O obchvatu Vítězného náměstí, kterému místní neřeknou jinak, než „Kulaťák“, se rokuje léta. Více než náměstím je totiž obrovským kruhovým objezdem. V něm se setkávají 4 stěžejní dopravní tepny západu PrahyEvropská, která slouží jako výpadovka na Kladno a Letiště, ulice Jugoslávských partyzánů, která se zbytkem Prahy spojuje Lysolaje, Sedlec a Suchdol, dále je to ulice Československé armády, která je vedena Dejvicemi a Bubenčí k Letenskému tunelu, a v neposlední řadě Svatovítská, která je napojena na tunelový komplex Blanka, respektive na další stěžejní tepnu – Milady Horákové.

Video
Video se připravuje ...

Blanka z dronu: Proletěli jsme se nad trojským mostem David Malik

Proměna náměstí

Náměstí, které vzniklo roku 1925, se v budoucnu má proměnit. Jednak nebylo nikdy dokončené, tudíž pražský magistrát společně se soukromými developery a vysokými školami ČVUT A VŠCHT připravil architektonickou soutěž, ze které má vzejít definitivní návrh, co vznikne na proluce mezi náměstím a univerzitním kampusem.

Dále je od roku 2019 v plánu kompletní proměna náměstí. Ta pochází z dílny architektů Pavla Hniličky a Evy Mackové. V jejím důsledku se promění k nepoznání. „Prostory náměstí by měly zůstat prázdné a sloužit k různým způsobům využití, třeba k demonstracím, koncertům, trhům a podobně,“ vysvětlil dříve Hnilička. „Člověk by měl vidět skrz zeleň. Stromy by tak měly působit jako sloupy. Ve středu náměstí pak budou dřeviny, které přežijí velmi drsné podmínky, koruna bude propouštět světlo a budou velmi vhodné co do rozměrů pro městské prostředí.“ Nově budou tramvaje náměstí objíždět a úroveň silniční doprava by měla být držena v menší míře, než je tomu dnes.

Obchvat

I proto je tolik žádoucí obchvat Vítězného náměstí, k němuž pražský magistrát konečně vybral projektanta. „Rada rozhodla o vítězi veřejné zakázky na projektovou dokumentaci obchvatu Vítězného náměstí,“ uvědomil novináře náměstek primátora pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

Bude jím společnost PUDIS, která vzešla z veřejné zakázky, do níž se zapojili dva účastníci. Ta shodou okolností sídlí přímo v Praze 6 a v minulosti projektovala například mimoúrovňovou křižovatku v Patočkově ulici při Strahovském tunelu a Blance. Rozhodnutí hodnotící komise bylo jednomyslné.

„V rámci posouzení nabídky dodavatele komise konstatovala, že na základě provedeného posouzení nabídky dospěla k závěru, že dotčený účastník v plném rozsahu splňuje podmínky účasti v zadávacím řízení, včetně prokázání splnění kvalifikace v plném rozsahu,“ stojí v důvodové zprávě, kterou schválili pražští radní. Druhý účastník veřejného řízení, jímž byla firma z Hradce Králové, nesplnil kladené podmínky. Vypracování projektu vyjde magistrát na 13,5 milionu korun včetně DPH. Samotná realizace obchvatu, která zahrnuje i inženýrské sítě nebo podjezd pod Svatovítskou, byla v minulosti odhadována na 400 milionů korun.

Zbrusu nová silnice s cyklopruhy

Co to v praxi znamená? Do map Prahy by se měla zakreslit nová silnice, která má být vedena ze Svatovítské podél železniční tratě ve směru na Kladno. „Po několika vývojových zvratech v koncepci je komunikace navržena jako dvoupruhová. Část v prostoru ul. Gymnazijní je řešena jako dvoupruhová směrově rozdělená komunikace s širokým středním zeleným pásem, navazující na podobné uspořádání v ul. Thákurově,“ stojí v aktuálním představení studie. „Podél celé trasy (v hlavním dopravním prostoru) jsou navrženy samostatné cyklopruhy pro dopravní cyklistiku.“

Na její realizaci si ale počkáme. Není vyloučeno, že v projektu dojde také k dílčím změnám podle průběhu projektových prací. „Následující 2 až 3 roky budou probíhat projekční práce, až posléze bude možné zahájit stavbu,“ doplnil náměstek primátora na dotaz Blesku. Realizaci tak lze očekávat v horizontu 4 až 5 let.

Koleje na Václaváku

Radní také schválili veřejnou zakázku na obnovení tramvajové trati na Václavském náměstí. I její příprava trvá několik let a provázely ji všechna možná pro a proti. Ráz náměstí se totiž znovuzavedením kolejí z Vinohrad na Nové Město promění, zlepší se ale dopravní obslužnost z hlediska celoměstské MHD, a to i včetně plánované tramvajové trati, která bude z horní části vedena skrz Vrchlického sady před hlavní vlakové nádraží v Praze.

„Tramvajová trať na Václavském náměstí by měla být vedena po stranách a uprostřed by měla být pěší promenáda.Zachované bude stromořadí, které bude doplněno o další stromořadí. Celkově se prostor zkultivuje,“ nastínil Scheinherr tramvajové propojení Vodičkovy a Vinohradské ulice skrze Václavské náměstí. „Začít stavět bychom chtěli na začátku příštího roku. Stavba potrvá asi 3 roky,“ uvedl Scheinherr s tím, že půjde o investici v hodnotě 1,25 mld korun a její součástí bude i výstavba retenční nádrže.

Fotogalerie
21 fotografií