako před pěti lety propadák Big Brother. Co obzvlášť překvapuje, je to, jak vizuálně slabá je Talentmánie ve srovnání s Česko Slovensko má talent, protože obrazová stránka věci byla vždy velkou předností Novy.

Kdy funguje trapno

Obrovský rozdíl mezi oběma pojetími je výběr soutěžících. Zatímco na Nově převažuje dril a trapno, na Primě, ač je tam oboje samozřejmě také, se najednou, jak se říká, kde se vzal tu se vzal, vynoří supertalent, kvůli kterému i to trapno zafunguje.

Mimořádné bylo tuto neděli vystoupení tří mladých Romek s knírky, které sotva otevřely ústa, stal se zázrak a z televize se stal živočich. Totéž platí i o dvou artistech, kteří se během vystoupení svlékali. Právě kvůli těmto vystoupením měl na jevišti místo pán převlečený za vosu, dívka, která zadržovala dech (jen dvě minuty, víc času neměla) a pán, který pískal krkem.

Divákovy nůžky

Rozdíl v kvalitě mezi oběma televizemi je naprosto zřejmý, ale divácký zájem je u obou skoro stejný, což je úspěch Primy. Zde je vidět, jak obrovskou sílu má značka, ale je třeba myslet na to, že jakmile se dá divácká masa do pohybu, těžko se zastavuje. Pro Novu je nyní důležité, aby se nůžky sledovanosti nezačaly rozvírat.

První kolo byl mezi oběma televizemi rozdíl 200 tisíc diváků, nyní jen 100 tisíc. Ve vzduchu se vznáší věta: Talentová soutěž na Primě poprvé nejsledovanější. To je bod zlomu, střih a propast.

SuperStar a Vyvolení

Nejsilnější česká televize to prostě hraje jako fotbalová Sparta. Velké hvězdy, ale profesorský fotbal bez nápadu, krátké přihrávky na jistotu. Není divu, že počet remíz se množí a objevují se i první prohry. Nejen fotbal už je dnes jinde.

Oběma televizím se nepodařilo udělat ze soutěže fenomén (zatím), ale jsme stále v zahřívacích kolech vysílaných ze záznamu.

Loni si premiéru nové řady SuperStar na Nově nenechaly ujít 1,6 miliony diváků, tedy o 300 tisíc více, než Talentamnii. První díly reality show Vyvolení v roce 2005, které Prima považuje za svůj majstrštyk, sledovalo 1,4 miliony diváků.