Jestli chce řidič v centru hlavního města zaparkovat, musí mít zaplacené parkování, obchodník či restauratér, když chce mít před krámem stolek, platí zábor. Sdílených kol a koloběžek se to netýká. „Nemám nic proti koloběžkám jako takovým. Problém je, že bývají postavené doprostřed chodníku, připoutané k lampám či značkám. Mohou být kdekoliv. Když nevidíte, můžete o ně zakopnout. Bílá hůl je často nezachytí,“ popsal Milan Arner, který vyučuje dějiny hudby na Konzervatoři Jana Deyla na Maltézském náměstí.

Cesta do práce je pro něj překážková dráha. „Navíc jsou těžké, a když se o ně uhodíte nebo do ní drknete a spadne vám na nohu, velmi bolestivě člověka zraní,“ popisuje. A není sám, konzervatoř navštěvuje řada studentů se zrakovým postižením. Ředitelka školy Stanislava Lustyková popsala, že koloběžky běžně stojí či leží ve vodicí linii, kterou nevidomí využívají k orientaci. „Každé ráno je musíme odklízet z cesty, aby se nikomu nic nestalo,“ líčí. 

Překoloběžkováno!

Podle obyvatelky Malé Strany Petry Pětioké (43) na Maltézském náměstí bývají pravidelně sdílené koloběžky a kola hned na několika místech. „Nechávají je na konci přechodu tak, že slepí lidé, kteří přechází na konci tápou a nevědí kudy jít, nebo jsou roztažené přes celý chodník až k domu a nemohou vejít do podloubí, kde je vchod školy. S kočárkem tam sama zuřím skoro každý den. Nedávno jsem tam pomáhala pánovi na vozíku, který nemohl projet,“ vysvětlila rozhořčeně.

Platit a vypnout motor

Trpělivost s provozovateli kol a koloběžek už došla Praze 1. Zatímco dnes mohou v určitých zónách parkovat, kde se jim zlíbí a zdarma, už brzy by mohly stát jen na určených místech. Těch by na území »jedničky« mohlo být až 80.

„Do 31. srpna budou oblastní parkování převedena na bodová. Za parkovací místa budou provozovatelé platit,“ sdělil radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (59, ANO). Dále prý radnice po provozovatelích požaduje, aby se v určitých místech automaticky vypnul elektromotor. Určitě to má být na tzv. Královské cestě vedoucí od Prašné brány až na Hrad.

Kolo ani koloběžka nemá na chodníku při jízdě co dělat. Městská policie bude požádána o častější dohled. Půjčovny viditelně upozorní na zákaz jízdy po chodnících,“ sdělil podmínky směrem k provozovatelům Ryvola.

Memorandum a novela

Magistrát připravuje memorandum s provozovateli sdílených dopravních prostředků, jeho návrh bude tento týden rozesílat pražským městským částem k připomínkování. „Některé městské části vyhrazují na svém území parkovací místa pro jednostopá vozidla a toto rozhodnutí je plně v gesci městských části. Považuji to za krok správným směrem. V obecné rovině, jak u sdílených kol i koloběžek, by byl ideální scénář, že bude možné vracet výpůjčky pouze do těchto vyhrazených parkovacích hnízd, kde nebudou ohrožovat chodce nebo bránit v cestě. Podle mých informací někteří provozovatelé již své klienty finančně penalizují, pokud kolo zaparkují mimo síť parkovacích stanic,“ řekl Blesku náměstek primátora pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti).

„Návrh novely zákona, který jsem také odeslal na Ministerstvo dopravy, by nicméně dal obcím novou pravomoc počet koloběžek ve městě a v parkovacích hnízdech regulovat. Elektrokoloběžky spadají nyní stejně jako koloběžky či kola do definice tzv. obecného užívání komunikací, což znamená že pro ně je užívání komunikací bezplatné a nevyžaduje žádné povolení. Praha nyní nemá žádnou pravomoc, kterou by mohla elektrokoloběžky regulovat natož zakázat jako Paříž. Tuto situaci by vyřešila právě zmiňovaná novela,“ dodal.

Václav Petr, manažer společnosti Lime, jež v Praze sdílené elektrokoloběžky provozuje, Blesku potvrdil, že společně s ostatními operátory přecházejí na systém povinných parkovacích míst. „Zatímco některé městské části preferují fyzické stojany, jiné preferují parkování ve vozovce v místech bývalých dopravních stínů,“ uvedl s tím, že v současnosti se pracuje na značení. „Každým měsícem vznikají v Praze dedikovaná místa, která zamezují nevhodnému parkování,“ řekl. 

Domnívá se nicméně, že na některých místech by se měly parkovací kapacity zvýšit. „O mikromobilitu vidíme ve městech rok od roku vyšší zájem a pro její další rozvoj je nezbytné, aby města vytvářela infrastrukturu, která zabezpečí bezpečnost provozu jak pro uživatele mikromobility tak pěší a řidiče aut,“ dodal Petr.

Fotogalerie
45 fotografií