Ulice Prahy přeplněné auty, které blokují nejen samy sebe, ale také městskou hromadnou dopravu a v ní stovky lidí. Přesně tak vypadá běžný den v ulicích hlavního město. Může zato jednak nárůst počtu osobních aut, jednak neustále vzrůstající počet různých rozvozů a zásobování. V centru metropole se během posledních čtyř let jejich počet zdvojnásobil na 70 tisíc denně. A Praha proto hledá cesty, jak se s nastalou situací vypořádat.

Nejvíc tato situace zatěžuje Prahu 1, je zde celá řada obchodů a restaurací a situaci komplikují i starobylé křivolaké uličky, do kterých se současné dodávky vejdou opravdu je stěží. „Auta zásobování a kurýrních služeb jsou dnes obrovský problém, daleko větší než běžná doprava. Lidem do domácností se totiž vozí kdeco, od toaletního papíru přes hotové jídlo až po pračky a ledničky. To ve svém důsledku města značně zatěžuje. Může se stát, že brzy nápor nevydrží,“ říká Zdeněk Lokaj, dopravní expert z Fakulty dopravní Českého vysokého učení technického (ČVUT) v Praze.

Podle zastupitele Prahy 1 Richarda Bureše (ODS) se počet zásobovacích vozidel, která denně vjíždějí na území první pražské městské části oproti roku 2019 takřka zdvojnásobil. V úhrnu sem vjede zhruba 260 tisíc aut a prakticky každé čtvrté je zásobování. „A tento trend pokračuje. Problém umocňuje také zneužívání parkovacích míst pro krátkodobé stání,“ uvedl Bureš.

Dodávky a kurýrní služby pak často parkují, kde nemají, což komplikuje život především chodcům, mnohem větší problém ale je, že těžká auta ničí draze opravené chodníky. „Zejména historickou část metropole, například Václavské náměstí, je potřeba ochránit především před nájezdy těžkých autobusů a zásobování, kdy a jak se komu zachce. Městská část Praha 1 pracuje na vymezení pevných časových slotů, kdy bude vjezd možný a kdy už ne. Tak, jak je to ostatně běžné v dalších evropských metropolích,“ řekl náměstek primátora a radní pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

Proto Praha podporuje rozvoj takzvaných cargokol, tedy nákladních bicyklů, které mohou pomoci s rozvozem na posledním kilometru. Hlavní město má dokonce už dvě depa, jedno na Florenci a jedno nedaleko Anděla. Místa jsou dobře přístupná právě například pro dodávky, z nich se menší náklad přeloží na kola a ty pak balíčky rozvezou firmám a lidem. Právě větší využívání cargokol by dopravě v centru města mohlo ulevit.

Odborníci však upozorňují, že tupé zákazy nic nevyřeší a na celé věci je třeba pracovat koncepčně. „Centra měst je třeba bránit, ale chytře, a nikoli jen skrze zákazy. Jde to chytrou regulací a motivací. Příkladem může být opatření, kdy je vjezd na nějaké území v určitý časový interval zdarma a jindy už zpoplatněný. Třeba tak může vypadat pozitivní motivace,“ uzavřel Lokaj.

Video
Video se připravuje ...

Anketa - doprava v Praze Pavlína Horáková

Fotogalerie
26 fotografií