Zrevitalizovaná stanice metra Jiřího z Poděbrad po téměř roční uzavírce začátkem listopadu znovu přivítala cestující. Těm udělalo velkou radost především to, že na ně při jízdě na eskalátoru neútočí množství reklam, jako v jiných stanicích. Dopravní podnik sklidil chválu i od odborné veřejnosti, bez křiklavých polepů a plakátů totiž lépe vynikne architektura z osmdesátých let.

Reklamy ovšem tvoří nezanedbatelnou část příjmů dopravního podniku, jen v letošním roce by měl inkasovat z pronájmu reklamních prostorů na svém majetku přibližně 220 milionů korun. Nejen sociálními sítěmi se proto začaly šířit obavy, že je pouze otázkou času, kdy se reklama ve stanici znovu objeví. Server CC.cz přišel s informací o smlouvě, kterou DPP uzavřel v roce 2019 se společností BigBoard. Podle ní DPP pronajímá jeden metr čtvereční za 3 036,99 korun za rok.

Za tuto cenu by tedy plakáty v tubusu eskalátorů dopravnímu podniku vynesly přibližně 116 tisíc korun a přelepy na eskalátorech přibližně 395 tisíc korun. V porovnání s 220 miliony, které letos dopravní podnik z reklamy očekává, se tyto dvě částky nezdají být nijak závažné.

Je to složitější

Podle mluvčí DPP Anety Řehkové to ale je se smlouvami o něco složitější: „Nelze zjednodušeně propočítávat výnos na metr čtvereční a usuzovat, že právě na Jiřího z Poděbrad je výnos v té a té výši, protože to je pouze aritmetický průměr. V metru existují nosiče atraktivnější a méně atraktivní. Záleží to podle lokality, počtu cestujících, délky tunelu, expozice reklamy na cestující a dalších parametrech.“ Dopravní podnik podle jejích slov nesoutěží a nepronajímá jednotkovou cenu za metr čtvereční plochy v metru, nýbrž CLV jako celek, rámečky ve vlacích metra jako další celek, a rámečky s polepy eskalátorů a polepy přestupových tunelů jako další celek.

Podle Řehkové se dopravní podnik snaží maximalizovat příjmy z reklamy ale současně také snižovat vizuální smog. Za zmíněných 220 milionů by podle ní hrubým srovnáním dokázal DPP každý rok postavit nový úsek tramvajové tratě, jako je letos otevřená trať mezi Holyní a Slivencem.

Ačkoliv je DPP s reklamními společnostmi smluvně svázán, stanici Jiřího z Poděbrad se před reklamami bude snažit ubránit. „Tím, že DPP je vázán smluvním vztahem s nájemcem, v případě stanice Jiřího z Poděbrad DPP společně s architektkou metra, hlavním městem Prahou a nájemcem reklamních ploch hledáme řešení akceptovatelné pro všechny strany, aby u této jedné stanice zůstala zachována nynější podoba po rekonstrukci, ale současně abychom dostáli povinnostem a nepřišli jsme o příjmy, přičemž obojí vyplývá z uzavřené platné smlouvy,“ uzavírá Řehková.

Video
Video se připravuje ...

Naleštěná stanice Jiřího z Poděbrad po deseti měsících přivítala prví cestující. Nové jsou obklady, eskalátory, vzduchotechnika ale i navigační systém Blesk

Fotogalerie
18 fotografií