Vášnivá diskuze mezi zastánci současného železničního mostu a jejich oponenty, kteří by na jeho místě viděli most nový, pokračuje dalším dílem. Zatímco Správa železnic má v celé věci jasno a před časem dokonce vyhlásila vítěze architektonické soutěže, který by nový most měl postavit, jejich oponenti – spolek Nebourat se ze všech sil snaží most zachránit, pod petici už se dokonce podepsalo přes 15 tisíc lidí, včetně řady odborníků i významných osobností.

Nedostatečná péče

Poslední aktivita, kterou spolek Nebourat za účelem záchrany mostu podnikl, je podání podnětu k odboru památkové péče pražského magistrátu. „Podle zákona o památkové péči platí, že vlastník kulturní památky je povinen na vlastní náklad pečovat o její zachování, udržovat ji v dobrém stavu a chránit ji před ohrožením, poškozením, znehodnocením nebo odcizením. Je také povinen se postarat o včasnou přípravu a řádné provedení všech prací a jiných opatření potřebných k zabezpečení péče o kulturní památku, zejména o zajištění dobrého technického stavu a estetického vzhledu kulturní památky. Že se tak neděje, je jasné na první pohled. Dle našeho názoru Správa železnic zákon dlouhodobě porušuje, neboť péči o železniční most na Výtoni léta zanedbává” říká mluvčí iniciativy Nebourat Ina Koldová.

Správa železnic toto nařčení rezolutně odmítá. „Po celou dobu své existence se Správa železnic o most řádně stará a udržuje jej v provozuschopném stavu. Do konce roku 1989 byla údržba nejen mostů všeobecně zanedbávaná. V dalších letech se kvůli nedostatečným finančním prostředkům komplexní údržba odkládala a probíhaly pouze dílčí úpravy,“ vysvětluje tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda

„Správa železnic zajistila v roce 2020 a 2021 kompletní výměnu mostnic, k čištění spodních částí konstrukce došlo v letech 1998, 2000, 2003, 2007, 2010, 2017 a 2020. Péče o památkově chráněné objekty je nedílnou součástí činnosti Správy železnic, spravuje několik desítek takových objektů,“ vyjmenovává Gavenda.

Mohla by přijít pokuta?

A co si spolek Nebourat od podnětu památkářům slibuje? „Od odboru památkové péče očekáváme, že s námi bude souhlasit v tom, že Správa železnic dlouhodobě porušuje zákon o památkách a budou jí uděleny sankce podle možností zákona. Takovou sankcí může být pokuta a výzva k nápravě stavu - tedy k opravě mostu. Zda vyvodí nějaké konsekvence směrem k managementu Správy železnic i ministr dopravy Martin Kupka je otázkou, zatím to vypadá, že je k tomu nulová vůle,“ doplňuje pro Blesk Koldová.

Národní památkový ústav už před časem deklaroval, že „vždy jednoznačně upřednostňoval opravu historické ocelové konstrukce mostu, případně pořízení její repliky.“ Nicméně k vítěznému návrhu se památkáři vyjádřili vesměs pozitivně. „Národní památkový ústav si je vědom, že na rekonstrukci železničního mostu je kladena řada často protikladných společenských, technických a kulturních požadavků. Řešení tohoto dilematu nutně spočívá v nalezení přijatelného kompromisu. Vítězný návrh jím za určitých podmínek být může, je však nutné jej dále rozvinout a dopracovat. Potřebné úpravy je Národní památkový ústav připraven konzultovat,“ uzavírají památkáři.

Video
Video se připravuje ...

Nejkrásnější železniční tratě Česka: Nejkrásnější výhledy i přejezdy přes skály Videohub

Fotogalerie
29 fotografií