Před dvěma lety se tisíce lidí radovaly, že konečně nebudou muset nebezpečně přebíhat koleje, ale důstojně a bezpečně se dostanou z Hlavního nádraží směrem k Vysoké škole ekonomické a k tramvajím směřujícím na Žižkov. Slavnostního otevření se účastnili i nejvyšší představitelé tehdejší vlády, jako byl ministr dopravy Karel Havlíček (ANO). Pražané jsou tedy poněkud zaražení, že už po dvou letech jsou v podchodu zátarasy a dělníci mění dláždění.

„Není to ani dva roky, co s velkou slávou otevřeli asi třicetimetrový podchod, kterým je možné vyjít z Hlavního nádraží na Žižkov. Člověk mel skoro pocit, ze se Česku podařilo přistát na Marsu nebo něco podobně velkého. A teď to zase rozkopali,“ napsal jeden z cestujících Miroslav C. A jaký je tedy důvod? Podle Správy železnic se po mnoho let čekalo, aby se mohl zrekonstruovat celý podchod od haly až k nové části.

Provizorní řešení

„V době otevření prodlouženého podchodu nebyla dokončena architektonická soutěž na navazující etapu prací, jejíž předmětem je sjednocení a modernizace zbylé části severního podchodu a dvou dalších podchodů na pražském Hlavním nádraží. Tzn., nebyla jasně určena finální podoba dlažby. Protože jsme ale chtěli veřejnosti roky očekávaný prodloužený podchod zpřístupnit co nejdříve, došlo k provizornímu osazení dlažby. Předpokládali jsme přitom, že navazující etapa začne do půl roku,“ vysvětluje mluvčí Správy železnic Nela Friebová.

„Zbytek podchodu zrekonstruujeme později. Žádnou radost nám to nedělá, nicméně teď už se dlažba nebude hýbat a my doufáme, že budeme moci brzy proměnit celý podchod. Prodloužení směr Žižkov není uzavřeno – je tam pouze prostorové omezení,“ dodala s tím, že opravné práce vyjdou asi na 400 tisíc korun. Podchod tedy lze normálně používat. Cestující si také všímají, že dlažba v nové části podchodu je oproti té starší granitové velice nevzhledná.

„Nezlobte se, ale ta dlažba je opravdu odporná, zejména to působí extrémně levně a nepatřičně vedle nádherné granitové dlážděné podlahy, na kterou to navazuje. Chodím podchodem třikrát týdne a pokaždé se nad tím pozastavuji. Jestli to bude permanentní řešení, tak je to opravdu ostuda,“ myslí si Petr V. Nezbývá tedy než doufat, že až se ke kompletní rekonstrukci přistoupí, dočká se i nová část granitové podlahy.

Využívaný je opravdu hodně

Podchod Správa železnic otevřela koncem září 2021, stavba trvala 16 měsíců a stála 219,5 milionu korun. Do dlouhé haly byly instalovány i čtečky pohybu, podle kterých týdně podchodem projde 38 tisíc lidí. „Smysluplnost a potřebnost stavby se prokazuje i v praxi. Díky čtečce průtoku cestujících, kterou jsme v podchodu nechali instalovat, víme, že novým podchodem v pracovní dny projde až 6,5 tisíc lidí, o víkendech jsou čísla zhruba poloviční,“ popsal generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Video
Video se připravuje ...

Slavnostní zahájení modernizace trati v Holešovicích doprovázelo klasické poklepání na základní kámen. (12. leden 2023) David Zima

Fotogalerie
16 fotografií