Srážka vlaků, k níž došlo na viaduktu mezi nádražím Vysočany a hlavním nádražím v Praze, byla hlášena ve středu v 7:32 ráno. Vlak společnosti KŽC jedoucí z Čakovic na Masarykovo nádraží, narazil do stojícího vlaku Českých drah, který měl namířeno z Milovic na Masarykovo nádraží. Na místo okamžitě vyrazily všechny složky integrovaného záchranného systému. Záchranáři na místo vyslaly osm záchranářských vozů, dva lékařské, speciální vůz Fénix i inspektora. Původní informace hovořily o deseti až patnáctí zraněných, nakonec měli záchranáři v péči 25 pacientů, které transportovali do pražských nemocnic přímo z místa, a dalších 10 odvezli z nádraží ve Vysočanech, kam byli cestující z místa nehody přepraveni.
Zranění byla naštěstí lehčího charakteru - šlo o pohmožděniny, odřeniny, úrazy hlavy, končetin či zlomeniny. „Všichni pacienti jsou při vědomí, mimo ohrožení života,“ uvedli záchranáři. Kvůli vysokému počtu zraněných aktivovali traumaplán, který byl ukončen v 10:15.
Náročný terén
Na místě zasahovali pražští i drážní hasiči, kteří evakuovali cestující a budou odstraňovat obě soupravy z trati. Zásah byl velmi náročný - viadukt, na němž se nehoda stala, je totiž těžko přístupný. Hasiči proto zraněné dostávali z místa pomocí výškové techniky zespodu z Čuprovy ulice, na nosítkách je snášeli dolů a předávali záchranářům. „Zhruba 200 osob bylo evakuováno z jedné soupravy do druhé a převezeno na nádraží, kde se jim věnovali naši psychologové,“ řekl Blesku mluvčí pražských hasičů Vojtěch Sosna.
Na místě se podle redaktora Blesku objevil také ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a primátor Prahy Bohuslav Svoboda (ODS).
Srážka vlaků v Libni. (18. září 2024) Aktu.cz
Příčina nehody
Jak k nehodě došlo? Mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda řekl, že jeden z osobních vlaků narazil do stojící soupravy. „Na místě již pracují kriminalisté, kteří budou ve spolupráci s drážní inspekcí zjišťovat, proč se vlaky srazily. Věc budeme prověřovat pro podezření z trestného činu obecné ohrožení z nedbalosti,“ uvedli pražští policisté.
Mluvčí drážní inspekce Martin Drápal později uvedl, že osobní vlak společnosti KŽC projel návěstidlo v poloze zakazující jízdu. Podle informací Blesku byl jeho strojvedoucí v zácviku, vedle sebe měl ale zkušeného instruktora. Strojvedoucí druhého vlaku měl pozitivní dechovou zkoušku na alkohol. „Proto byl převezen k lékařskému vyšetření spojenému s odběrem krve,“ dodali policisté. Podle informací Blesku dechová zkouška ukázala kolem dvou promile, ministr dopravy Martin Kupka na sociální síti X později upřesnil, že to bylo 1,96 promile.
„Ačkoliv nebyla podle dostupných informací nehoda zaviněna naším strojvedoucím, nic to nemění na vážnosti tohoto zjištění. V tuto chvíli čekáme na finální potvrzení tohoto výsledku speciálním testem ve zdravotnickém zařízení. Pokud se potvrdí, že u našeho strojvedoucí došlo ke konzumaci alkoholu, půjde o absolutně neakceptovatelné jednání, pro které neexistuje žádné vysvětlení a omluva,“ uvedly České dráhy na síti X. Strojvedoucího v takovém případě okamžitě propustí.
Kontroly strojvedoucích
V reakci na středeční událost České dráhy zahájily mimořádnou kontrolní akci zaměřenou na strojvedoucí. „V samotných Českých drahách jsme v roce 2024 za leden až srpen provedli více než 47 000 preventivních kontrol na alkohol a omamné látky. Budeme v nich pokračovat a ještě je zesílíme,“ dodala společnost.