Budovu bývalého nádraží a příslušné pozemky stále vlastní České dráhy (ČD), které v minulosti založily se společností Sekyra Group společný podnik za účelem rozvoje areálu. Developer proto na budovu drží předkupní právo. Smlouva podle schváleného dokumentu stanovuje, že se firma práva vzdá a město jí poskytne záruky, že nepřijde o možnost připravované výstavby na okolních pozemcích v plánovaném rozsahu.

Smlouva otvírá prostor pro to, abychom jako město mohli tu budovu nákladového nádraží odkoupit,“ řekl Hlaváček. Podle schváleného dokumentu už magistrát ve spolupráci s ČD připravuje kupní smlouvu, kterou budou schvalovat nejprve radní a poté zastupitelé. Dále schválená dohoda zahrnuje například souhlas se vzájemným využíváním pozemků druhé strany při výstavbě a další související články. Pokud by město do konce ledna příštího roku budovu nádraží neodkoupilo, bude moci od smlouvy odstoupit.

Přímý odkup

Město v minulosti zvažovalo, že rozvoj objektu nádraží zajistí prostřednictvím spolupráce s developerskými firmami, které v areálu vlastní pozemky. Současné vedení magistrátu ale na základě právní analýzy usoudilo, že by to bylo riskantní, a rozhodlo o přímém odkupu. „Jedná se o nejrychlejší a pro všechny nejpřínosnější způsob jak odblokovat transformaci brownfieldu Nákladové nádraží Žižkov,“ stojí ve schváleném dokumentu.

Moderní čtvrť ve výstavbě

V areálu bývalého nádraží už staví firma Central Group, která tam plánuje ve třech projektech postavit 4 600 bytů. Kromě Sekyra Group tam chce stavět i Penta či Finep. Praha 3 a Praha se s developery dohodly na takzvaných kontribucích, které firmy samosprávám zaplatí na rozvoj infrastruktury. Celkem by měly mít podle dřívějších vyjádření zástupců města hodnotu zhruba 1,5 miliardy korun.

Podle loni schválené urbanistické studie má v nové čtvrti v budoucnu žít až 15 000 obyvatel, mají tam vzniknout parky a několik školských zařízení včetně základní školy v budově nádraží. Na ni město plánuje podle dřívějších informací uspořádat architektonickou soutěž, stejně jako na návrh parku, který má vzniknout ve střední části území, a dalších veřejných prostranství. Na severním okraji území podél Malešické ulice vznikne tramvajová trať a nová Jarovská ulice čtvrť napojí na budoucí úsek městského okruhu.

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá nová Parková čtvrť na Nákladovém nádraží Žižkov v květnu 2023. Jan Dařílek

Fotogalerie
25 fotografií