Praha bude mít v pořadí již devatenáctý most přes Vltavu. Miliardová stavba začala na podzim 2022. Nyní z obou břehů stejně jako z klidné hladiny Vltavy rostou základy elegantní konstrukce mostu. Délka mostu bude dosahovat 361 metrů a rozpětí polí se bude pohybovat od 30 do 87 metrů. Stav mostu budou zabezpečovat moderní technologie. „Uvnitř mostu jsou navržené tři komory, ve kterých bude na ocelové dráze pod stropem jezdit kamerový vozík s vysokou rozlišovací schopností. Ten bude veškerá data stavu mostu posílat do počítače v centru údržby v opěře,“ sdělil Petr Koukolík při začátku prací v roce 2022.

Bílá brána města, ale bez aut!

Stavba bude z bílého betonu. Odkazovat má ke kubismu a brutalismu. Autoři z Atelieru 6 a Tubes se inspirovali Františkem Menclem, mimo jiné autorem Libeňského mostu, který si uvědomoval, jak je důležité, aby most dobře zapadl do okolní historické zástavby. Vedle toho autoři pojali most jako sochu – bílou bránu do města, která bude nad Vltavou díky osvětlení integrovanému do zábradlí z umělého kamene zářit.

Nový most bude sloužit jako spojnice pro MHD, cyklisty a chodce. Autobusy z Barrandovského mostu by se měly po dokončení přesunout sem, auta budou mít vjezd na most zakázán. „Jako nová součást tramvajového okruhu propojí existující tramvajové trati mezi Smíchovskou a Podolskou stranou řeky. Ušetří také vzácný čas autobusům MHD i pražské záchranné službě. A v neposlední řadě se stane také novým propojením pro pěší a cyklisty,“ říká náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

Ženský most

Do budoucna ponese most jméno některé z významných žen české historie. Místopisná komise momentálně předpřipravuje návrhy, o kterých budou hlasovat sami obyvatelé na Portálu Pražana. „Doufám, že skutečně vznikne hezký most s hezkým novým jménem, které společně vybereme,“ dodává Zdeněk Hřib. Svou ženskou hrdinku avšak neprozradil. „Komise v minulém období již vyhotovila předvýběr, ale já bych v tuto chvíli opravdu nepředjímal. Počkáme, jak dopadne hlasování. Opravdu bych to nechal na Pražanech,” odpovídá Blesku náměstek pro dopravu.

„Bakšiš“ od Evropské unie

Projekt výstavby Dvoreckého mostu je mimo jiné zařazen mezi nejvyšší priority hlavního města jak v Plánu udržitelné mobility, tak ve Strategii rozvoje tramvajových tratí. Předběžná cena stavby byla stanovena na 1 miliardu 75 milionů korun bez DPH. Kvůli komplikacím s podložím ale náklady podle Zdeňka Hřiba ještě o něco vzrostou.

Vedení Prahy nyní pracuje na dokumentech pro Evropskou unii, která by na jejich základě mohla na stavbu přispět částkou okolo 500 milionů korun. „V dokumentech bude nutné prokázat parametry zvýšení ekologičnosti přepravy městské hromadné dopravy. To znamená, že musíme doložit, kolik po bude po mostě jezdit tramvají nebo autobusů a obecně, jak to přispěje k udržitelné přepravě po městě,“ dodává Zdeněk Hřib.

Unikátní lampový park

Aby se kolem mostu a pod ním nemotaly živly, které tu magistrát ani radnice Prahy 4 nebo Prahy 5 nechtějí, promění se okolí obou úpatí mostu. Na zlíchovské straně vyroste zbrusu nový světelný park od umělce Krištofa Kintery. „Na této straně mostu se bude nacházet park s více než stovkou legendárních světel ze všech možných světových měst i metropolí,“ raduje se radní pro infrastrukturu a životní prostředí Michal Hroza (TOP 09). V opěře mostu bude zase objekt informačního centra PID s kavárnou pro návštěvníky. Na straně Podolí u Žlutých lázní se počítá s velkou sportovní arénou a zázemím pro údržbu mostu i okolí. 

Komplikace

Stavba se bohužel potýká s velkými výzvami, zejména kvůli geologickým podmínkám v korytu Vltavy i na obou březích. Pod ulicí Strakonická byl dokonce nalezena tajemná část bývalého mostu, který kdysi podle expertů sloužil jako výtah pro naplavené dřevo po Vltavě do pily Löwi a Winterberg. V korytu zase stavaři nalezli zbytky starých budov pily. Ve spojení s dalšími nálezy na stavbě nabírá projekt zpoždění. Podle odhadů by mělo být hotovo v listopadu 2025.  

Video
Video se připravuje ...

Stavba dvoreckého mostu v srpnu 2023. Jan Dařílek

Fotogalerie
27 fotografií