Hlavní město dlouhodobě pozoruje vzrůstající trend v oblasti elektromobility, a to hlavně v centru města. I proto byly stanoveny tři pilíře pro její rozvoj. První se týká ultrarychlých nabíjecích stanic v blízkosti hlavních silničních tahů, další dobíjecí stanice, ty středně rychlé, jsou projektovány a instalovány u velkých záchytných parkovišť, a to jak těch soukromých, tak těch, které staví město. Tím posledním jsou právě dobíjecí stanice v rezidenčních čtvrtích, kde plné nabití trvá přes noc.

„Vytvoření efektivní dobíjecí infrastruktury je jednou z hlavních podmínek rozvoje elektromobility v hlavním městě. Největší poptávka po dobíjecích stanicích je právě v rezidenčních čtvrtích nebo na sídlištích, kde lidé nemají možnost zaparkovat auto v garáži u své vlastní nabíječky,“ vysvětluje dosluhující radní pro majetek Jan Chabr (TOP 09).

„Proto vznikl při opravách veřejného osvětlení projekt synergie, kdy v rámci jednoho výkopu se opravuje nejen stávající elektrická síť, ale mohou se dodat i kabely pro vznik nabíjecích stanic. Není totiž ani tak finančně náročné instalovat jednu stanici či položit kabely, nejdražší je právě ten výkop,“ doplnil Chabr.

Třináct nabíječek v šesti ulicích

Na Vinohradech mohou majitelé elektromobilů nově nabíjet v ulicích Moravská, Korunní, Chodská, Kladská, Slezská a Slovenská, kdy každá z nabíjecích stanic je schopná obsloužit dvě auta. „Jdeme tak trochu s kůží na trh, protože o každé parkovací místo je tu velký boj. Praha 2 ale dlouhodobě podporuje zavádění prvků smart cities, a proto věříme, že zprovoznění dobíjecích stanic naši občané uvítají,“ říká Jan Recman (ODS), místostarosta Prahy 2 pro oblast životního prostředí, výstavby a územního rozvoje. „Spoléháme na solidaritu řidičů, že budou nechávat parkovací místa u nabíječek volná. V začátcích rozhodně nepůjdeme cestou nějakých tvrdých postihů. Tento zkušební model 13 stanic nám hlavně poskytne tvrdá data, abychom si vše mohli řádně vyhodnotit,“ dodal.

Dobíjecí stanice buduje hlavní město ve spolupráci s Technologiemi hl. m. Prahy (THMP) souběžně v několika lokalitách. „ V letošním roce bude po Praze připraveno 55 EVR lamp. V příštím roce je jich v plánu 240, v následujících letech to budou násobky. EVR lampy jsou již vybudované v lokalitách Prosek, Vokovice, Kamýk, Háje a Černý Most. Aktuálně THMP a PREdistribuce připravují další v Kobylisích, Bohnicích, Dvorcích, ve Vršovicích, na Vinohradech a Velké Ohradě,“ uvedl Tomáš Jílek, předseda představenstva THMP.

Majitelé elektromobilů mohou do konce roku nabíjet zdarma a to bez jakékoli registrace, platba proběhne pomocí QR kodu. Registrace nebude potřeba ani v novém roce, výhodnější to však bude s ní. „Řidiči pak získají dobíjecí čip, který jim umožní za cenu garantovanou THMP využívat také nabíjecí stanice PREpoint a za standardní ceny i stanice dalších provozovatelů po celé Evropě,“ uzavřel Jílek.

Video
Video se připravuje ...

Dobíjení elektromobilů - kde, za kolik a jak je možné ušetřit Videohub

Fotogalerie
11 fotografií