Soutěž město podle náměstka primátora Zdeňka Hřiba (Piráti) s ohledem na nutnost testování a homologace vlaků potřebuje vypsat co nejdříve a vítěze chce mít vybraného zhruba za dva roky. „Automatizace nám umožní zkrátit interval na 90 sekund, což povede k významnému nárůstu přepravní kapacity linky C,“ dodal náměstek. V případě nyní stavěné linky D se s automatickým provozem počítá od počátku.

„Po podpisu smlouvy budou v letech 2026 a 2027 následovat přípravné práce a vývoj samotných vozů. V letech 2027–2028 by pak měla probíhat výroba prvních vozů, jejich certifikace a homologace, na kterou naváže v letech 2028–2029 zkušební provoz. Až poté bude možné zahájit sériovou výrobu a očekávat dodávku objednaného počtu vlaků,“ uvedl ředitel DPP Petr Witowski.

Hřib dodal, že původně chtělo město nakoupit automatické vlaky pro metro D a pro linku C samostatně, ale v případě menšího nákupu pro novou linku se ukázalo, že tendr není pro dodavatele tak atraktivní, aby to zajistilo výhodnou cenu. Nakonec proto podle náměstka obě zakázky spojilo. „Spojením projektů nákupu dopravního systému pro ‚déčko‘ a automatizace linky C získáme nejen výhodnější jednotkové ceny, ale i celou řadu dalších synergií,“ uvedl.

V případě linky C je důvodem automatizace hlavně její velká vytíženost. Zejména v centrálních úsecích, tedy zhruba od Nádraží Holešovice na Vyšehrad, je na hraně své kapacity a bez automatizace již nelze snižovat intervaly, které jsou nyní ve špičkách okolo 115 sekund.

Stavba nové linky pražského metra D začala v roce 2022, ve výstavbě je kilometrový úsek mezi stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Navazovat má úsek z Olbrachtovy na Nové Dvory, kterým se nyní zabývá antimonopolní úřad. Jako poslední bude vybudován úsek z Nových Dvorů do Depa Písnice. Původní předpoklad dokončení byl rok 2029, kvůli sporům kolem aktuálního tendru bude ale pravděpodobně posunut.

Fotogalerie
15 fotografií