Mezi některými zahraničními turisty Praha stále bohužel platí za destinaci, kam se má člověk vydat, pokud se chce o víkendu levně opít do němoty. S touto pověstí se snaží bojovat společnost Prague City Tourism, která chce do města přilákat přívětivější klientelu. Pro tento účel vyvíjí společnost aplikaci, která bude sloužit jako personalizovaný průvodce po Praze. Obsah průvodce se bude lišit v závislosti na tom, odkud turisté pochází. S vývojem aplikace pomáhali i vědci z Akademie věd ČR, kteří se zaměřili na deset klíčových zemí, odkud do Prahy přijíždějí lidé nejčastěji, aby zjistili jejich motivace. Každá z těchto deseti zemí bude mít ve svém průvodci deset příběhů či narativů, které v hlavním městě objevit.

„Snažíme se měnit složení turistů, kteří do Prahy jezdí. Do roku 2019 byla Praha cílem masového turismu a různých večírků. Proto jsme se od roku 2020 úplně přestali na masový turismus zaměřovat a snažíme se oslovit individuální cestovatele. Většinou to jsou lidi věkově zralejší, movitější a vyhledávají sofistikovanější radosti,“ vysvětlila Blesku místopředsedkyně PCT Jana Adamcová.

Turisté do Prahy jezdí rádi a rádi jí také doporučují svým známým, oproti jiným evropským metropolím zde ale utrácejí mnohem méně peněz. Například v Amsterdamu jsou ročně turisté ochotni utrácet až dvakrát více, než v Praze. Ve srovnání s Paříží je rozdíl v ochotě utrácet téměř trojnásobný. Jana Adamcová vysvětluje, že tento trend lze zvrátit díky cílené a systematické komunikaci.

Nejčastější zahraniční návštěvníci pochází z Německa, Polska, USA, Velké Británie, Itálie, Francie, Španělska, Jižní Koreje, Izraele a Číny/Taiwanu. Každá klientela přitom v Praze vyhledává něco jiného. Asiaté se v Evropě vyznají asi tak stejně dobře, jako Evropané v Asii a některé kulturní reálie jsou pro ně těžko uchopitelné. Do Prahy proto přijíždějí především kvůli místům, která znají z fotografií nebo z populárních asijských seriálů. Oproti tomu Britové například v Praze spíše vyhledávají zábavu v barech a restauracích.

Průvodce na míru

Aby se turisté z těchto deseti zemí mohli v Praze pohodlně zorientovat, nabídne aplikace hned několik tipů například na vycházkové trasy, zajímavé akce či jiné aktivity. Jak konkrétně průvodce vypadá, vysvětlila Jana Adamcová na příkladu španělského turisty. Z výzkumu Akademie věd vyplynulo, že jednou z atraktivních věcí v Praze je příběh kolem pražského Jezulátka. Aplikace proto nabídne články na toto téma, vycházky, suvenýry, videa, fotografie a spoustu dalšího.

Pro Asiaty, kteří povětšinou nespatřují výrazné rozdíly mezi jednotlivými evropskými kulturami, jsou přitažlivé zase úplně jiné příběhy. „Příkladem může být fenomén pití kávy, díky němuž můžeme asijským turistům představit jak minulost v podobě historických kaváren vídeňského nebo pařížského typu, tak současnost vyhlášených baristů, anebo tradiční pěstování vína na území Prahy a s ní spojenou kulturu,“ vysvětlil vědec z Orientálního ústavu AV Jakub Hrubý.

Praha ale skrývá celou řadu dalších příběhů a zajímavostí, které zahraniční turisté ocení mnohem více než místní a mohou se stát lákavou pozvánkou do jednoho z nejkrásnějších Evropských měst. Web s průvodcem by měl běžet ještě před začátkem sezóny a samotná aplikace do konce roku.

Fotogalerie
10 fotografií