Původně měl Uber taxislužbu na letišti zajišťovat od letošního února, poté byl termín posunut kvůli námitkám druhého soutěžícího, firmy Tick Tack, na květen letošního roku. V květnu mluvčí Letiště Praha Klára Divíšková uvedla, že do skončení řízení u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bude taxislužbu zajišťovat Tick Tack ze skupiny Taxi Praha, která zajišťovala taxislužby na letišti od roku 2016 spolu s firmou Fix. Začátkem září pak antimonopolní úřad informoval, že správní řízení zastavil a firmy tak mohou podepsat smlouvu. První soutěž vypsalo Letiště Praha už v roce 2021, po námitkách z různých stran tendr zrušilo.

Antimonopolní úřad letos v červnu návrh firmy Tick Tack zamítl. Uvedl, že nenašel důvody pro uložení nápravného opatření. V další části pak řízení zastavil, protože návrhu nepředcházely řádně podané námitky. Společnost Tick Tack podala proti rozhodnutí rozklad k předsedovi úřadu Petru Mlsnovi, který nyní rozhodnutí první instance zrušil a správní řízení zastavil.

Důvodem je to, že Tick Tack po podání rozkladu z koncesního řízení odstoupila, a tím ztratila právo podmínky tendru u ÚOHS napadnout. „V průběhu druhostupňového řízení navrhovatel z koncesního řízení odstoupil, čímž ztratil právo na přezkoumání postupu zadavatele,“ řekl ČTK mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

Rozhodnutí předsedy úřadu je pravomocné, a Letiště Praha tak může uzavřít s firmou Uber smlouvu. K čemuž také došlo. Původně měl Uber taxislužbu zajišťovat od letošního února, poté byl termín posunut kvůli námitkám na květen letošního roku. V květnu mluvčí Letiště uvedla, že do skončení řízení u ÚOHS bude taxislužbu zajišťovat Tick Tack ze skupiny Taxi Praha, která zajišťovala taxislužby na letišti od roku 2016 spolu s firmou Fix.

„Jsme rádi, že antimonopolní úřad potvrdil, že Letiště Praha nastavilo parametry koncesního řízení v souladu se zákonem. V něm jsme kladli důraz hlavně na požadavky cestujících, kteří především chtějí znát cenu předem. Nový taxi operátor bude poskytovat své služby pod neustálou kontrolou letiště. Všechny jízdy, i ty, které budou mimo Prahu, musí být v souladu s nařízením magistrátu o maximálních cenách,“ uvedl člen představenstva Letiště Praha Jakub Puchalský.

Podmínky

Jednou ze základních podmínek aktuálního tendru je povinnost provozovatele stanovit před každou jízdou konečnou cenu, kterou vypočítá jeho software. Výsledná cena jízdného pak nesmí překročit dohodnutou cenu, a to ani při změně trasy nebo čekání v zácpě. Provozovatel rovněž musí garantovat požadovanou kvalitu služeb a bezpečnosti, vozový park ve stáří maximálně do tří let i reprezentativní chování řidičů, kteří by měli mít alespoň základní znalost angličtiny a plynulou češtinu. Platba bude vždy možná i bezhotovostně. Provozovatel také bude muset udržovat dostatečný počet dostupných vozů na letišti podle aktuální poptávky a zajistit i vozy pro handicapované cestující nebo rodiny s dětmi.

Fotogalerie
33 fotografií