Poté, co v listopadu loňského roku představila SŽ vítězný návrh na novou podobu Železničního mostu pod Vyšehradem, rozdělila se jak odborná, tak laická veřejnost na dva tábory. Jedni souhlasí s demolicí současného mostu, respektive se zachováním pouze pilířů. Druzí žádají most zachovat tak, jak je, protože se jedná o technickou památku. Do čela druhého táboru se postavila iniciativa Nebourat, která také uveřejnila petici. Tu do dnešní doby podepsalo více než 15 tisíc lidí, včetně řady známých osobností.

Iniciativa žádá transparentní postup

Proběhla i řada diskuzních večerů za přítomnosti odborníků, zástupců SŽ ale i samotného ministra dopravy Martina Kupky. Ministr následně slíbil transparentní komunikaci a ke stejnému přístupu vyzvali i SŽ. Podle iniciativy Nebourat se tak ale neděje. Proto ministrovi zaslali už druhý otevřený dopis.

„Do dnešního dne jsme od Vás neobdrželi oficiální odpověď na náš předchozí dopis, a proto si dovolujeme na něj z naší strany navázat a požádat Vás o další, konkrétní kroky. Není již čas jen na »transparentní a férovou komunikaci«, kterou jste veřejně sliboval – od ministra dopravy se nakonec věcně očekává zejména transparentní a férové rozhodování. Žádáme Vás tedy, abyste zveřejnil, kdy a na základě jakých kritérií hodláte v letošním roce činit jednotlivé kroky v rozhodovacím procesu směrem k rekonstrukci mostu,“ vyzývá ministra iniciativa. Kupka před časem sdělil, že definitivní rozhodnutí padne nejpozději do konce letošního roku.

Rezignace na památkovou ochranu?

Záměr pokud možno zachovat současný most a opravit ho, podpořilo i pražské zastupitelstvo, které zároveň upozornilo, že pro rozvoj vlakové dopravy je nezbytná i dostavba třetí koleje. To ostatně chce i SŽ. „Železniční most už nyní překračuje svoji optimální kapacitu a do roku 2035 se počet projíždějících vlaků zvýší o zhruba 66 procent,“ vysvětluje ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar.

Náměstek primátora pro kulturu Pospíšil také upozornil, že by SŽ měla své postupy konzultovat i s UNESCO. „To, jak bude celá věc pokračovat, je plně v kompetenci SŽ, je ovšem na místě ptát se, zda by měl na okraji památkové rezervace stát nový most. Pokud takový most postavíme, rezignujeme na památkovou ochranu. Z původního mostu totiž zbydou jen pilíře a nový most zcela změní estetickou podobu,“ poukázal Jiří Pospíšil na to, že most se nachází na hranici památkové oblasti, která je pod UNESCO zahrnuta.

Zbourat most nedoporučují ani památkáři

Pospíšil se mimo jiné také připomněl s tím, že ke stavbě nového mostu se negativně vyjádřil i Národní památkový ústav. „Maximální zachování hodnot jako je autenticita a zachování panoramatických pohledů je možné při rekonstrukci, z větší části pak při vytvoření kopie. S vytvořením zcela nové moderní mostní konstrukce přes řeku je pak spojena největší ztráta kulturně historických hodnot železničního mostu,“ sdělili památkáři. Jejich vyjádření má však pouze doporučující charakter. SŽ se jím tedy řídit nemusí.

Paidar přislíbil, že podklady pro UNESCO připraví a ještě během měsíce dubna odešlou. „Pokud by SŽ s UNESCO nekomunikovala, mohla by Praha v budoucnu přijít o mezinárodní památkovou ochranu kvůli stavbě nového mostu. Minulé vedení Prahy toho v tomto směru udělalo maximum. komunikovali jsme i s UNESCO a nyní čekáme na vyjádření,“ uzavřel Pospíšil.

Video
Video se připravuje ...

Nejkrásnější železniční tratě Česka: Nejkrásnější výhledy i přejezdy přes skály Videohub

Fotogalerie
32 fotografií