Před pár týdny byla dokončená zlatá budova Masaryčky, kterou navrhlo studio zesnulé světoznámé architektky Zahy Hadid. Souběžně s otevřením nové kancelářské budovy byla kompletně zrekonstruovaná i ulice Na Florenci. Čtyři sta metrů dlouhá ulice však od svého otevření schytává jednu kritiku za druhou.

Veřejnosti nejvíc vadí špatně vyřešená infrastruktura pro kola, místo oddělené cyklostezky je zde cyklopruh, který s oblibou využívají řidiči zásobování. Dodávky tak plní cyklopruh během celého dne a policie sice ulici kontroluje, ale logicky nelze uhlídat vše.

Hlavní město i Praha 1 na kritiku reagují slovy, že celý projekt je starý mnoho let, a kdyby se dělal dnes, tak by se řada věcí udělala jinak. Tyto argumenty jsou však Pražanům pramálo platné. Pojďme se tedy podívat, jestli je ulice opravdu tak špatně navržená, jak veřejnost i někteří odborníci tvrdí.

Tomuto vrzení dává za pravdu i mluvčí Penty Martin Lánský: „V ulici Na Florenci jsou nové cyklopruhy, ale část cyklistické veřejnosti si místo nich přeje regulérní cyklostezku. Tenhle požadavek se ale měl vyřešit ve stádiu plánování před deseti lety, ne teď ve stádiu kolaudace.“

Skryté novinky

Kompletní rekonstrukce ulice Na Florenci ale přinesla i pozitivní změny, hlavně co se týká zeleně. „Je to už mnoho let, kdy naposledy někdo v centru Prahy vytvořil nová stromořadí; ačkoliv si politici v minulém volebním období dali za cíl vysadit v Praze milion nových stromů, většina z nich je na okraji města a na Praze 1 téměř žádné, protože to nejde buď kvůli nedostatku místa nebo z důvodu památkové ochrany. Tady se řešení našlo a dostalo přednost před oddělenou cyklostezkou,“ vysvětluje Lánský.

V ulici se také pracuje s modrozelenou infrastrukturou, tedy se hospodárně nakládá například s dešťovou vodou. „Ta nově neskončí v běžné kanalizaci (nebo jen v případech silných přívalových dešťů), ale bude využitá k závlaze zeleně v okolí a pomůže účinně bránit vzniku tepelných ostrovů. V podobném rozsahu takovou infrastrukturu v Praze zatím nenajdete nikde,“ pokračuje Lánský. I když se to možná podle některých záběrů nezdá, ulice se i zklidnila, měl by tu být výrazně menší provoz než před rekonstrukcí.

Nezbývá než doufat, že se postupem času podaří změnit zažité, že porušování pravidel jako je stání na chodníku nebo v cyklopruhu prochází bez potíží. Pak by nejen ulice Na Florenci mohla být slušnou městskou třídou.

Video
Video se připravuje ...

Zlatý plášť Masaryčky byl pro stavitele oříškem. Skládá se ze tří tisíc unikátních modulů Blesk

Fotogalerie
21 fotografií