Teploty v hlavním městě zejména v posledním týdnu často na teploměru útočí až na hranici třiceti stupňů. I proto se nejen na sociálních sítích objevují dotazy Pražanů, proč v ulicích nejsou k vidění kropicí vozy, které by je pomohly ochladit, jako tomu bylo v minulých letech. Blesk se proto se stejným dotazem obrátil na Pražské služby, které kropení ulic provádí.

V letošním roce zatím pracovníci Pražských služeb s mlžícími vozy vyjeli celkem čtyřikrát. Poprvé to bylo 9. července v městských částech Praha 1, 2 a 3. Mluvčí Pražských služeb Alexandr Komarnický ale vysvětluje, že jejich pracovníci o kropení sami nerozhodují a mohou vyjet pouze na objednávku.

20 vozů v pohotovosti

Tuto službu objednává Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Pražské služby ji pouze vykonávají. K dispozici máme pro metropoli více než 20 kropicích vozů. V horkých dnech se tak vesměs oranžová auta podílí na ochlazování vozovky i okolního vzduchu kropením a rozmlžováním čisté vody na vybraných komunikacích jednotlivých městských částí,“ odpověděl.

Komárnický vysvětluje, že Pražské služby nevybírají ani lokality, které vozy projíždí: „Lokality, kde se kropí a mlží, i dny výjezdu naší techniky vybírá příslušná městská část s oblastní správou TSK. Kropicí vozy většinou projedou určenou trasu v jednom dni čtyřikrát. Každý z nich má pevně stanovený rozsah ulic. V minulosti se takto častěji osvěžovala celá metropole, letos to bylo jen 1x v rámci jednoho dne. Ve zbytku případů jsme kropili a mlžili dle objednávky zejména v centru.“

Bývá zvykem, že se kropí a mlží, pokud teploty tři dny po sobě přesahují 25 °C. Vozy ale vyjíždějí i v případě, kdy nastanou tropické dny se zvýšenou koncentrací přízemního ozónu a vysokou prašností. Právě ozón může být škodlivý především pro děti, jelikož se drží nízko nad zemí. Dráždí především oční spojivky, nosní sliznice a průdušky.

Jde o prašnost, ne o ochlazení

Mluvčí Technické správy komunikací hl. m. Prahy Barbora Lišková pro Blesk vysvětlila, že kropení je objednáváno především kvůli prašnosti, nikoliv pro ochlazení samotných ulic.

„Tato činnost se neprovádí z důvodů ochlazení ulic nebo občanů, kdy se jedná pouze o krátkodobý efekt a spíše „turistickou atrakci“. Důvodem je zejména snížení prašnosti a hlavně přízemního ozónu, který ale v posledních dvou týdnech nepřekročil povolený limit, a proto jsme tuto službu neobjednávali,“ sdělila Lišková.

Milion za jeden den!

Zároveň dodává, že se jedná o velmi nákladnou činnost: „Tzv. „kropení – mlžení“ provádíme primárně na základě vyhodnocení meteorologických dat ČHMU. Kropení - mlžení je relativně nákladné a při zapojení všech programů dosahuje jednoho milionů Kč za den.“ Lišková také poukazuje na to, že mezitím, co si někteří Pražané stěžují, že kropení není dostatečné, jiní si zase stěžují, že je to plýtvání pitnou vodou v dobách extrémního sucha.

TSK se podle mluvčí Liškové zaměřuje na tlakový splach vozovek, který probíhá pravidelně a pomáhá snižovat jejich prašnost tím, že nečistoty a jejich zdroje spláchne do odvodňovacího systému uličních vpustí. „Spotřeba vody při tomto druhu činnosti je, vzhledem k využívání řízeného tlaku, nižší ve srovnání s „kropením – mlžením“ a tedy s ohledem na životní prostředí i vhodnější,“ dodává Lišková.

Čím dál větší vedro

Podle statistik Pražských služeb proběhlo letos kropení a mlžení celkem čtyřikrát, přičemž za červenec a červen bylo 40 dní s teplotou nad 25 °C, z toho 15 dní bylo s teplotou nad 30 °C. V minulém roce proběhlo celkem třináctkrát, přičemž v červenci a červnu bylo celkem 70 dní s teplotou nad 25 °C, z toho 27 dní bylo s teplotou nad 30 °C. V pandemických letech za rok 2021 i 2020 evidují Pražské služby v každém roce po čtyrech výjezdech. V roce 2019 proběhlo kropení třináctkrát a rok předtím dokonce 35x.

Video
Video se připravuje ...

Čištění ulic v Praze: Kropí se i za deště. čtenář Blesku

Fotogalerie
16 fotografií