Blesk.cz: Pane starosto, v čele radnice Prahy 13 jste nepřetržitě 20 let. Nejdéle úřadujícím starostou jste po Pavlu Žďárském z Prahy 19, který načíná 26. rok ve funkci. Pomýšlíte na to, že byste ho někdy překonal?

David Vodrážka: „Vnímám politickou dlouhověkost. Když si to přeberu jako vysvědčení od voličů za vykonanou práci, není mi to nepříjemné. Že bych se ale s tím pocitem nebo cílem dennodenně probouzel, to opravdu ne.“

Jak na své začátky vzpomínáte?

„Když jsem nastupoval v roce 2002, bylo mi 31 let a šlo o mé první politické kroky vůbec. Byl to šok, protože jsem o tom, jak se taková funkce má vykonávat, nevěděl nic. Vše jsem se učil za pochodu a za pomoci kolegů. A snad to přineslo své ovoce. Tehdy u nás žilo zhruba 50 tisíc obyvatel, včetně Řepořyjí. Dnes je to 70 tisíc a do budoucna se tento počet ještě navýší.“

Je v plánu nějaká větší developerská výstavba?

„Finep, který je nejaktivnějším developerem v této části Prahy, plánuje u stanice metra Stodůlky tzv. Západní město. Jde o lokalitu, která byla historicky vnímaná jako rozvojová. Jednoho dne by zde mohlo žít až 30 tisíc obyvatel.“

V nedávných letech se hodně hovořilo o výstavbě odvážného mrakodrapu TOP Tower v Nových Butovicích u stanice metra, který by se s výškou 135 metrů měl stát největší budovou v Čechách. Jak to s projektem nyní vypadá?

„Podle mých informací je nadále ve fázi příprav a připomínek, které vyřizuje investor, což je developer Trigema.“

A váš názor na tuto monumentální stavbu je jaký?

„Je to projekt, který bude určitě budit emoce. Půlce lidí se líbit bude, půlce ne. Mně osobně nevadí. V okolí jsou administrativní budovy, kterým by neměl nijak vadit. Myslím si, že lokalitě by to slušelo a mohl by to být jeden z pomyslných orientačních bodů podobně jako Žižkovský vysílač, jen na západní straně města.“

Takto má vypadat nová nejvyšší budova Česka - Top Tower v Nových Butovicích.
Autor: Trigema

Mohl byste nastínit, jaké byly uplynulé 4 roky na „Třináctce“?

„Z těch let, které jsem tu zažil, byly nejtěžší. Přišel covid, takže jsme museli zajistit veškeré fungování městské části v jiném režimu, než jsme byli zvyklí. Nemluvím jen o úřadu, hovořím i o domovech pro seniory, o školách. A záhy nás zasáhla ukrajinská krize, do toho i ta energetická, kdy už víme, že budeme ročně platit o 18 milionů více. Na území naší městské části se v současnosti vyskytuje necelých 5 tisíc uprchlých Ukrajinců. A to nemluvím o dětech, jimž jsme také zdárně zajišťovali zázemí a školy. Byly to složité 4 roky.“

Předpokládám, že stejně jako v jiných městských částech, i vy jste měli problém s jejich umístěným?

„Museli jsme poměrně rychle zajistit přístavbu nových mateřských škol, abychom ten počet mohli rychle absorbovat. Přístavby vznikly v rámci existujících školských objektů, např. v ZŠ Trávníčkova nebo ZŠ Kuncova, kde pro to byly již v minulosti vytvořeny vhodné podmínky. Máme dosud integrovaných 518 dětí ve školách a školkách.“

Sídlišti Nové Butovice bývá přezdíváno „Malá Moskva“, kvůli většímu počtu ruskojazyčných obyvatel. Jak vnímáte tuto ne zcela pochvalnou přezdívku?

„Drtivá většina zdejší ruskojazyčné populace se u nás chová slušně. Nezažíváme tu žádné sociální nebo kulturní rozpory, jen ojediněle, takže bych to jako pejorativní přezdívku nevnímal.“

Rozpory nenastaly ani po válce, která na Ukrajině vypukla?

„V prvních dnech došlo k vandalismu na ruském obchůdku potravin. Ale to je ona ojedinělá odchylka. Včetně Řepořyjí ve zdejší populaci žije 20% cizinců, což je cca 14 tisíc osob. Ne všichni jsou ruskojazyční. A Praha 13 díkybohu nemá pověst lokality, kde je kriminalita na denním pořádku.“

Video
Video se připravuje ...

Na Gymnáziu mezinárodních a veřejných vztahů v Praze Stodůlkách se zjara 2022 otevřely dvě třídy pro děti ukrajinských uprchlíků. S jejich výukou pomáhají ukrajinští učitelé i studenti gymnázia, kteří jsou ukrajinského původu. Součástí slavnostního otevření školy bylo i pěvecké vystoupení malých žáčků. Ti zapěli ukrajinskou píseň Ukraina, to isi ty. (25. březen 2022) David Zima

Co se podle vás za uplynulé 4 roky podařilo za nejvýznamnější projekty?

