Přes most v celé jeho délce nejezdí tramvaje a na inundační most nesmí ani chodci, cyklisté a automobily. Most přímo přes Vltavu ale uzavřen není. Uzavřený úsek mohou chodci a cyklisté obejít po lávce ke komplexu Dock a Štorchovou ulicí po rampě na most. Libeňský most je soumostí tvořené šesti mosty a byl postaven podle návrhu architekta Pavla Janáka v roce 1928. Most nebyl nikdy opravován a je ve velmi špatném stavu.

Inundační most zůstává zcela uzavřený pro všechny druhy dopravy. Harmonogram dalšího postupu budeme upřesňovat v příštím týdnu. Nyní musíme vyprojektovat a vyrobit konstrukci, kterou umístíme pod most. Bude se jednat o podobný princip jako v případě mostu na Vltavské,“ řekla Lišková.

Na závadu přišli silničáři při geodetických měřeních obloukové konstrukce a monitoringu kloubů ve vrcholu oblouku inundačního mostu. Jedná se o samostatný oblouk na Rohanském ostrově. Na vině je zřejmě mráz. „Veškeré dosavadní statické výpočty a diagnostické průzkumy předpokládaly správnou funkčnost kloubů nosného systému oblouku mostu. Statický systém na obloukových částech je citlivý zejména na nižší teploty v zimním období, které jsou rozhodující pro celkovou únosnost mostu,“ uvedla Lišková.

Odborníci provedli od začátku roku endoskopický průzkum kloubové části. „V tomto místě bylo zjištěno, že nosné kovové desky zajišťující funkčnost celého systému jsou mimo svoji správnou polohu a zároveň dochází k drcení betonu nosných prvků,“ uvedla mluvčí.

Rada monitoringu

Kvůli stavu mostu se sejde rovněž nově ustavená rada monitoringu, která se skládá z projektantů, odborníků z Kloknerova ústavu Českého vysokého účení technického v Praze a Vysokého učení technického v Brně, zástupců TSK a zhotovitele. „Tato rada bude pravidelně vyhodnocovat aktuální informace o stavu obloukových mostů. Na základě těchto informací rada stanoví další postup," uvedla Lišková.

Co říkají zastupitelé?

„Už před mnoha lety se odborníci shodli na tom, že oprava víceméně neopravitelného mostu, bude dražší než výstavba nového, který by navíc sloužil občanům déle. Už v roce 2018 proto mohly začít práce na nové moderní a hlavně funkční stavbě. Současný tristní stav je důsledkem mimo jiné aktivismu Jana Čižínského a Adama Scheinherra, kteří dnes nazývají rekonstrukcí výstavbu nového mostu, aby si zachovali tvář. Toto se neděje pro blaho obyvatel, ale pro záchranu vlastní sebeprezentace kolem Libeňského mostu,“ řekl Blesku poslanec a zastupitel Patrik Nacher (49, ANO).

„My jsme už při pokusu o tzv. záchranu na problém upozorňovali s tím, že je nemožná. To, co dál někteří prezentují jako záchranu, je podfuk! Prakticky jde o zbourání mostu. Otázka je, na kolik tahle akce vyjde daňové poplatníky,“ řekl Blesku zastupitel Tomáš Portlík (45, ODS).

„Neskutečný šlendrián!“ míní zase obyvatel Holešovic Martin Vašíček (56). „Výsledek populismu starosty Čižinského, který se stará víc o vlastní image než o skutečný stav městské části a potřeby obyvatel sedmičky,“ řekl Blesku.

„Pan Nacher z ANO zapomněl na to, že pro rekonstrukci Libeňského mostu ve stávající šíři v roce 2016 hlasoval a hnutí na to pak tři roky nesáhlo. Pražané si navíc určitě pamatují i absurdní návrh ANO z roku 2018 na obytný most. Ano, tehdy si ťukal na hlavu úplně každý,“ brání se starosta sedmičky Čižinský (45, Praha Sobě). „Všechny aktivity Prahy 7 celou dobu směřují k tomu, aby výluka, po kterou nebude možné most používat, byla co nejkratší. To splňuje rekonstrukce a minulá rada rekonstrukci bleskově připravila,“ dodal.

Přerušen provoz tramvají

V souvislosti s uzavřením části Libeňského mostu musel ve čtvrtek dopravní podnik (DPP) přerušit provoz tramvají také na Hlávkově mostě. Měl tam naplánovány drobné práce na únor. Kvůli tomu, aby na most mohl pustit víc tramvajových linek objíždějících Libeňský most, provedl práce již nyní.

Dočasně uzavřen pro auta a MHD byl Libeňský most už v roce 2018. Předloni se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby.

Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním Libeňského mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě. Konsorcium firem, které most opraví, vede společnost Metrostav TBR a tvoří jej ještě mateřský Metrostav a projekční firmy SATRA a SHP. Práce by podle dřívějšího vyjádření ředitele TSK Jozefa Sinčáka mohly začít na jaře 2025.

Video
Video se připravuje ...

Policistka zachránila z Vltavy seniora (77). Popsala, jak pro něj do vody skočila. Policie ČR

Fotogalerie
63 fotografií