Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky stále vlastní České dráhy (ČD), které v minulosti založily se společností Sekyra Group společný podnik za účelem rozvoje areálu. Developer proto na budovu drží předkupní právo. Smlouva podle schváleného dokumentu stanovuje, že se firma práva vzdá a město jí poskytne záruky, že nepřijde o možnost připravované výstavby na okolních pozemcích v plánovaném rozsahu.
„Smlouva otvírá prostor pro to, abychom jako město mohli tu budovu nákladového nádraží odkoupit,“ řekl Hlaváček. Podle schváleného dokumentu už magistrát ve spolupráci s ČD připravuje kupní smlouvu, kterou budou schvalovat nejprve radní a poté zastupitelé. Dále schválená dohoda zahrnuje například souhlas se vzájemným využíváním pozemků druhé strany při výstavbě a další související články. Pokud by město do konce ledna příštího roku budovu nádraží neodkoupilo, bude moci od smlouvy odstoupit.
Přímý odkup
Město v minulosti zvažovalo, že rozvoj objektu nádraží zajistí prostřednictvím spolupráce s developerskými firmami, které v areálu vlastní pozemky. Současné vedení magistrátu ale na základě právní analýzy usoudilo, že by to bylo riskantní, a rozhodlo o přímém odkupu. „Jedná se o nejrychlejší a pro všechny nejpřínosnější způsob jak odblokovat transformaci brownfieldu Nákladové nádraží Žižkov,“ stojí ve schváleném dokumentu.
Moderní čtvrť ve výstavbě
V areálu bývalého nádraží už staví firma Central Group, která tam plánuje ve třech projektech postavit 4 600 bytů. Kromě Sekyra Group tam chce stavět i Penta či Finep. Praha 3 a Praha se s developery dohodly na takzvaných kontribucích, které firmy samosprávám zaplatí na rozvoj infrastruktury. Celkem by měly mít podle dřívějších vyjádření zástupců města hodnotu zhruba 1,5 miliardy korun.
Dva architekti a ikonická stavba: Nákladové nádraží v Praze je nejzdařilejším projektem Weisse i Caivase
Podle loni schválené urbanistické studie má v nové čtvrti v budoucnu žít až 15 000 obyvatel, mají tam vzniknout parky a několik školských zařízení včetně základní školy v budově nádraží. Na ni město plánuje podle dřívějších informací uspořádat architektonickou soutěž, stejně jako na návrh parku, který má vzniknout ve střední části území, a dalších veřejných prostranství. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne tramvajová trať a nová Jarovská ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu.
Takto vypadá nová Parková čtvrť na Nákladovém nádraží Žižkov v květnu 2023. Jan Dařílek