Trolejbusová linka č. 58 rozšiřuje svůj provoz na celou délku plánovaného úseku. Dopravní podnik čeká na dodání vlastních trolejbusů a vyškolení nových řidičů, do té doby linka bude fungovat stále v dosavadním zkušebním víkendovém režimu. Cestující se o víkendech budou moci trolejbusem dostat z Palmovky až do Miškovic. Do plnohodnotného provozu by měla linka začít přecházet začátkem příštího roku.

„Je to po padesáti letech slavnostní okamžik, minulý týden jsme úspěšně zkolaudovali tuto novou trolejbusovou trať. Trolejbus jede celkem 12 kilometrů a na troleje je napojený zhruba na 50% trati, využíváme technologie 21. Století, to znamená kombinaci s bateriovým pohonem a trolejového vedení. Pro cestující to znamená zvýšení komfortu, jak z hlediska hluku, vibrací ale i plynulosti jízdy. Zároveň je to obrovské zlepšení pro okolí, protože oproti autobusu trolejbus není tak hlučný, a zároveň neprodukuje žádné emise,“ řekl k příležitosti první jízdy po prodloužené trati náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě).

Víkendový provoz zatím kyvadlově obsluhuje pouze jeden vůz, který je vypůjčený. Dopravní podnik v současnosti čeká na dodání patnácti nových trolejbusů přímo z výroby. Infrastruktura je pro ně již kompletně připravená, přicházet budou postupně a postupně budou také nahrazovat autobusovou linku 140, dokud zcela nepokryjí její provoz. Jelikož se jedná o zcela nový typ trolejbusu, je podle zákona nutné nejdříve najezdit 10 000 km, než do něj budou moci nastoupit cestující. Náklady na výstavbu infrastruktury činí zhruba 290 milionů korun.

Zaškolení řidičů

Vypůjčený trolejbus ve všední dny, kdy není v provozu, slouží ke školení nových řidičů, kteří podle drážního zákona musí splnit jiné podmínky, než řidiči autobusů. Pro obsluhu linky 58 je potřeba přeškolit několik stávajících řidičů autobusu, kteří musí projít navíc testem z elektrotechniky, další speciální lékařskou prohlídkou a pro řízení trolejbusu je také potřeba ještě řidičské oprávnění nadřazené kategorii D. Nejvhodnějšími kandidáty jsou proto řidiči, kteří za sebou mají řízení autobusů i tramvají.

V úsecích, kde trolejbus pojede bez trolejového připojení, je poháněn bateriemi, které se během napojení na troleje dobíjejí. Přepnout na provoz z baterií umí trolejbus za jízdy, bez zastavení a rozdíl cestující žádným způsobem nepocítí. Aby se troleje opět napojili, je už ovšem potřeba zastavit, dít se tak ale bude na zastávkách, zatímco cestující nastupují a vystupují, žádné zdržení tak nevzniká ani v tomto případě.

Do ulic Prahy poprvé trolejbusy vyjely v srpnu 1936. První linka vedla z tramvajové vozovny Střešovice přes Ořechovku a Hanspaulku ke kostelu svatého Matěje nedaleko Šárky. V šedesátých letech je začaly nahrazovat je autobusy a celková koncepce MHD se začala více soustředit na podzemní dopravu. Poslední trolejbusová linka, která jezdila na Strahov, ukončila provoz na podzim roku 1972.