„Proč na historických věžích nefunguje prodej klasických turistických známek?“ ptají se sběratelé. Situace je patová. Pražské věže přešly k 1. lednu 2021 ze správy Muzea města Prahy do péče Prague City Tourism. Městská firma se rozhodla změnit turistický design Prahy a přestala prodávat kulaté dřevěné turistické známky. Jednatel rýmařovské firmy Turistické známky s.r.o. David Holub proto napsal v dubnu po roce komunikace rozhořčený dopis městské firmě Prague City Tourism.
Cenzura, nebo nutnost?
Jelikož nedostal až do října odpověď, rozhodla se webová stránka Turistické známky nyní dopis uveřejnit. Davidu Holubovi zejména vadí, že skončila dvacetiletá tradice prodeje turistických známek, které jsou k dostání po celé České republice, dokonce i na některých místech v zahraničí. Důvodem, proč už se nedají známky sehnat na pražských věžích, je snaha o unifikaci všech pražských suvenýrů ze strany Prague City Tourism.
„I když je motiv možná chvályhodný, to provedení se dá charakterizovat, po dlouhé řadě jednání a mailů, jen jako úřednickou zvůli,“ zlobí se David. Navíc podle něho nevkusné obchodní suvenýry v podobě matrjošek stejně v Praze zůstanou. Přirovnává snahu o kontrolu vzhledu k cenzuře za totality.
Městská obchodní společnost Prague City Tourism se však brání, na základě nové strategie cestovního ruchu hodlá změnit vizuální image Prahy. Navíc se s původním vydavatelem známek neshodli. „Vytvořili jsme se špičkovými tvůrci nový design známek pro námi spravované objekty, na spolupráci jsme se ale s Turistickými známkami nedohodli, což samozřejmě respektujeme,” sděluje Blesku Klára Janderová, tisková mluvčí Prague City Tourism.
Navíc chce společnost kultivovat cestovní ruch a prezentaci Prahy. „Naše společnost je obchodní společností 100% vlastněnou hlavním městem Praha. Vytváříme vlastní edice suvenýrů, na kterých spolupracuje výhradně se špičkovými lokálními tvůrci,“ uvádí tisková mluvčí. Společnost prý zkrátka uzavírá spolupráce, které jsou pro ni obchodně výhodné a nebo kultivují cestovní ruch.
Konec jedné tradice
Turistické známky vznikly před 25 lety jako originální dřevěný vypalovaný suvenýr, se kterým se hraje sběratelská hra a který slouží jako nástroj propagace a marketingu. „Zobrazují kulturní a přírodní památky - a jinde než na nich je nelze získat, což je základní motivace k jejich sbírání“ uvádí David Holub.
V České republice existuje více než 2 700 Turistických známkových míst, o jejichž vzniku rozhodují v internetovém hlasování sami sběratelé. Těch registrovaných je jen v ČR kolem padesáti tisíc. „Turistické známky mohou sběratelé získat bez problémů na 10 tisících památkách v Evropě, jenom na Pražských věžích ne?“ ptá se David Holub.
Grafiku prý měnit nechtěli, jelikož je shodná pro všechny památky. „Nikdy se nám ale nestalo, že by náš partner - navíc v pozici zaměstnance rozpočtové organizace - argumentoval vlastními estetickými požadavky, a při jejich nenaplnění pak poškodil vlastní instituci tím, že by náš produkt bojkotoval,“ říká jednatel firmy David Holub závěrem.
Takhle zapadá měsíc za Petřínem. Dušan Gejdoš