Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Miliardy z kasy Správy železnic: Státní organizace plánuje železnici v Praze přesunout do 21. století

/
  • Podoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci
    16. února 2024 ● 05:00

    Správa železnic železnic rozjela v hlavním městě celou řadu projektů,které by měly posunout městskou železniční dopravu do 21. století. Před pár dny zahájila obří modernizaci Smíchovského nádraží, začátkem ledna podobně začala rekonstrukce Masaryčky. Na konci roku se zase podařilo dokončit rekonstrukci Fantovy budovy na hlavním nádraží. Na jaká další nádraží a tratě se mohou Pražané v budoucnu těšit?

  • 1.

    Smíchovské nádraží

    Podoba Terminálu Smíchov po rekonstrukci
    Autor: IPR

    Na pražském Smíchovském nádraží v úterý odstartovala rozsáhlá rekonstrukce. Prakticky se jedná hned o tři velké projekty. Rekonstrukce samotného nádraží, rozšíření mostu přes ulici Nádražní a v neposlední řadě stavba dopravního terminálu, který nahradí autobusové nádraží Na Knížecí. Modernizace vlakového nádraží se cestujících dotkne jen minimálně, vše by mělo probíhat za provozu. Předpokládaná cena za rekonstrukci samotného nádraží je kolem 5 miliard a hotovo by mělo být v roce 2027. Následovat bude stavba teriminálu Smíchov, který bude stavět hlavní město. To předpokládá investici v řádu dalších 8 miliard a trmín dokončení v roce 2030.

  • 2.

    Masarykovo nádraží

    Vizualizace modernizace náměstí stanice Praha Masarykovo nádraží.
    Autor: ČTK / Správa železnic

    Na Masarykově nádraží v začala začátkem ledna tohoto roku jeho modernizace, při které vznikne platforma nad kolejištěm, lepší spojení s Florencí a namísto dosavadních sedmi budou vlaky přijíždět na devět kolejí. Hotovo má být v roce 2027 a přestavba vyjde na 3,39 miliardy korun.

    Nejvýraznější změnou oproti nynějšímu stavu bude nová platforma, která překlene celé kolejiště. Lidem umožní přejít z Florence do Hybernské ulice a z Masarykova na hlavní nádraží. Vznikne rovněž nový vestibul pro cestující čekající na vlak. Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy na jednotlivá nástupiště. Schodiště a rampa propojí nádraží s ochozem nedávno vybudovaného komplexu Masaryčka. Přístup bude možný rovněž do sousedního hotelu.

  • 3.

    Modernizace trati mezi Prahou a Kladnem

    Vizualizace nádraží Praha-Bubny.
    Autor: Správa železnic

    Správa železnic (SŽ) začala v půlce ledna tohoto roku hledat projektanta modernizace úseku z Výstaviště do Dejvic. Vítěz vytvoří projekt pro téměř tříkilometrový úsek mezi již budovanou zastávkou na Výstavišti a stanicí v Dejvicích. Ta bude nově umístěná v podzemí a nabídne lepší napojení na stanici metra Hradčanská. Stavět by se mělo v letech 2026 až 2029, celkové náklady dosahují 7,66 miliardy korun.

  • 4.

    Fantova budova

    Umělecká díla prošla pečlivou obnovou.
    Autor: Renata Matějková

    Na Hlavním nádraží v Praze se začátkem prosince minulého roku pro veřejnost otevřely zrekonstruované prostory historické Fantovy budovy. „Je to největší česká secesní památka. Skrývala se zde perla, kterou se podařilo odhalit," uvedl při otevření ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Pražské hlavní nádraží je podle něj víc než jen železniční stanice. Je to současně důležitý přestupní uzel, moderní obchodní galerie a nyní se díky dokončení historických prostor Fantovy budovy stává i reprezentativním společenským centrem. „Vracíme mu tak význam, který mělo v minulosti,“ dodal.

  • 5.

    Modernizace trati z Výstaviště do Dejvic

    Takto by mělo nádraží Veleslavín vypadat.
    Autor: Správa železnic

    Správa železnic (SŽ) vybrala projektanta pro úsek trati mezi Veleslavínem a Ruzyní. Dokumentaci pro společné povolení vytvoří společnosti Sudop Praha a Moravia Consult Olomouc za necelých 212 milionů korun. Celkové náklady na stavbu SŽ odhaduje na téměř deset miliard korun, práce by měly začít na konci roku 2026 a trvat tři roky. Úsek je součástí modernizace trati mezi pražským Masarykovým nádražím a Kladnem s odbočkou na pražské letiště.

  • 6.

    Rekonstrukce hlavního nádraží

    Takhle bude vypadat hlavní nádraží a jeho okolí. Podle náměstska Petra Hlaváčka bude mít Praha důstojnou bránu do města.
    Autor: Facebook Petr Hlaváček/Henning Larsen Architects

    Záčátkem prosince loňského roku vyhlásila Praha společně se Správou železnic vítěze architektonické soutěže na novou podobu Hlavního nádraží v Praze, kterou navrhlo vítězné dánské studio Henning Larsen Architects.

    Okamžitě po zveřejnění výsledků se strghla nejen diskuze o tom zda je vítězný návrh zdařilí, či nikoli, ale hlavně vyplavalo na povrch, že současná odbavovací hala, kterou vítěz chce zčásti zbourat, je památkově chráněna. Náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti) dokonce chystá trestní oznámení na památkáře, kteří podle něj, odbavovací halu do památkového katalogu zapsali jen pár dní před zveřejněním výsledků soutěže.

  • 7.

    Železniční most

    Vizualizace k nové podobě Vyšehradského železničního mostu. Postaven by mohl být do roku 2028. Spolu s mostem se počítá i se zachováním ávek pro pěší a cyklisty nebo dokonce se zřízením nové železniční zastávky hned za mostem.
    Autor: 2T engineering

    Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v prosinci loňského roku definitivně rozhodl, že se železniční most pod Vyšehradem opravovat nebude a nahradí ho most zcela nový. Podobu nového mostu určila acrhitektonická soutěž, kterou už dříve vypsala Správa železnic. Vítězem se stalo architektonické studio 2T engineering, které má už dopracovanou studii, v rámci které například upravilo barvu. Most bude nakonec bronzový v rezavém odstínu

    Fotogalerie
    36 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
Video se připravuje ...

Dnešní horoskopy