Praha od společnosti JCDecaux za 133 milionů korun nakoupí 426 demontovaných zastávek MHD a s tím i 160 samostatných reklamních ploch. Město chce přístřešky využít především na okrajích Prahy, kde mají nahradit staré zastávky z plechu a drátěného skla. Transakci kritizuje opozice. Podle Prahy Sobě by z ulic 160 reklamních vitrín nadobro zmizelo, pokud by město smlouvu s JCDecaux nechalo jednoduše vypršet.

„V minulém volebním období Praha ukončila další dědictví z devadesátek. Po 25 letech trvání extrémně nevýhodné smlouvy s JCDecaux mohly konečně zmizet stovky reklamních vitrín (citylightů), za které Praha dostávala směšných 12 milionů korun ročně,“ uvedli po zveřejnění usnesení zástupci Prahy Sobě.

Pokud by se město nezavázalo k jejich nákupu, mohly podle nich být odstraněny: „Smlouva byla podepsaná, stačilo neudělat nic a vitríny mohly být zdarma pryč. Bohužel ale opět evidentně zvítězily byznysové zájmy. Rada hlavního města 3. června odhlasovala, že citylighty, které akorát brání chodcům a hyzdí okolí, ve městě zůstanou,“ stojí ve vyjádření, které strana publikovala na svých sítích.

Podle radního hl. m. Prahy Adama Zábranského (Piráti) však město z právních důvodů reklamní plochy musela nakoupit společně se zastávkami, které se městu hodí. „Aby Technologie hlavního města Prahy mohly koupit přístřešky, bylo z právních důvodů nutné s nimi koupit i některá samostatně stojící reklamní zařízení, která po určitou dobu musejí zůstat v provozu. Jsem rád, že se jich však téměř 500 z původního počtu podařilo odstranit, a to bez náhrady,“ uvádí radní pro oblast majetku Adam Zábranský.

Levnější než nový mobiliář

Zábranský v diskusích na sociálních sítích také vysvětlil, že zakoupené přístřešky budou sloužit na periferiích Prahy, jsou totiž levnější než ty z nového pražského mobiliáře: „Vyjdou nás levněji než nový mobiliář a také jsou místa v Praze, kam se nové přístřešky nevejdou. JCD má o něco menší rozměry, což se hodí. Zároveň se konečně můžeme zbavit přístřešků z drátoskla, které jsou už dlouho zralé na výměnu.“

Využití opravených přístřešků od firmy JCDecaux bude podle schváleného dokumentu pro město znamenat úsporu asi 100 milionů korun oproti výrobě nových. Městská společnost Technologie hl. m. Prahy, jejímž prostřednictvím odkoupení proběhne, si na transakci plánuje vzít úvěr, který bude firma následně splácet z výnosů. "Hlavní město Praha v tuto chvíli nevkládá do transakce žádné rozpočtové prostředky," řekl ředitel THMP Tomáš Jílek.

Návratnost do 20 let

V pondělí pražští radní pak schválili vypsání tendru na provozovatele reklamních ploch na přístřešcích MHD, samostatně stojících reklamních stojanech a stožárech veřejného osvětlení. Celkem se má jednat o přibližně 600 reklamních nosičů. Délka kontraktu bude podle schváleného materiálu deset let, přičemž po pěti letech bude mít město možnost vyhodnotit spolupráci a případně ji neprodloužit. Město očekává, že díky tomu do městské kasy ročně přiteče přibližně 34 milionů ročně. Návratnost peněz, které město do nákupu mobiliáře investovalo, by tak podle dokumentu měla být dosažena nejdéle ve 20. roce provozu sítě.

Francouzská JCDecaux v posledních letech přišla v Praze o dvě velké zakázky. Kromě kontraktu s magistrátem také v roce 2016 vypověděl pražský dopravní podnik (DPP) firmě Rencar ze skupiny JCDecaux smlouvu na reklamní plochy v MHD. Společnost následně krok napadla u soudu, spor dosud neskončil. JCDecaux také kvůli postupu DPP požádala o mezinárodní arbitráž, ve které po České republice požaduje 553 milionů korun.

Fotogalerie
6 fotografií