Úderem čtvrteční deváté hodiny začaly soupravy metra obsluhující linku A po deseti měsících opět zastavovat ve stanici Jiřího z Poděbrad. Ta od 80. let, kdy byla uvedena do provozu, neprošla žádnou významnější rekonstrukcí.

Těší mě, že se díky práci architektky metra podařilo stanici vrátit její původní vzhled, jaký měla při zahájení provozu a teď bude stanice opět hojně navštěvovaným skvostem obdivovaným návštěvníky z celého světa. Díky instalaci nových technologií bude provoz stanice energeticky úspornější, to je dobrá zpráva pro životní prostředí,“ řekl novinářům Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek primátora pro oblast dopravy. Ve stanici významně ubylo reklamních nosičů. Podél eskalátorů cestující nepotkají jediný plakát a původní architektura díky tomu skvěle vynikne.

Druhá nejhlubší stanice pražského metra byla uzavřena od ledna letošního roku. Revitalizací prošlo nástupiště, eskalátorový tunel i vestibul stanice. Dělníci opravili průsaky, vyměnili původní osvětlení za úsporné LED osvětlení a nahradili i staré sovětské eskalátory, nová je také vzduchotechnika.

Anketa

Žili byste raději v Praze, nebo Brně?

Praha
Brno

Konkrétně stavitelé vyměnili 1780 světel, položili 135 km nových kabelů a instalovali 76 nových rozvaděčů. Nové eskalátory se pohybují rychlostí 0,75 m/s a mají 399 schodů. Celkové náklady na revitalizaci včetně vybudování bezbariérového přístupu činí 1,3 miliardy kroun, financování bylo zajištěno ze strukturálních fondů EU.

Testování nového navigačního systému

V rámci revitalizace získala stanice nový navigační systém, který byl doposud k vidění pouze ve stanici Palmovka. Na základě uživatelského testování nového systému na Palmovce byly do řešení navigačních cedulí stanice Jiřího z Poděbrad zapracovány již některé poznatky a připomínky cestujících. „Oproti Palmovce přibyl do základního rozcestníku s názvy konečných stanic metra hned zkraje nástupiště údaj, kterým směrem se nachází centrum. Novým užitečným pomocníkem jsou také vertikální seznamy stanic metra relevantní pro daný směr hned u prvního průchodu ze střední lodě od eskalátorů k jednotlivým nástupištím,“ vysvětluje Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID.

Naleštěná stanice Jiřího z Poděbrad po deseti měsících přivítala prví cestující. Nové jsou obklady, eskalátory, vzduchotechnika ale i navigační systém
Autor: Blesk

Dopravní podnik už nyní plánuje revitalizace i v dalších stanicích pražského metra. „V příštím roce plánujeme tři větší akce. První je hned z jara, chtěli bychom se pustit do bezbariérového zpřístupnění metra Radlická. Na jaře také plánujeme vypsat tendr na zhotovitele revitalizace stanice metra Flora, kterou bychom chtěli zahájit před koncem příštího roku. Jakmile skončí mistrovství světa v hokeji, tak bychom se chtěli pustit i do revitalizace stanice metra Českomoravská,“ řekl novinářům generální ředitel DPP Petr Witowski.

Video
Video se připravuje ...

Naleštěná stanice Jiřího z Poděbrad po deseti měsících přivítala prví cestující. Nové jsou obklady, eskalátory, vzduchotechnika ale i navigační systém Blesk

Fotogalerie
18 fotografií