„Vážím si toho, že se nám podařilo zahájit stavbu kapacitního P+R parkoviště v Petržílkově ulici, protože parkování je pro sídlištní lokalitu obrovský problém. Proto máme další projekty na parkovací domy u stanice metra Luka, u Stodůlek by mělo vzniknout další P+R parkoviště. A paradoxně nám teď výrazně pomohlo i to, že jsme v uplynulých letech nezrealizovali bazén či akvapark, po kterém někteří občané volali.“

Za úspěch považujete záměr, který se nezrealizoval? Proč?

„Aquapark nebo bazén je energeticky velmi náročné zařízení. Aby se městské části vyplatil, musela by být dána i odpovídající cena vstupenek, jinak by mohlo jít o likvidační podnik radnice. Nyní jdou ceny energií nahoru, což by celou situaci ještě ztížilo. Takže z toho hlediska se to ukázalo jako rozhodnutí, které sice nemuselo být vnímáno populárně, zato se ukázalo být prozíravým, protože radnice má nadále vyrovnaný rozpočet.“

I když se to asi nepříjemně připouští, co z toho, oč jste před 4 roky usiloval, se dodnes nepodařilo?

„Dosud se nepodařilo vykoupit všechny pozemky v Centrálním parku. Jsou zde vlastníci, kteří za ně požadují peníze, jako kdyby šlo o stavební pozemky, ačkoliv jde v územním plánu o zeleň. Na těchto pozemcích, byť jsou součástí parku, nemůže městská správa vykonávat například úklid nebo údržbu zeleně. Tohle je bohužel jeden z nepříjemných restů, které mě netěší.“

Je jich více?

„Nepovedla se, a podle mě se ještě dlouho nepovede, prodloužení Radlické radiály z konce D5 k Barrandovskému mostu, které je pro naši oblast klíčové. V tom není městská část sama, ale i magistrát.“

Projekt je, nemýlím-li se, připravený již léta. Proč realizace trvá tak dlouho?

„Dosavadní vedení magistrátu razí názorový proud, že by radiála měla být vedena tunelem pod zemí. Proti tomu nic nenamítám, ale problémem je otázka financí. Obávám se, že se projekt, který již byl schválený, začíná přeprojektovávat. To sebou pochopitelně přinese další zdržení v řádu ne jednotek, ale klidně i desítek let. Což není dobré.“ " "

Stěžoval jste si na nedostatek parkovacích míst, přitom Praha 13 je jednou z městských částí, kde dosud nebyly aplikované parkovací zóny. Nepomohly by?

„Nejsem si jistý, že by byly spravedlivým řešením. Pokud bych chtěl vybírat peníze za parkovací zónu, měl bych těm, na které se nedostane, nabídnout nějakou alternativu. A jelikož nemáme parkovací domy ani velkokapacitní parkoviště, tuto alternativu jim nabídnout nemohu. Z hlediska parkování bych preferoval jednotný celopražský systém parkovacích stání, který ale zavedený není.“

Jak byste zhodnotil předešlou spolupráci s vedením magistrátu, kde jste za ODS byl v uplynulých letech také opoziční zastupitel?

„Už z principu bývá spolupráce z řad opozice složitější, proto docela s nadějí vyhlížím nadcházející 4 roky. V komunikaci s magistrátem jsem totiž narážel zejména ohledně dopravy.“

Můžete být konkrétnější?

„Jsou to například ty nešťastné cyklopruhy. Nejsem zarytým odpůrcem cyklistiky, ale vadí mi malování cyklopruhů na každé, i té seberušnější silnici. U nás na konci dálnice D5 vznikl cyklopruh. Byl to jev, kterého si všimly zahraniční časopisy, a ve světě z nás měli legraci. Netěší mě, že tato a podobná opatření, místy aplikovaná na sílu, vyústily v klín, který ještě více rozšířil neshodovou mezeru mezi cyklisty a řidiči.“

V současných komunálních volbách na magistrát zvítězila koalice SPOLU (ODS, TOP 09 a KDU-ČSL), která má ambice složit radu. Vy jste byl v minulosti předsedou dopravního výboru, figuroval jste i v dozorčí radě nebo dokonce předsednictvu Dopravního podniku hl. m. Prahy. Je vaší ambicí stát se radním pro oblast dopravy?

„V současné situaci, kdy se nadále vedou námluvy o složení koalice, nejsou úvahy o personálním složení rady na místě. Umím si to představit, ale chtěl bych zůstat především starostou Prahy 13. Tu mám vepsanou do srdce.“

Po 20 letech v jejím čele se vám ani nedivím...

„Žiji zde od narození, a i podle průzkumů vychází, že když tu člověk bydlí, nemá tendenci chtít se stěhovat jinam. V Praze existují lokality, kde se lidé necítí dobře a uvažují o stěhování, ale tady ten problém nemáme, a mne těší, že jsem k tomu mohl přispět. Je tu dobrá dopravní dostupnost díky metru i dobrému spojení na dálnici D5 či na letiště. Mladé rodiny oceňují, že jsme návětrná strana Prahy, která je zároveň i nejvýše položenou městskou částí, takže je tu nejkvalitnější vzduch.“

David Vodrážka za řečnickým pultíkem
Autor: Zbyněk Pecák
Fotogalerie
27 fotografií