Sobota 27. dubna 2024
Svátek slaví Jaroslav, zítra Vlastislav
Polojasno 18°C

Jak šel čas s Libeňákem: Prvorepubliková rarita, která dnes komplikuje cestování po Praze

/
  • Přes Libeňský most nejezdí od 11. ledna 2024 tramvaje. Důvodem uzavírky jsou závady způsobené silnými mrazy, 12. 1. 2024.
    12. ledna 2024 ● 16:49

    Od čtvrtka nejezdí přes Libeňský most tramvaje. Mimo provoz tramvají je tedy úsek mezi Palmovkou a Maninami. V úseku byla zavedena náhradní autobusová linka X1. Most postavený mezi lety 1924 a 1928 je dlouhodobě ve špatném stavu. Nejprve se měl zbourat, pak se ale rozhodlo o jeho rekonstrukci. Jak šel čas s Libeňským mostek a proč je v tak havarijním stavu?

    Libeňský most byl postaven mezi lety 1924 a 1928. Na jeho podobě pracoval inženýr František Mencl a architekt Pavel Janák. „Byl postaven ve stylu avantgardního funkcionalismu. V souvislosti s pokusy o jeho prohlášení za kulturní památku se objevil názor, že nese znaky kubismu, a byl dokonce uváděn jako jediný kubistický most na světě,“ uvádí k historii mostu Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR).

    O špatném stavu mostu se mluví dlouhodobě. Výrazně ho poničily především povodně v roce 2002, ale i ty následující v letech 2006 a 2013. „Odborníci se také nechali slyšet, že při takovém vytížení a po událostech, jež ho zasáhly, je zázrak, že vůbec ještě stojí,“ informoval Blesk v květnu 2018.

    Za havarijním stavem mostu měl být také špatný materiál, ze kterého byl postaven. „V době jeho vzniku nebyly dostatečné prostředky a musel se postavit levný most. Byl používán písek z místa stavby a šetřilo se i cementem. Dokonce se šetřilo i na oceli, která tvoří hlavní konstrukci,“ citoval Blesk v květnu 2018 výrok Jan Vítka, soudního znalce pro mostní stavby.

  • 1.

    Kubistický most

    Komplikace 

    Ve čtvrtek 11. ledna 2024 došlo k přerušení tramvajové dopravy na Libeňském mostě. „Důvodem okamžitého uzavření byly zjištěné technické závady, vyvolané pravděpodobně silnými mrazy,“ uvádí Technická správa komunikací (TSK) v tiskové zprávě. Poškození bylo zjištěno v případě samostatného oblouku na Rohanském ostrově – tento úsek je zcela uzavřen.

    „V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,“ stojí dále v tiskové zprávě. Most byl zkoumán z důvodu silných lednových mrazů, které způsobily rozvoj poruch na mostě.

    Omezení se týkají pouze tramvajové dopravy. Automobilová doprava přes most je bez omezení. „Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté směřující od Palmovky na Prahu 7 obejít po lávce ke komplexu DOCK, dále po ulici Štorchova a rampou zpět na Libeňský most přes Vltavu,“ doporučuje TSK.

    Náhradí doprava

    „V denním provozu je zavedena linka X1 v trase Palmovka (v ulici Na Žertvách) – Palmovka (v ulici Zenklova) – Libeňský most – Maniny – Tusarova – Dělnická – Maniny – Libeňský most – Palmovka (v ulici na Žertvách),“ informoval Dopravní podnik hl. m. Prahy.

    Momentálně není jasné, kdy dojde k obnově provozu tramvají. „Již byly zahájeny projekční práce k zabezpečení havarijního stavu vhodným podepřením konstrukce. Harmonogram dalších prací upřesníme v příštím týdnu,“ sdělila Blesku Barbora Lišková, tisková mluvčí TSK v pátek 12. ledna.

  • 2.

    „Je zázrak, že vůbec ještě stojí“

    Rekonstrukce: Ano, ne?

    Na tom, zda most zrekonstruovat, nebo zbourat a postavit nový, se dlouhodobě neshodne veřejnost ani odborníci. Oba přístupy mají své zapřisáhlé odpůrce i zastánce.

    Variantu stržení Libeňského mostu prosazovala tehdejší primátorka Adriana Krnáčová z hnutí ANO a Petr Dolínek jako radní pro dopravu z ČSSD. „Ze všech podkladů expertů vychází tato možnost jako nejrychlejší a nejefektivnější s ohledem na životnost, funkčnost a bezpečnost mostu a rovněž nejekonomičtější z hlediska budoucích nákladů. Z mého pohledu Praha potřebuje co nejdříve funkční a bezpečný Libeňský most,“ uvedl v dubnu 2018 tehdejší náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

  • 3.

    Zbourat, nebo rekonstruovat?

    V té době ale zároveň vznikla iniciativa „Libeňák nebourat, nerozšiřovat,“ kterou založil Adam Scheinherr (Praha Sobě), který mezi lety 2018–2023 vykonával funkci náměstka primátora pro oblast dopravy. Zastánci rekonstrukce vyzdvihovali především architektonickou hodnotu Libeňského mostu a nakonec si prosadili svou. Hlavní město se nakonec rozhodlo most opravit.

    Od té doby se několikrát posunulo datum předpokládaného začátku rekonstrukce a bez komplikací nebylo ani výběrové řízení na firmu, která měla vypracovat projekt rekonstrukce Libeňského mostu. V roce 2018 byl most dokonce uzavřen pro auta i hromadnou dopravu.

    Vítěžná studie na rekonstrukci mostu byla nakonec schválena v srpnu 2022 – i tak se ale dočkala průběžných aktualizací.

    Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci.
    Autor: MHMP

  • 4.

    Bourat a rekonstruovat

    Poslední aktualizace architektonické studie byla představena v prosinci loňského roku. Ukázalo se, že se bude muset zbourat větší část mostu, než se původně zamýšlelo.

    „Již přes rok běží stavba v rámci složitých a nutných přeložek inženýrských sítí a konečně se poposouvá i příprava stavby samotného mostu. Podařilo se zabránit stavbě nového mostu dálničních rozměrů se čtyřmi jízdními pruhy a most projde citlivou rekonstrukcí. I přes větší rozsah bourání, které zasáhne i do obloukové části, tak bude most opraven jako autentická replika dle návrhu a ducha arch. Janáka s kubistickými prvky. Právě to z něj dělá celosvětový unikát. Dodrženo bude i původní řešení materiálů a precizní zpracování povrchů, které jsou navrženy v sochařském detailu a kvalitě,“ komentoval v prosinci 2023 další vývoj rekonstrukce Libeňského mostu bývalý náměstek Scheinherr (Praha Sobě).

    „Ve výsledku tak budou z původní konstrukce zachovány pilíře, které budou sanovány a vyztuženy. Na nich bude vybudována replika, která bude vycházet z původních návrhů architekta Janáka,“ informoval změny v projektu Blesk v prosinci.

    Příprava rekonstrukce by měla začít v letošním roce. S první etapou oprav by se mělo začít v roce 2025.

    Vizualizace Libeňského mostu po rekonstrukci - Rohanský ostrov.
    Autor: MHMP

    Fotogalerie
    47 fotografií

Diskuse k článku Přidat názor
Počet komentářů: 0

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi
Články odjinud
VYHLEDAT VÝSLEDKY Načítám
Video se připravuje ...

Dnešní horoskopy