Pražský náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) v pondělí vyhlásil začátek stavební cyklosezóny. Společně se náměstkem ředitele Technické správy komunikací (TSK) Jiřím Richterem v pondělí novinářům představili plán pro rozvoj cyklistické infrastruktury v letošním roce. Za rok 2024 by se síť cyklopruhů a cyklostezek měla rozšířit na čtyřech místech, do rozvoje infrastruktury hlavní město letos investuje 137 milionů korun, což je o 10 milionů více než v předchozím roce. Počítá se také se dvěma opravami.

Cyklistická infrastruktura v Praze podle náměstka částečně doplácí na to, jak je v Praze kvalitní síť MHD. „Byli jsme vyhodnoceni jako druhá nejlepší MHD na světě, což je samozřejmě velmi dobře. Nicméně s ohledem na tu vysokou kvalitu MHD zde nebyla velká poptávka po cyklistické infrastruktuře, protože bylo pohodlné sednout na MHD, která jela vždy a všude,“ řekl náměstek Hřib úvodem tiskové konference. Dluhy z minulých let je podle něj nyní potřeba dohnat.

V minulém týdnu byl do provozu uveden nový úsek cyklostezky A1 vedoucí ze Stromovky do ulice Vrahulíkové. Na páteřní trase A1 by také v blízké době mělo dojít k vybudování úseku mezi Nádražní ulicí a ulicí U Královské louky. Nová trasa vznikne také mezi Kačerovem a zastávkou U Labutě, podle náměstka ředitele TSK Jiřího Richtera by měla být hotová do konce května. Další nová cyklostezka vznikne v létě v úseku K Cementárně – Na Drážkách. V plánu je také oprava cyklostezky vedoucí podél Modřanské ulice, rozšíření trasy A1 v Radotíně.

Technická správa komunikací má však podle Richtera v šuplíku celou řadu schválených projektů. „Máme v zásobníku práce spoustu projektů, které mají stavební povolení a můžeme je realizovat. Kdybychom dostali více peněz, můžeme zrealizovat i více projektů,“ uvedl Richter na tiskové konferenci.

Z nasbíraných dat vyplývá, že v roce 2023 Pražané nasedli na kolo o něco víckrát než v roce 2022. Současně roste zájem o sdílená kola, lidé je nejčastěji používají k pohybu po centru města, zejména podél řeky. V letních měsících stoupl počet uživatelů o třetinu. Magistrát také pravidelně provádí průzkum, kde se obyvatel hlavního města ptá na jejich postoj k cyklistické dopravě. Podle zastupitelky Báry Soukupové (Piráti) lidé stojí o budování další infrastruktury, zejména oddělených cyklostezek.

V dubnu bude chtít TSK vypsat soutěž na projekt propojení cyklostezek na Smíchově jako součást plánovaného dopravního terminálu. Projekt vybuduje TSK takzvaně design&build, kdy ho dodavatel vytvoří a rovněž postaví. Vznikne mimo jiné cyklolávka v prostoru nedaleko Meatfactory.

Fotogalerie
6 fotografií