Okolo Libeňského mostu se toho napsalo spousty, faktem zůstává, že most je v dezolátním stavu. O potřebě most nahradit se s přestávkami mluví od roku 1995. Hlavním argumentem je katastrofální technický stav a nutnost rozšíření na 4 jízdní pruhy, tedy z 21 metrů na 26 metrů. 19. ledna 2018 byl most uzavřen kvůli havarijnímu stavu, poté otevřen v  „nouzovém režimu”, ve kterém funguje dodnes.

V roce 2018 stržení Libeňáku jako nutnost představila tehdejší primátorka Adriana Krnáčová z hnutí ANO a Petr Dolínek jako radní pro dopravu z ČSSD. Ve stejnou dobu pak vznikla iniciativa „Libeňák nebourat, nerozšiřovat,“ za kterou stál především Adam Scheinherr z Prahy Sobě. Tento aktivismus mu mimo jiné získal i politické body a o několik měsíců později i funkci náměstka pro dopravu na pražském magistrátu. To znamenalo konec plánů na stržení Libeňského mostu a začala příprava jeho rekonstrukce.

Odborníci před rekonstrukcí varovali

Už tehdy řada odborníků upozorňovala, že Libeňský most je v takovém stavu, že oprava se nevyplatí a zdůrazňovali, že most byl zastaralý už v době své realizace.  „Volba šířky mostu 21 m byla na tehdejší dobu velkorysá, koncepce nosné konstrukce mostu a použité materiály byly však maximálně úsporné. Především použití násypu nad oblouky bylo zastaralé. Velkou část únosnosti klenby tak vyčerpává váha násypu. Ve 20. století to již byl anachronismus. Zachovat toto uspořádání ve 21. století je technický hřích. Zastaralé bylo i odmítnutí železobetonu, jež bylo zdůvodněno snahou o maximální úsporu. I starší mosty, např. o čtrnáct let starší Mánesův most, měly mostovku a její podpory železobetonové,“ říkají odborníci včetně Michala Drahoráda, předsedy aktivu Statika České komory autorizovaných inženýrů a techniků (ČKAIT).

Diagnostika a rekonstrukce má zelenou

Magistrát přesto zůstal u myšlenky rekonstrukce, její proveditelnost ostatně potvrdily zatěžovací zkoušky, během kterých Libeňský most zvládl extrémní zátěž 547 tun. „Projekční práce byly zadány na základě podrobného diagnostického průzkumu a rozsáhlých zatěžovacích zkoušek provedených přímo na mostě Kloknerovým ústavem ČVUT, sdělil Scheinherr Blesku s odvoláním na usnesení Rady hl. města Prahy ze září 2020.

Dalším argumentem pro zachování most byla expertiza švýcarského profesora Eugena Brühwilera, který nejenže potvrdil, že je možné most rekonstruovat, ale označil ho jako ekonomičtější řešení. Brühwiler náklady tehdy odhadl na necelých 480 milionů. „Na pana profesora Brühwilera jsem se po realizaci zátěžových zkoušek obrátil jako kolega a požádal jsem ho o oponenturu jakožto světově uznávaného mostaře. Chtěl jsem mít stanoviska od více nezávislých odborníků, abych měl jako náměstek jistotu, že prosazuji správné řešení při rozhodování o osudu tohoto unikátního mostu a důležitého dopravního spojení mezi Prahou 7 a 8. Dané stanovisko potvrzuje i Kloknerův ústav,“ vysvětluje Scheinherr.

Brutální nárůst nákladů a obavy z rekonstrukce

Problém ale je, že po pěti letech se odhady na rekonstrukci vyšplhaly už přes 2 miliardy, navíc se začínají objevovat informace, že most je v tak dezolátním stavu, že oprava nebude možná, což by znamenalo zakonzervování a vypsání nové zakázky.

„Jestliže vysoutěžený zhotovitel při opravě díla narazí na závažné problémy, které de facto brání pokračovat ve veřejné zakázce v rámci původně stanoveného rozsahu, je ze zákona povinen sdělit investorovi svá zjištění stavbu a stavbu zakonzervovat. Investor je v takovém případě povinen ukončit smlouvu o dílo a vypsat novou zakázku ve zcela odlišném rozsahu a se zcela odlišným předmětem plnění. Pokud by se totiž již vysoutěžená zakázka pouze změnila z původní opravy na realizaci nového mostu, neobstál by takový postup investora před Úřadem na ochranu hospodářské soutěže (UOHS). Současně by šlo o závažný delikt, který by mohl mít i trestně-právní důsledky,“ píše spolek Výtoň 21, který mimo jiné podporuje výstavbu nového železničního mostu na Výtoni.  

Komplikace při opravách už dříve vyloučil právě Scheinherr. „Daný článek se nezakládá na pravdě a nejsou v něm uvedeny pravdivé informace od projektanta. V současné době běží projekční práce podle harmonogramu i podle předpokládaných nákladů," řekl pro Extra.cz.

Blesk žádal o vyjádření k situaci ohledně Libeňského mostu i náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti), do vydání článku však na zaslané dotazy neodpověděl.

Video
Video se připravuje ...

Uzavírka Libeňského mostu Daniel Vitouš

Fotogalerie
27 fotografií