Metro, rychlodráha nebo vlak? Z trojice variant definitivně zvítězila ta poslední, která bude vycházet z již dříve zbudované železniční infrastruktury mezi Holešovicemi – Dejvicemi – Veleslavínem – Ruzyní a Kladnem. Mezi posledně zmiňovanými železničními stanicemi vznikne na mapě nový kolejový „oblouk“, který povede přes ruzyňské letiště. Ten bude zapotřebí v nadcházejících letech zbudovat, zatímco stávající železniční trať mezi Kladnem a Prahou bude průběžně modernizována. Úseky v Kladnu a v pražských Holešovicích jsou první na řadě.

Video
Video se připravuje ...

Slavnostní zahájení modernizace trati v Holešovicích doprovázelo klasické poklepání na základní kámen. (12. leden 2023) David Zima

Událost desetiletí

Jako o historickém okamžiku při příležitosti zahájení modernizace trati v Holešovicích hovořil ministr dopravy Martin Kupka (ODS). „V historii se stávalo, že železnice bývala impulsem k územnímu rozvoji měst a obcí. I v tomto případě jde o 1. stavební krok ke zbudování nové čtvrti, nového srdce Holešovic,“ naráží ministr na plánovanou developerskou výstavbu v lokalitě Buny-Zátory, kde by jednoho dne mohlo bydlet až 25 tisíc nových Pražanů.

Událost má nejen pražský, ale celostátní význam. Doposud bylo možné dopravit se na letiště v Ruzyni autem, taxislužbou nebo autobusem. Nyní se zevrubně pracuje na tom, aby na letiště byla zavedena i doprava železniční.

„Ta patří k ekologickým způsobům dopravy, jež je z hlediska Evropské unie preferovaná,“ prozradila Veronika Ladmanová, vedoucí Zastoupení Evropské komise v ČR. Právě díky Evropské unii může k modernizaci trati v první fázi mezi Bubny a Výstavištěm, tedy v úseku dlouhém cca 2 kilometry, dojít.

Práce by měly finančně vyjít na celkem 3 miliardy korun, přičemž 85% výdajů budou hrazeny z fondů Evropské unie. Mělo by tudíž jít o cca 2,5 miliardy korun. Za ně by měla Správa železnic zbudovat nejen moderní dvoukolejovou trať, kvůli níž bude zapotřebí nové, vyšší přemostění ulice Dukelských hrdinů, ale též nové železniční stanice. Jedna bude blíže metru Vltavská, druhá  zastávka vznikne na kraji Stromovky u Výstaviště. Obě budou doplňovat plánovanou čtvrť. „Budou zde chvíle, které se přenesou do omezení komfortu zdejších obyvatel, ale po dokončení věřím, že Holešovicím bude závidět celá Praha,“ míní generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.

Časový harmonogram výstavby trati na letiště Václava Havla a modernizace přilehlých tratí.
Autor: David Zima

Do 10 let hotovo?

Modernizace nedlouhého úseku by měla trvat zhruba dva roky. V dalších etapách se modernizace a výstavba odbočky bude provádět v následujících letech, kdy už náklady šplhají do desítek miliard. Nejdražším úsekem bude pochopitelně zcela nová trať na letiště, která ze stávající železnice „odbočí“ za ruzyňskou železniční stanicí, a nazpět se ve směru na Kladno napojí mezi Jenčí a Hostivicí.

Nejoptimističtější prognózy hovoří o tom, že by první soupravy na letiště mohly jezdit v roce 2030. „Bereme si za své, že projekt do 10 let dokončíme,“ doufá Svoboda. Stejně optimistický je i dosluhující náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN). „Těším se, až i my budeme moci poklepat na základní kámen Vltavské filharmonie, a až k ní za pár let svezou vlakové soupravy první diváky přímo z letiště,“ dotkl se další významné investice za miliardy, kterou v Holešovicích plánuje hlavní město. Zatímco filharmonie je dosud stále ještě hudbou budoucnosti, v souvislosti s modernizací trati se chystají akce ještě letos. ""

Podchod a podjezd

Jak pro Blesk.cz prozradil dosluhující náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě), půjde o nový tramvajový podjezd pod tratí, který počítá s přemístěním stávající tramvajové trati u Vltavské více severněji. „Podjezd a přesun trati umožní, že tramvajová zastávka, stanice metra a železniční stanice, budou na jednom místě. Vznikne přestupní terminál u budovy filharmonie,“ prozradil náměstek s tím, že půjde o investici hlavního města za 250 milionů korun. S jeho stavbou se začne letos v květnu.

Ještě dříve než tramvajový podjezd ale vznikne podchod, který podle primátorova náměstka po 130 letech konečně propojí horní a dolní Holešovice. Křížit železniční trať pod zemní úrovní by měl zhruba v místech Dělnické a Veletržní ulice čili tam, kde se dnes nachází nádražní budova Praha-Bubny. „Začne se budovat v květnu a měl by být hotov na podzim letošního roku,“ sdělil Scheinherr s tím, že od toho okamžiku bude pěším přístupný.

Galerie u kolejí

Současná stanice Praha-Bubny není významná jen z dopravního hlediska. Má bohužel i pochmurnou historii, pročež v bývalé nádražní budově minulých letech vznikl Památník ticha, který upomíná na tisíce židovských obětí, které byly v rámci holocaustu z těchto míst nuceně deportovány do Terezína a následně do dalších koncentračních a vyhlazovacích táborů. Ředitel Památníku ticha Pavel Štingl prozradil, že i přes modernizaci úseku zůstane památník zachován.

„Chystáme přestavbu toho nádraží v místo paměti, aby vznikla galerie pod širým nebem, která přivítá návštěvníky Prahy putující z letiště Václava Havla na Masarykovo nádraží,“ uvedl. „Samotná budova je místem paměti, zůstane na ní zachováno to, co je staré a původní, tedy perón, hala a staré schodiště. Chceme, aby se z ní stal exponát, který moderní architektura chrání.“ Zároveň bude prostor doplněn o unikátní sochu vysochanou ze stotunového kvádru žuly. „Půjde o symbol věčnosti a zrádnosti času neboli uroboros, což je had, který neustále pohlcuje sám sebe a vytváří tak nekonečný koloběh.“

Rekonstrukce tramvajových kolejí

Souběžně s pracemi na modernizaci železniční trati a především se zbudováním nového přemostění Dukelské ulice pak Dopravní podnik hl. m. Prahy podle Scheinherra počítá s rekonstrukcí tramvajové trati v ulici Dukelských hrdinů. Na tramvajovou výluku mezi Stromssmayerovým náměstím a Výstavištěm by se Pražané měli připravit až někdy v příštích letech, sdělil náměstek.

Fotogalerie
51 fotografií