Dlouhodobý nedostatek bytů by měla vyřešit především jejich masivní výstavba, podle studií i odborníků z Institutu plánování a rozvoje (IPR)  potřebuje Praha stavět okolo 10 tisíc bytů ročně. V posledním roce se to začalo dařit, Praha loni postavila asi devět tisíc nových bytů a právě brownfieldy jsou pro takovouto výstavbu ideální. Po Bubnech-Zátorech, Smíchovu nebo žižkovském nádraží je tu další pozemek, kde by mohla vzniknout nová čtvrť – bývalý areál automobilové a letecké výroby Avia.

„Projekt Avia City na severu Prahy má v současné době dokončený regulační výkres a nadále postupuje podle pravidel schválených pro developery v Praze.  Zajímavý je i návrh developera na ojedinělé plnění (výstavba školek, škol, peníze do rozpočtu městských částí, pozn. red.) při realizaci projektu v dané lokalitě. V případě, že se změnou územního plánu budou souhlasit vedle Čakovic i Letňany, jsme připraveni revitalizaci tohoto brownfieldu podpořit v oblasti dopravní infrastruktury,“ řekl náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček (STAN).

Byty, školy, parky i lepší doprava

Celková rozloha pozemků je 66 hektarů, pro představu tedy asi polovina Malé Strany. Nyní jde ale o neprostupnou zónu na pomezí dvou městských částí, která občanům nijak neslouží, spíše naopak. Aby bylo na pozemcích možné stavět, je nutné je nejprve dekontaminovat po dlouhých desetiletích tovární výroby. Podle generálního ředitele společnosti Michaela Sarana bude nutné do dekontaminace investovat zhruba 1,5 miliardy korun.

Multifunkční projekt nabídne vedle moderního bydlení také 10 hektarů parků a zelených ploch, dvě nové školy a pět mateřských školek, řadu nových služeb a samozřejmě i pracovních míst. „Projekt chceme realizovat ve čtyřech etapách během následujících 25 let,“ doplnil Seran. V rámci plnění pak chce firma v horizontu 25 let investovat 1,5 miliardy do rozvoje celé oblasti, tedy do výstavby škol a školek, nové infrastruktury i veřejné dopravy, a dalších 70 miliard do výstavby Avia City.

Zlepšit by se měla i dostupnost veřejné doprav. „Projekt zlepší průjezdnost celé čtvrti a nabídne prodloužení tramvajové tratě. Vzhledem k plánované modernizaci vlakového nádraží Čakovice počítá i s vybudováním lávky pro pěší, která propojí Letňany s Čakovicemi a ušetří místním až 20 minut jejich času,“ uzavřel architekt Jakub Cígler, který se svým studiem na projektu spolupracuje.

Fotogalerie
18 fotografií