Nová stavba stojí hned vedle hlavního tahu do centra v Chlumecké ulici. Podle plánu zde budou moci řidiči parkovat už od prvního prosince. „Staveniště jsme přebírali prvního července 2020. Investorovi jsme ho předali na začátku října,“ sdělil Blesku Martin Frič, vedoucí stavebního týmu Metrostavu. Nyní se jen čeká na kolaudaci.

Myslelo se na všechny. Uvnitř jsou speciální stání pro auta na zkapalněný propan-butan (LPG) nebo zemní plyn (CNG), stání s dobíječkami pro elektrovozidla, větší parkovací místa pro rodiny s dětmi, invalidy a menší pro motorky. Cyklisté budou mít pro svá kola samostatný uzamykatelný prostor.

Průjezdné centrum 

„Myslím si, že to bude nejmodernější parkoviště v Praze,“ pochvaluje si náměstek primátora Adam Scheinherr (Praha Sobě). Parkovací dům nahradil předchozí plochu pro vozidla s pouhými tři sta místy. Úlevu by měla pocítit doprava v centru města. Řidiči bez trvalého pobytu v Praze totiž často přijíždějí do centra metropole, kde následně nemohou najít parkování, takže krouží ulicemi, nebo stojí nevhodně a blokují tak plynulost provozu.

„Parkoviště vidím jako velký posun z hlediska infrastruktury celého města, ale i jako dobrou zprávu pro Středočechy, kteří nebudou blokovat přeplněné ulice,“ tvrdí Petr Hukal (Piráti), zástupce starosty Prahy 14 a radní pro dopravu. Cena za jeden parkovací den vyjde na padesát korun. K dispozici bude 886 parkovacích stání.

O počtu volných míst bude řidiče informovat velká světelná tabule u příjezdu od východu. Na fasádě bude také instalována tabule volno – obsazeno. Do budoucna prý TSK plánuje informační systém v aplikaci, která bude informovat o obsazenosti stání v parkovacích domech.

Bezpečnost především

Hned v prvním patře u vjezdu se nachází kontrolní místnost. Obsluha bude mít dohled nad zhruba šedesáti kamerami umístěnými uvnitř budovy i zvenčí. Hned si tak všimnou jakéhokoliv problému a budou na něj moci reagovat. Patro označené jako -1 bude sloužit vozům poháněným LPG nebo CNG.

„Celé podlaží je stavebně odděleno od zbytku objektu. V případě vyhlášení poplachu se zatáhnou folie nad vchody či vjezdy a část objektu se oddělí od zbylé budovy,“ popisuje Martin Frič. Když nastane krizová situace, funguje v objektu také vzduchotechnika, která odvede uniklý plyn na střechu budovy. Dále jsou v parkovacím domě zřízeny nouzové výjezdy.

Dobré zázemí

Ani elektromobily nepřijdou zkrátka. Je pro ně vyhrazeno osm parkovacích stání i s nabíječkami, jejichž kapacita dosahuje až 22 kilowatt. Standardní doba nabíjení se bude pohybovat kolem šesti hodin. Záležet budena tom, s jak vybitou baterií řidič přijede.

Platit za elektřinu se bude spolu s parkovným při výjezdu z domu. Parkoviště má dobrou vybavenost i pro pěší. Nachází se tu sociální zařízení, výtahy a přibyl zcela nový východ k metru přes lávku. O patro níže pod ním je umístěn východ, který ústí na chodník pod lávkou.

Video
Video se připravuje ...

Takto vypadá nové parkoviště před otevřením Jan Dařílek

Fotogalerie
21 fotografií