Volby se blíží, a tak je mediální prostor i sociální sítě plný přestřelek mezi pražskými politiky, a to nejen mezi vládnoucí koalicí a současnou opozicí, ale také mezi jednotlivými koaličními partnery. Posledním svárem se tak staly lavičky, konkrétně reklamní lavičky firmy AD-Net na betonových základech. Firma AD-Net měla s Prahou smlouvu od roku 1996. Lavičky nesloužily pouze jako městský mobiliář, ale především jako reklamní nosič. O to zarážející bylo, že firma za ně platila nájemné jen korunu ročně za metr čtvereční. Praha proto v roce 2019 smlouvy vypověděla a následné řešení mělo být podle všeho jednoduché.
„Praha před několika lety ve veřejné soutěži vybrala nový prototyp laviček. Betonové lavičky s oloupanou reklamou tak měly být nahrazeny hezkými dřevěnými. Nákup stovek laviček měl zajišťovat odbor majetku, který spadá pod radního Jana Chabra z TOP 09. Bohužel tendr na firmu, která by lavičky vyrobila, byl vyhlášen se zpožděním a když už se konečně firma vybrala, nedělo se dlouhou dobu nic,“ napsal na svém facebooku starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha Sobě). „Na zmíněném odboru smlouva ležela půl roku, než by byla připravena k podpisu. Po půl roce čekání odmítl dodavatel smlouvu podepsat, protože by už nemohl garantovat cenu,“ dodává Čižinský.
Podle starosty se podařilo po jednání s Technickou správou komunikací (TSK) nakoupit alespoň 1000 laviček, které se nyní instalují na místa, kde jsou nejvíc potřeba. Na celou situaci reagoval i radní Chabr, kterému se starostův popis událostí příliš nezamlouval. „Samozřejmě nejvíc špatně je, že v Praze chybí lavičky, ale rád bych doplnil několik faktů. Odbor majetku v Praze nemá na starost zařizování laviček, ale měl historickou nájemní smlouvu na pronájem reklamních laviček, které byly nedůstojné, udržovala se pouze jejich zadní část, kde byla reklamní plocha,“ píše Chabr.
Z ulic Prahy mizí reklamní lavičky: U Hřiba před domem už jsou nové, jinde si ale senioři nesednou. Jak to?

„Na základě dohody s městskou společností TSK, která má na starost komunikace v Praze, bylo dohodnuto na podzim loňského roku, že náhradu laviček zajistí ona a končící reklamní lavičky budou postupně nahrazovány, což TSK dělá od podzimu/zimy 2021 po dohodě právě s vámi zmíněným odborem majetku. Navíc neskončily všechny lavičky, ale lavičky ve vlastnictví soukromé osoby, která je používala jako reklamní nosič,“ dodává radní.
Mluvčí TSK Barbora Lišková již dříve pro Blesk uvedla, že lavičky se instalují podle priorit a požadavků jednotlivých městských částí. Pražanům tak nezbývá než doufat, že právě ta jejich městská část situaci řeší, protože zatímco například na Praze 10 jsou podle Liškové lavičky kompletně nainstalovány, Praha 4 nebo 5 je zatím pouze v režimu příprav.