Čtvrtek 18. dubna 2024
Svátek slaví Valérie, zítra Rostislav
Oblačno, déšť 9°C

Lítačka za sedm tisíc? „Povede to ke smrtící spirále,“ varuje expert před zdražením

Autor: amb - 
29. února 2024
05:00

Lítačka by mohla zdražit až na dvojnásobek, šokoval pražský exprimátor a současný náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) ve vyjádření pro Deník N. „Z té sociální stránky – je celá řada nízko a středněpříjmových lidí, kteří už takhle mají třeba dost napnuté rodinné rozpočty. Pokud se zdraží každodenně důležité cestování po městě, může to být pro ně problém,“ namítl pro Blesk Zprávy dopravní expert Roman Dubský. A co na to opozice?

„V roce 2022 se vybralo zhruba 3,5 miliardy na jízdném a dalších 16 miliard se dávalo z pražského rozpočtu. Otázka je, jestli by to byl až takový zásadní benefit pro Prahu, kdyby třeba až na dvojnásobek zdražila jízdné v souvislosti s tím, co by mohlo nastat dál,“ uvedl Dubský. Město nyní dotuje 85 % jízdného. 

Řada lidí by podle něj jezdila na černo. I kdyby museli občas zaplatit pokutu revizorovi, vyšlo by je to levněji než jízdenka. „Praha by si zasloužila, aby měla opravdu vlídné jízdné. Je dlouhodobě hodnocená jako jedna z nejkvalitnějších na světě, to je obrovský benefit. Máme dopravu kvalitně udělanou, máme i kvalitní čistá vozidla – ať jsou to tramvaje, autobusy, nebo vlaky metra. Ale pokud budeme zdražovat jízdné bez toho, abychom provedli nějakou celostní analýzu, tak se obávám, že bychom mohli systém zabít,“ sdělil.

Kvůli cenám by podle něj MHD užívalo méně lidí a pro udržení efektivity by bylo potřeba snížit počty těch spojů. „Tím pádem vznikne taková smrtící spirála, bude méně vozidel, která budou jezdit, ta doprava bude pro lidi méně atraktivní, jezdit bude ještě méně lidí, protože si řeknou, že je to drahé a jezdí to sporadicky.“

Anketa

Jak jste spokojení s pražskou MHD?

Je nejlepší na světě
Za tu cenu je skvělá
Průměr
Volím raději jiný druh dopravy
Nejsem s ní vůbec spokojen/a

Dvojnásobná cena nepomůže

Podle Patrika Nachera (ANO), který by mohl do čela magistrátu usednout v případě vítězství ANO v příštích parlamentních volbách, je legitimní otevřít debatu o cenách jízdného v Praze. Musí být ale jasná strategie a motivace. „Není možné najednou těm Pražanům říct: My vám to zdvojnásobíme, ale ta kvalita zůstane úplně stejná jako před zvýšením ceny,“ sdělil Blesk Zprávám.

Kromě samotné ceny by podle něj lidem vadil i princip. Přiznal, že roční kupon MHD je v Praze podle něj levný. Pokud by mu však někdo položil povrchně tu otázku, odpověděl by prý ne. Špatný signál podle něj vysílají politici i tím, že někdo vypustí informaci o zdražení, a druhý ji popře.

„Já vždycky potřebuju vidět, co je cílem. Je cílem vybrat víc peněz a těch víc peněz investovat?“ ptá se Nacher. Zvýšit procento peněz, které se z jízdenek vrátí dopravnímu podniku, to podle něj nedává smysl. I kdyby se cena zdvojnásobila, tak dvakrát tolik peněz nevybere, protože někteří si lítačku zkrátka nekoupí. „Součástí té diskuze by mělo být i to, jaké jsou úspory. Všichni vědí, že ten mega podnik, obrovský podnik, přímo magnetizuje dražší služby, nákupy a podobně,“ míní.

„Obávám se, že určitému navýšení ceny jízdného MHD se v Praze asi nevyhneme, protože pražská MHD je – jak absolutně, tak relativně – nejlevnější v celém Česku. Absolutně v řádu stovek korun, relativně v řádů tisíců,“ uvedl pro Zdopravy.cz naopak předseda výboru pro dopravu Martin Sedeke (ODS).

Dubský připomněl, že řada měst ve světě mají městskou dopravu i úplně zadarmo. Lucembursko tento systém zavedlo na celém území. Také některá česká města zrušila jízdné za vnitřní dopravu, Dubský jmenoval Rosice, Litoměřice nebo Frýdek-Místek. „Je dobré, aby se také někdo podíval tam a zeptal se, jak to celé dopadlo,“ řekl s tím, že Praha je samozřejmě velmi unikátní a má obrovskou dopravní síť včetně metra nebo tramvají.

