Nerudova ulice je přímo v historickém srdci Prahy a je součástí tzv. Královské cesty. Přesto působí převážně jako parkoviště. V Roce 2018 tu došlo k rozšíření chodníku u místa, kde se konají vzpomínková shromáždění a kladou se věnce. „Chodník byl rozšířen o osm metrů kvůli pietním akcím, ty tam probíhají dvakrát ročně,“ popsal Blesku radní pro dopravu v Praze 1 Richard Bureš (ODS). Nerudovka tak přišla zhruba o osm parkovacích míst. 

Místní si na úbytek parkovacích míst začali podle Bureše okamžitě stěžovat. „V květnu pak přišli na zastupitelstvo s peticí, kterou podepsalo asi 60 či 70 místních. Stěžovali si, že se z Nerudovy ulice stalo nástupiště pro turisty a že není kde zaparkovat,“ dodal Bureš. A tak se na drahé pražské mozaice, která je navíc podle Institutu plánování a rozvoje na parkování zcela nevhodná, opět objevila modrá čára a parkovací místa byla znovu na světě. Tentokrát ne na silnici, ale na chodníku.

Špatně pochopená petice?

Jenže místní tak úplně neorodovali za to, aby na tomto konkrétním místě opět parkovací stání vznikla. Šlo jim především o celkovou koncepci parkování na Starém Městě, které je podle nich špatně nastavené.

Nikdo z podepsaných o parkování na chodníku nestál. Zmíněn byl pouze návrat tohoto místa do jeho historické podoby, která tu byla stovky let. Rezidenti chtějí parkovat v modrých zónách. Bohužel ta jsou plná aut hostů hotelů a elektroaut, a to nikdo roky neřeší. Situace se jen zhoršuje. Krok radnice Prahy 1 proto vnímáme jako snahu něco pro nás udělat, bohužel pokud se nevyřeší příčina, místním to nepomůže,” říká místopředsedkyně Spolku občanů a přátel Malé strany a Hradčan Lucie Pavlíková, která petici sepsala.

Turisté mohou být nadšení, ale co místní?

Problém se nevyřešil, spíše naopak. I když se jedná o modré zóny, na místech pro obyvatelé Prahy 1 velmi často parkují auta se zahraničními SPZetkami. Jak je to možné?

V Nerudově ulici se v uplynulých dnech objevily na chodníku z vápencové mozaiky parkovací čáry, které změnily podélné parkování na příčné. (27. červen 2022)
Autor: Martina Neckářová

Místní hotely si totiž od města kupují tzv. abonentní parkovací karty, které jsou přenosné a lze na nich poznávací značku auta libovolně měnit. Za jedno přenosné oprávnění zaplatí hotely 36 tisíc korun ročně. Svým klientům pak parkování nabízí za 450 až 600 korun na noc. 

„Nejde o nic nelegálního a ani o obcházení pravidel. Současné nastavení systému parkování hotelových hostů na modré zóně umožňuje. Dokonce se přenosná oprávnění obchodují prakticky na volném trhu, v rámci k tomu navržených aplikací pro jejich sdílení,“ vysvětlil pro iRozhlas advokát Jakub Štilec.

Změna systému je nutná

Stejně tak jako na dalších místech v centru Prahy by tedy bylo třeba nejdříve vyřešit možnosti zmiňovaných abonentních karet. „Nikde na světě není možné přijet před hotel v památkové rezervaci a stát v zóně pro rezidenty. Normální je, že návštěvník parkuje ve vzdálených parkovacích domech, v podzemí, nebo přijede veřejnou dopravou či taxi,“ říká Pavlíková. Dále by jistě pomohlo, kdyby městská policie důkladně pokutovala auta, která zde stojí nelegálně, což je problém nejen centra, ale prakticky celé Prahy.

Jeden příklad za všechny: „Za červen 2022 stálo například v ulici Na Perštýně nelegálně 42% vozů. V ulici Národní 36% vozů. To jen v těchto dvou ulicích znamená, že zde stojí 37 automobilů nelegálně,“ uzavírá pro Blesk mluvčí Institutu pro plánování a rozvoj Marek Vácha.

Video
Video se připravuje ...

V Nerudově ulici se v uplynulých dnech objevily na chodníku z vápencové mozaiky parkovací čáry, které změnily podélné parkování na příčné. (27. červen 2022) Martina Neckářová

Fotogalerie
5 fotografií