Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda tento týden na sociálních sítích prezentoval nový projekt, který má zajistit cestujícím na nádražích vodu zdarma. Na první pohled se jedná o jistě bohulibý čin, na pohled druhý je to však projekt zaměřený trochu na něco jiného.

Méně plastu

Primárně se totiž nejedná o vodu, ale o snížení produkce plastů. I to je jistě důležitý krok, proto zůstává záhadou, proč je celý projekt samotným generálním ředitelem prezentován jako voda zdarma. „Hlavním smyslem projektu Železnice bez plastů bylo nalézt řešení, které pomůže získat důvěru cestujících a široké veřejnosti v pitnou vodu z veřejně dostupných zdrojů, tedy stávající vodovodní sítě. Pro Správu železnic je předcházení vzniku odpadu klíčovým bodem její strategie udržitelnosti, proto se zaměřuje i na snižování množství odpadu, který vzniká právě v důsledku konzumace balených vod,“ uvádí Správa železnic v tiskové zprávě.

„Našli jsme partnera, se kterým v první fázi instalujeme automaty na filtrovanou vodu ve 12 stanicích po celé zemi. Startup Lokni má s nimi již řadu zkušeností, denně službu využívá více než 150 tisíc lidí v kancelářích nebo ve školách. Cestující si po nainstalování aplikace budou moct zdarma natočit půl litru kvalitní vody. Výsledkem bude úspora desítek tun plastu ročně,“ vysvětluje Svoboda.

„V Česku se každoročně spotřebuje téměř miliarda litrů balené vody, což představuje enormní zátěž pro životní prostředí. Projekt Lokni se snaží předcházet vzniku odpadu. Čím více lidí si bude plnit vodu do vlastních lahví, tím méně PET lahví bude muset být vyrobeno, skladováno a dopravováno kamionem po silnici,“ doplňuje Svobodu zakladatel startupu Lokni Martin Václavík.

Veřejnost kroutí hlavou

Projekt odstartuje na pražském hlavním nádraží a následně by se měl rozšířit na dalších 11 nádraží, u veřejnosti však tento plán Správy železnic vzbudil přinejmenším rozpaky. A vcelku se není čemu divit. Aby cestující mohl službu využít, musí si stáhnout aplikaci. Vylučuje to tedy osoby bez chytrých telefonů, mobilních dat nebo zkrátka jen s vybitým smartphonem. A nesmíme zapomenout třeba na menší děti nebo cizince, kteří si kvůli půllitru vody asi jen těžko budou instalovat nějakou aplikaci.

A lidé svoji nespokojenost pod tweet generálního ředitele napsali pěkně od plic „1. dubna bych téhle zprávě rozuměl a i bych se pousmál. Ale tady získávám pocit, že je to snad myšlený vážně. To se na Správě železnic regulárně pomátli, proboha? Voda z apky ze zbytečnýho automatu místo pítka s kohoutkem? To aby lidi nespotřebovali vody moc?“ myslí si Petr. Další pak dávali jako příklad letiště či nádraží po celém světě, kde jsou naprosto běžná pítka a žádný automat ani aplikace není třeba. Správa železnic u pítek argumentuje tím, že lze jen těžko zaručit dostatečnou hygienu, je ale však záhadou, proč v ostatních zemích toto funguje naprosto běžně.

Pozitivní je tak alespoň informace, že Správu železnic nevý projekt prakticky nic nestojí. „Vybraný koncesionář hradí Správě železnic měsíční koncesní poplatek za pronájem plochy, vyjma nákladů na základní přípravu zapojení automatů je celý projekt bez finančního zapojení Správy železnic,“ vysvětlila pro Blesk mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Petice

Dokonce to zašlo ještě dál a proti tomuto projektu vznikla obratem i petice. „Vyzýváme Správu železnic a jejího ředitele Jiřího Svobodu, aby tento, byť dobře míněný projekt, přehodnotila. Aby hledala řešení, které nebude bariérové, které bude možné instalovat rychle na velké množství nádraží a které udělá cestování příjemnější opravdu všem lidem,“ uvedl autor petice Michal Berg. Podle všeho si ale Správa železnic za svým projektem stojí, rozhodne tedy, jak ho přijmou cestující.

""

Fotogalerie
34 fotografií