Kritici mohou namítnout, že by tím pádem došlo na vyhazovy revizorů. Podle Dubského by však mohli dohlížet na bezpečnost a kulturu dopravy, aby třeba lidé nezneužívali MHD místo příbytku. Otázkou by samozřejmě bylo rovněž financování. Na druhou stranu, podle Dubského je městská hromadná doprava nejlogičtější systém z hlediska ovzduší nebo hluku. Nízká cena jízdného by majitele aut motivovala nezajíždět do měst. „Je tady jedna věc, která se ne vždycky zmiňuje. Ekonomické ztráty z dopravních zácp běžně dosahují až 2 % hrubého domácího produktu, což tedy není málo, přes 100 miliard korun ročně,“ upozornil.

K používání MHD nyní motivuje hlavně dostupnost a rozumná cena. Kdyby se však poplatek zvýšil, více lidí si vezme auto, protože je vyjde ekonomicky nastejno a dotyčný není vázaný na jízdní řád. Současně se však řeší i zdražení parkovného. „Zcela jistě bude nutné zdražit parkování v ulicích. Byl bych rád, kdybychom to měli vyřešené tento rok a mohlo by to vejít v platnost na podzim,“ uvedl Hřib pro Zdopravy.cz.

Dopravní expert: Od politiků je to nezodpovědné 

Podle Dubského chybí komplexní pohled na dopravu v Praze. „Na jedné straně se bavíme o zdražení MHD, na druhé straně cyklistická doprava po Praze je žalostná, ty cyklostezky tam skutečně nejsou. Praha je poměrně velké město čili zase stavět to všechno na cyklistické dopravě zase asi nebude do budoucna tak extrémně perspektivní,“ uvedl.

Vedle zdražování lítačky se ale řeší zdražení třeba parkovného. Pokud by se pro dražší parkování politici rozhodli, měli by podle něj dát lidem alternativu, třeba právě dostupnou veřejnou dopravu. Pokud by zdražilo obojí, lidé stále budou podle něj používat auta. „Řešit jednotlivé módy samostatně a dělat z toho nějaké politikum je poměrně nezodpovědné,“ sdělil. Problémem je podle něj i to, že Praha nemá obchvat a tvoří se kolony aut či kamionů, které se přes hlavní město potřebují dostat.  

Podle Nachera jsou navíc ceny MHD i parkovného propojené, zdražení prvního by se odrazilo na druhém. „Bude to potom implikovat to k tomu, aby se, já bych řekl, recipročně, paralelně s tím zdražil ten život i právě pro tu osobní individuální dopravu, to znamená typicky parkování. A takhle vlastně navzájem se ty ceny budou magnetizovat směrem nahoru pro Pražany, pro které už teď ten život je jakoby velmi drahý,“ domnívá se. Debata by se podle něj měla týkat i vnitřního okruhu.

Video  Bez urážky Zuzany Bubílkové: Zemanovo zdraví! A kdo převzal spící štafetu po knížeti?  - Zuzana Bubílková
Video se připravuje ...

star666 ( 3. března 2024 23:47 )

gabreta ( 1. března 2024 22:06 )

Když vidím Svobodu, tak už mi přijde jako Bidet! Jen kolem sebe čumí, jak ostatní berou. Docela ho Pražákům přeju! 😁

opooponent ( 1. března 2024 20:17 )

Celkem si to dovedu predstavit. Studenti budou mit slevu nadale a lidem, kteri cestuji MHD do zamestnani prispeje na rocni kupon napr. 50% zamestnavatel a nasledne si to odecte s dani. Musela by byt na tom samozrejme politicka dohoda vsech stran. Zvyseni jizdenek napr. o 30% je asi na miste, protoze mame z tak rozsahlou siti MHD asi nejnizsi cenu.

e.lesanova ( 1. března 2024 20:00 )

To je samá klima konference /na které se lítá tryskáči../ a nyní tohle? Místo snižování cen MHD, abychom lidi dostali z aut a snížili škodliviny, tak opět naopak? Nehledě na fakt, že běžná rodina stěží vyklopí najednou tak velkou částku jen na dojíždění MHD...Buď A nebo B...ale dohromady to dělat nejde...Kdo prosazuje takové nesmysly, nemá v politice co dělat 👎

krapotkin ( 1. března 2024 10:37 )

Asi nevíš, že pětizloději dělají pravý opak toho, co před volbami slibovali ?

Zobrazit celou diskusi
Video se připravuje ...
Další videa