„Nákupní centra, jejich parkoviště a komunikace v bezprostředním okolí se během adventu musí každoročně vypořádat s obrovskou intenzitou provozu, na kterou často nejsou svou infrastrukturou úplně připraveny,“ uvedl Jan Chalas ze společnosti DataFriends, která je autorem a provozovatelem serveru portalnehod.cz.
Obchodní centrum na Chodově v počtu dopravních nehod mezi nákupními centry jednoznačně vede. „Je prostě největší v České republice, není problém se v něm ztratit pěšky i autem,“ řekl Chalas. Druhým obchodním centrem je co do počtu nehod brněnská Olympia, s 13 nehodami a celkovou škodou 561.000 Kč. Následují nákupní centra Futurum v Kolíně, Olympia v Teplicích a Fórum Nová Karolina v Ostravě.
K nejčastějším příčinám patří nedání přednosti jízdě zprava, která platí i na parkovišti v nákupní galerii. Podle portálu řidiči pravidlo nedodržují a často mají pocit, že přednost mají ti, kteří jedou rovně nebo po komunikaci směřují ven či dovnitř. Na parkovištích u nákupních center, včetně těch podzemních, přitom platí stejná pravidla jako na běžných cestách. K dalším častým neduhům řidičů na parkovištích obchodních center patří nerespektování dopravního značení, nedobrzdění zapříčiněné nepozorností nebo riziková manipulace s autem. K tomu všemu se pak podle portálu navíc přidává také agresivita a nervozita, které v předvánočním období u řidičů narůstají na intenzitě. Během adventu navíc přibývá v centrech méně zkušených řidičů, kteří vyrazí na nákupy.
Obrovské škody
V posledních letech tak dál rostou materiální škody z nehod. Zatímco v roce 2010 podle statistik České kanceláře pojistitelů dosahovala průměrná výše škody na majetku v povinném ručení 26 120 Kč, v roce 2020 se vyšplhala na na 50 915 Kč. „Důvodem jsou nejen zvyšující se ceny práce v autoservisech a rostoucí ceny náhradních dílů, ale také technicky sofistikovanější systémy a tím nákladnější opravy vozidel. Celý trend nárůstu nákladů na opravy vozidel umocňuje zkomplikování dodavatelských řetězců v rámci pandemie covid-19, kdy se meziroční nárůst nákladů na opravy dále zřetelně urychluje, z loňských šesti procent na aktuálních cca osm procent,“ uvedl hlavní analytik České kanceláře pojistitelů Petr Jedlička.