Nedostatek parkovacích míst řeší většina městských částí. Ty, kde se nachází stará zástavba, ještě o něco více. Aut je mnohonásobně více než třeba před 40 lety a jsou navíc mnohem větší, to znamená, že se do úzkých ulic často vejdou jen s obtížemi.
Auta na chodník
Ve Vysočanech si radnice Prahy 9 s nedostatkem místa pro parkování poradila po svém. Auta z ulice Na Krocínce přesunula na chodník, čímž sice získala nějaká parkovací místa navíc, chodník tím ale ztratil svoji původní funkci, tedy aby sloužil chodcům.
„Na Praze 9 probíhá parkovací reforma pod taktovkou ODS. Spočívá v úplném rušení chodníků a jejich nahrazení parkovacími místy v ceně 3/Kč den. Lidé z Prahy 9 se začínají ozývat. Mezitím první váhající řidiči přesouvají své vozy ze silnic na chodníky,“ postěžoval si jeden z místních obyvatel na sociální síti X.
„Předpokládám, že ulice je osazena značkou obytná zóna. Pokud ne, tak bych tam chodil normálně po silnici, co jiného taky zbývá. Většinou všichni v rezidenčních oblastech po tý silnici chodí, tak je to jedno,“ napsal další z diskutujících. Jenže problém je ten, že obytná zóna, ani zóna 30 v místech není.
Jinde místo není, tvrdí radnice
Přesun parkování na chodník potvrdila i mluvčí městské části. „V lokalitě Krocínky, kde je převážně vilová zástavba, bylo jedinou možností zlegalizování částečného parkování na chodnících z důvodů nedostatečné šířky komunikací. Jedině tak bylo možné zachovat průjezd osobních vozidel i vozidel integrovaného záchranného systému,“ vysvětlila postup radnice mluvčí Prahy 9 Marie Kurková s tím, že v současnosti se počet parkovacích míst v rámci zón ještě zvýšil a přišlo i několik stížností. „Ty samozřejmě řešíme individuálně s každým stěžovatelem,“ dodala Kurková.
Přesunutí parkování potvrdil i starosta Prahy 9 Tomáš Portlík (ODS). „Týká se to částečného parkování na chodníku tam, kde se tak dosud parkovalo. Jedná se o dvě malé vilové oblasti.“ Nutno podotknout, že dle záběrů například z Google street view je patrné, že starosta mluví pravdu a na chodnících se parkovalo už dříve, před vznikem modrých zón a jejich posunutím více na chodník.
Dojde na soud?
Objevily se i návrhy, zda by nešlo rozhodnutí radnice napadnout u soudu podobně, jako to udělali obyvatelé Horní ulice na Praze 4. Tehdy se však jednalo o jiný případ, občané mohli rozhodnutí napadnout proto, že radnice změnu neodůvodnila a obyvatelé neměli prostor se ke změně vyjádřit. Proto možnost parkování na chodníku soud zrušil. V tomto případě je to však jiné a rozhodnutí u soudu napadnout nelze.
Anketa do debaty - doprava v Praze Pavlína Horáková