Vítkov nabízí jeden z nejhezčích výhledů na Prahu a je oblíbeným místem snad pro všechny pražany od zamilovaných párů přes sportovce až po seniory. Přístupný je však převážně pouze ze žižkovské strany a od Karlína jej dělí neprůstupná bariéra v podobě železniční trati. To se má v budoucnu změnit. Vznikne totiž lávka, která bude z Karlína přístupná z věže s výtahem a ústit bude přímo pod památník ze severní strany kopce. Věž se bude tyčit mezi dvěma bytovými domy, kde pro ni nechal místo po dohodě s městem soukromý investor, úpravu cest na samotném Vítkově bude mít na starosti městská část Praha 3.

Díky výtahu bude lávka přístupná bezbariérově, což je velmi příjemná zpráva nejen pro maminky s kočárky. Architekt lávky Petr Tej Blesku sdělil, že do výtahu se s přehledem vejdou také cyklisté s kolem, kteří ovšem přes lávku pro pěší musí kolo vést. Dlouhá bude 56 metrů, do šířky bude mít necelé tři metry a výška konstrukce bude tři a půl metru. Lávka bude zastřešená, osvětlená a její zábradlí bude tvořeno tenkou ocelovou sítí. Bytové domy budou mít po devíti patrech, kde bude celkem 77 nových bytů a také několik nebytových prostor.

„Dům vzniká současně s lávkou, děláme na tom v týmu společně s Markem Kopećem, Žofií Raimanovou a Otou Melterem, děláme to jako jeden projekt dohromady a dům se s lávkou bude skvěle doplňovat. Dvojice domů bude rozdělena mezerou, ve které se bude nacházet věž s výtahem na lávku, sousedních domů se dotýkat nebude,“ vysvětlil Blesku autor lávky Petr Tej.

Její podoba bude minimalistická a bude odkazovat právě na železnici, kterou překlene. Jednoduchá konstrukce z oceli a betonu bude připomínat sloupy pro trakční vedení. „Základním cílem pro mě bylo udělat jednoduchou, minimalistickou, subtilní a ne příliš výraznou lávku, vzhledem k bytovému domu a jeho okolí. Lávka bude odpovídat výrazu domu, který bude běžným městským bytovým domem, jehož architektura bude spíše klasická a jenž není tvarově nijak zvlášť výrazný. Není to zamýšleno jako drahá konstrukce, jde o to, aby vypadala hezky, ale hlavně aby byla co nejvíce užitečná,“ popsal Blesku Petr Tej svůj návrh.

Lepší prostupnost města

Lávka skrze Peckovu ulici naváže dále na Štvanickou lávku, jejíž stavba právě probíhá, a přiblíží tak pěším nejen Karlín a Žižkov, ale také Žižkov a Holešovice. „Bytový dům i samotná lávka výrazně zlepší prostupnost města. Díky novým investicím se bude možné nově dostat bezbariérově na vrch Vítkova a také k Vojenskému historickému ústavu. Zlepší se prostupnost mezi městskými částmi, které do dnes rozděluje železnice,“ uvedl na svém facebooku náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Po vydání územního rozhodnutí a stavebního povolení se vysoutěží dodavatel stavebních prací, které by mohly začít do pěti let.

Fotogalerie
3 fotografie