+V posledních týdnech začala mezi Pražany a vedením města rezonovat debata o zdražení jízdného na městskou hromadnou dopravu. Debata nevznikla náhodou, Praze na konci tohoto roku končí smlouva s dopravním podnikem na provozování MHD. Uzavřít se musí nová, to ale za současných podmínek podle vedení města nejde.

Jak to funguje jinde?

V současné době za roční kupon zaplatí cestující 3600 korun, což znamená 10 korun denně. Ceny se navíc nezměnily prakticky celou poslední dekádu. V porovnání s ostatními českými městy jde tak o cenu více než přívětivou. Například cestující v Plzni zaplatí za rok 4 574 korun, v Brně 4 750 korun, i v Ústí nad Labem je roční kupon dražší, stojí 4 490 korun. Přitom rozsah MHD je s Prahou neporovnatelný.

V Olomouci stojí roční kupon 3 200 korun, což vychází asi na 9 korun denně. Cena tedy podobná, ale zatímco v Olomouci jezdí sedm tramvajových linek a zhruba dvacet autobusových, v Praze je to 35 tramvajových linek a skoro 150 autobusových, k tomu ještě tři linky metra a jedna trolejbusová linka. Náklady jsou tak nesrovnatelné.

Zastupitelstvo hlavního města takéna rok 2019 schválilo, že do roku 2030 bude podíl výnosů z veřejné dopravy na nákladech 25 procent. „Problém ale je, že ten cíl neplníme ani zdaleka, jsme zhruba na úrovni 10 procent“ říká náměstek primátora pro oblast financí Zdeněk Kovářík (ODS).

„Každý se snaží být populární, aby byl znovu zvolen, ale realitě neutečeme. Pokud nebudeme řešit otázku financování, tak se dostaneme do situace, kdy budeme mít méně spojů, menší četnost spojů i nižší kvalitu vozidel,“ vysvětluje.

Pro dvojnásobné zdražení se vyslovil i starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). „Doprava v Praze je na nejlepší světové úrovni a za jednu z nejnižších cen. Zároveň s nejnižším podílem cestujících na nákladech.“ A stejně tak jako radní pro finance Kovářík si myslí, že by podíl z výnosů za jízdné měl být kolem 25 procent. Portlík však očekává, že s konkrétním návrhem by měl přijít náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

„Dorazilo mi od našich koaličních partnerů několik návrhů. Mohu potvrdit, že jsou tam i návrhy, které by měly spočívat v dvojnásobném zdražení ročního dlouhodobého kuponu. Já avizuju, že s takovým skokovým zdražením bych nemohl souhlasit,“ uzavřel Hřib.

Video
Video se připravuje ...

Takto dopadne člověk, který se za jízdy nedrží a tramvaj prudce zabrzdí. Veronika Foltová

Fotogalerie
42 fotografií