Nákladovém nádraží Žižkov – místo mnoha možností. Původně chtěla britská firma Discovery Group na neudržovaném místě vystavět obchodní centrum, kanceláře a několik bytů. V roce 2016 však pozemek koupil miliardář Dušan Kunovský, zakladatel a šéf firmy Central Group. Mnoho obyvatel si oddechlo, když přišel se záměrem postavit na místě novou obytnou čtvrť. Nevyužívaná plocha o rozloze 13 hektarů se proměnila v jedno velké staveniště. Parková čtvrť se rozroste do takové velikosti jako čtyři Václavské náměstí vedle sebe.

V budoucích bytových domech by se mělo nacházet cca 2,5 tisíce bytů, ve kterých bude žít okolo 5 tisíc lidí. Aktuálně se staví blok 1 s 390 byty. První zájemci se do nové čtvrti začnou stěhovat v červenci příštího roku. Zatím se povedlo dokončit hrubou stavbu prvního bloku u Basilejského náměstí. „Když jsme porovnávali tuto rezidenční výstavbu o sedmi blocích na území o 13 hektarech, vyšlo nám, že se jedná o největší rezidenční projekt na brownfieldu v České republice,“ uvádí Dušan Kunovský.  

Kolik stojí nové byty?

Samotný investor a stavitel Central Group inzeruje bydlení jako luxusní. Všechny byty jsou navrženy v přepychovém provedení, nechybí podlahy s podlahovým vytápěním, designové koupelny, předokenní žaluzie či klimatizace a rekuperace pro zajištění komfortního a zdravého bydlení. Součástí budou designové koupelny. To se však podepisuje na ceně. Klasická garsonka (1+kk) vyjde zájemce na částku okolo 5,3 milionů korun, byt pro čtyřčlennou rodinu (3+kk) stojí něco přes 8 milionů korun.

Na výslednou cenu mají ale také vliv nové příspěvky pro Prahu, které ji podle zakladatele a šéfa Central Group zvyšují o čtvrt milionu. „Naše oficiální kontribuce požadované Prahou činí v případě Parkové čtvrti 291 milionů korun. V praxi ale naše náklady na veřejné stavby, které zde pro město budujeme, převýší 400 milionů korun," vyčísluje Dušan Kunovský. Část peněz věnuje Central Group městu přímo na posílení infrastruktury, zejména školských zařízení, a další část se odečte ve formě prací pro město zdarma. „V případě Parkové čtvrti šlo o velmi nákladnou a náročnou komplexní přestavbu Basilejského náměstí,“ vysvětluje Blesku Dušan Kunovský.

I přesto, že na místě zatím stojí pouze hrubá stavba, povedlo se prodat 70% ze všech 390 bytů prvního bloku. Úplné dokončení předpokládají zástupci Central Group během léta 2024. Vlivem růstu cen energií a nedostatkem stavebních materiálů po pandemii dosahuje odhadovaná cena na výstavbu 22 miliard korun.

A co třeba učitelky?

Na nedosažitelnost bydlení poukazuje spolek Arnika. Členové přišli s peticí, pod kterou se podepsalo okolo 2,2 tisíc lidí. „Pojďme zkusit zabránit přehuštěné čtvrti investičních bytů,“ stojí na jednom z bodů. Členové spolku mají strach, že na byty nedosáhnou příslušníci střední třídy a klíčoví zaměstnanci města jako třeba policisté, záchranáři nebo učitelé. „V Praze je velký bytový deficit. Jakýkoliv byt, ať už soukromý, nájemní, družstevní, zkrátka jakýkoliv, který vznikne, představuje obrovskou výhodu,“ myslí si Dušan Kunovský.

Přestože na cenu bytu nemusí dosáhnout všichni, neznamená to, že v bytě nemohou bydlet jako nájemníci. „I když někdo byt nekoupí pro své vlastní bydlení, ale vloží do něho peníze jako investici, tak v naprosté většině případů nezůstává prázdný. Dostává se na nájemní trh a slouží k bydlení,“ říká šéf Central Group. Samozřejmě existují výjimky v podobě luxusních bytů patřících zahraničním vlastníkům, kteří mohou mít problém s častým navštěvováním nebo obecně s manipulací a řízením chodu bytové jednotky na dálku.

„Dovolím si říci, že 98% bytů slouží k bydlení lidí, co si je koupí, nebo lidí, kteří je pronajímají dále,“ uvádí Dušan Kunovský. Poukazuje také na to, že prodejem bytů si nejvíce „mastí kapsy“ stát. „Za každou koupi průměrného nového bytu se zaplatí státu jen na DPH celkem 1,5 milionu korun. Stát je tím, kdo nejvíce profituje z výstavby nového bydlení,“ dodává. 

Dalším „strašákem“ pro část obyvatel je možné zvýšení automobilové dopravy a přehuštění kapacit MHD. Dušan Kunovský fandí hromadné dopravě, dokonce ve čtvrti vznikne nová tramvajová trať, což by mohlo počet cestujících rozmělnit. Uvažuje se také o rozšíření metra. „Lidé nemusí sedat do aut, aby se dostali na požadované místo. Pět minut odsud se nachází metro Želivského, před domem zastavuje tramvaj, kterou se obyvatelé za 10 minut dostanou na Václavské náměstí,“ uvádí zakladatel a šéf Central Group.

Zelená se na lepší časy

Nová rezidenční Parková čtvrť vzniká přeměnou původního Nákladového nádraží Žižkov. Přívlastek „parková“ dostala kvůli množství zeleně, která celou čtvrtí prostupuje. Mimo bytů vyroste na místě velká šestitřídní mateřská školka se zahradou, která pojme až 150 dětí z okolí. Nejen obyvatelé nové zástavby, ale všichni Žižkované budou moci využívat nový veřejný park o rozloze 1,5 hektaru a promenádu se zelení a vodními prvky pro relaxaci.

Co se bytů týče, měly by být maximálně ekologické. Budovy mají mít zelené střechy a retenční nádrže na dešťovou vodu pro zavlažování, systém větrání s rekuperací tepla a výtahy se zpětným získáváním energie. V okolí vyrostou parky s vodními ochlazovacími prvky. Co se dopravy týče, měla by nová výstavba podporovat koncept města krátkých vzdáleností.

 

Fotogalerie
29 fotografií