V březnu letošního roku vyhlásilo Letiště Václava Havla ve spolupráci se společností NACO (Netherlands Airport Consultants) mezinárodní architektonickou soutěž na výstavbu třech objektů, které vzniknou nedaleko současného Terminálu 1. Návrh rozšiřuje Terminál 1 o novou budovu pro centrální bezpečnostní kontrolu, nové obchodní plochy i VIP salonky. Ve veřejné části letiště přibude budova s hotelem, konferenčním centrem a parkovištěm.

Mezinárodní soutěž

Soutěže se zúčastnilo celkem šest týmů jak z České republiky, tak z dalších zemí Evropy, vítězem se nakonec stalo nizozemské studio MVRDV. Druhé místo pak obsadila česko-norská spolupráce studia Perspektiv a Nordic, na třetím místě skončil český ateliér Aulík, Fišer architekti. Finalisté si rozdělili finanční ohodnocení ve výši 5,5 milionu korun.

Ekologické a estetické řešení

Podle zakládajícího partnera MVRDV Winy Maase je problém letišť na celém světě především jejich uniformita. „To se v Praze brzy změní. Při průchodu bezpečnostní kontrolou budete obklopeni zelení české krajiny – na stropě, který ji zobrazuje, i na okolních prostranstvích, kde se nacházejí rostliny typické pro český biotop. Takový zážitek vám dodá pocit klidu a sounáležitosti. Chvíli, kdy se budete cítit ukotveni těsně předtím, než vzlétnete. Při cestě zpět do České republiky budete mít pocit skutečného návratu,“ popisuje návrh Maas.

Anketa

Žili byste raději v Praze, nebo Brně?

Praha
Brno

Odborná porota, které předsedala známá architektka Eva Eichlerová, tedy nakonec za vítěze vybrala nizozemské studio MVRDV. „Tři samostatné budovy obklopené veřejným prostorem – zahradami se vzrostlými stromy – deklarují, že autorský tým vnímá příklon Letiště Praha k vytvoření městského prostoru s lidským měřítkem a akcentuje ekologický přístup. Robustní architektonický koncept je podpořen také výtvarným řešením a je do důsledku dopracován v precizním návrhu provozu,” stojí v hodnocení.

„Řešení je jasně čitelné a flexibilní. Porota oceňuje výtvarný přístup k řešení fasád, včetně té páté, a interiéru budov. Konstrukční řešení je velkorysé a umožňuje variantní přístupy k využití prostoru,“ uzavírá hodnocení.

Video
Video se připravuje ...

Úklid sněhu na Letišti Václava Havla v Praze Mall.tv

Výhled do příštích deseti let

Letiště Praha chce investicí 32 miliard korun do roku 2033 navýšit kapacitu na 21,2 milionu cestujících ročně. Mimo navyšování počtu přímých spojení z Prahy chce letiště také rozšířit možnosti parkování či komerčních prostorů. Například z nynějších 6 500 parkovacích míst by jich mělo do roku 2030 být 10 000, plocha salonků by se měla zpětinásobit na 10 500 metrů čtverečních či plocha restaurací se zvýšit o 5 000 metrů čtverečních na 16 000.

Fotogalerie
25 fotografií