Praha i v letošním roce chce nadále podporovat rozvoj cyklodopravy. Podle cyklosčítačů, kterých je v metropoli nainstalováno asi 30, bylo za rok 2021 zaznamenáno asi 5,9 milionu průjezdů. Podle dat, která jsou dostupná na webové platformě Golemio, je jednoznačně nejvytíženější stezka na Podolském nábřeží, pak také Rohanské nábřeží a Rohanský ostrov nebo Povltavské. Právě první tři zmíněná místa by se měla dočkat zkapacitnění.

„Ne všude je to samozřejmě možné, musíme dělat kompromisy mezi kácením zeleně a rozšiřováním cyklostezek, ale minimálně na Rohanském ostrově cyklostezku rozšíříme,“ řekl Adam Ascheinherr, náměstek primátora pro dopravu (Praha sobě).

Další výraznou změnou bude bezmotorový podjezd Mánesova mostu, díky kterému cyklisté podjedou složitou křižovatku na Klárově. Sloužit začne nový cyklopás na Smetanově nábřeží a nově bude pro cyklisty vyhrazena část chodníku podél Strakonické ulice u smíchovského lihovaru. Nové cyklostezky by dále měly vzniknout od lávky pod Městským okruhem do Komořan, od Labutě v Krči na Kačerov, podél ulice Staroklánovické nebo od Průmyslové ulice na Jahodnici. Rozšíří se také stezka A22 z Braníka.

I letos bude hlavní město pokračovat ve vyznačování nových cyklopruhů na místech, kde není možné vybudovat oddělené obousměrné stezky v dostatečných parametrech. Důraz je také kladen na to, aby nebyly ubrány jízdní pruhy pro automobily. Cyklopruhy jsou často přemětem vášnivých debat. Zvláště pak proto, že si lidé myslí, že ubírají místo automobilům a vznikají pak zbytečné zácpy.

To ale podle Scheinherra není pravda a město se snaží pomocí nových informačních cedulí o osvětu. „Tzv. „ochranné“ cyklopruhy se značí pouze vodorovným dopravním značením a automobily do nich mohou vjíždět při vyhýbání, objíždění či jiné nenadálé situaci za předpokladu, že se v pruhu nepohybuje cyklista,“ vysvětlil Scheinherr. „Autobusy nebo náklaďáky tyto pruhy mohou použít, stále však platí, že cyklisty musí objíždět s bezpečným odstupem,“ dodal.

Informační cedule magistrát už instaloval v devíti lokalitách a to na komunikacích Plzeňská, Mariánské hradby, Jelení, Keplerova, Evropská, a to v lokalitách, kde je již nyní tento pruh vyznačen. „Vyznačení cyklopruhu představuje na některých komunikacích jedinou možnost, jak legálně umožnit vzájemné míjení cyklistů a aut, aniž by řidiči museli při předjíždění cyklisty přejíždět do vedlejšího pruhu. Zejména v místech se silnějším provozem každé přibrzdění nebo vybočení automobilu (nejen kvůli cyklistovi) vyvolává dominový efekt, který se projeví na dalších desítkách či stovkách metrů směrem vzad. Díky cyklo pruhům se tento efekt částečně eliminuje,“ uzavřel Scheinherr.

Fotogalerie
49 fotografií