„Dnes jsme se tu sešli ze solidarity k těm, kteří tu už mezi námi nejsou. Jsou to věci, se kterými se nikdy neztotožníme, ale musíme se s nimi naučit žít," řekla organizátorka Miluše Vondrušková. Součástí pietního aktu bylo i požehnání faráře. Vzpomínky se před polednem účastnilo asi 20 lidí. Přinášet květiny nebo zapalovat svíčky mohou však po celý den také jednotlivě.

V důsledku dopravních nehod světově umírá ročně 1,2 milionu lidí. Nejvíce usmrcených na českých silnicích bylo podle statistik v roce 1969, a to 1758. V listopadu dosud zemřelo na silnicích v Česku podle předběžných policejních statistik 22 lidí a od začátku roku 429. To je zatím mírně méně než za loňské období od počátku ledna do konce listopadu, kdy dopravní policie evidovala 435 obětí dopravních nehod.

„V letošním roce není dopravních nehod tolik, ale my jsme podpořili asi 700 pozůstalých od letošního ledna do listopadu, což je o 250 lidí víc než ve stejnou dobu loni. Je tedy třeba stále připomínat, že dopravní nehoda zanechává velké stopy," uvedla psycholožka Simona Voskovcová, vedoucí skupiny krizové intervence na policejním prezidiu ČR.

Nehod podle ní ubývá mimo jiné proto, že auta jsou čím dál tím lépe vybavená a mají lepší bezpečnostní systémy. „Co ale přetrvává je agresivita řidiče. Máme sice technické vymoženosti, takže ty dopady dopravních nehod nejsou tak velké, ale pokud za ten volant sedne někdo, kdo je třeba pod vlivem drog či alkoholu, je agresivní a nemá to pod kontrolou, tak tam ani nejlepší asistenční systém nepomůže," podotkla Voskovcová.

Fotogalerie
11 fotografií

Často jsou podle ní důvody nehod na silnicích faktory na straně řidiče. „Řidič má dojem, že musí dojet někam rychleji než ostatní nebo potřebu ukázat, že je silnější. To je motiv, který se táhne historií automobilismu a v momentě, když člověk dostane do ruky takhle silný stroj, tak ten stroj může být zbraní," řekla.

Nejčastější příčiny tragických nehod jsou podle ní dlouhodobě stejné. Patří mezi ně hlavně nepřizpůsobení rychlosti, nevěnování se řízení a nedání přednosti v jízdě, nebo právě agresivita za volantem.