Zavedení zón placeného stání (ZPS) v řadě městských částí pomáhá řešit problémy s parkováním. Rezidenti tak mají alespoň větší šanci zaparkovat, protože zde nestojí auta z jiných čtvrtí. Podobný efekt vnímá i radnice Prahy 4. V současné době nejsou modré zóny po celé městské části, což často znamená, že se auta „přelévají“ do míst, kde poplatky nejsou, i proto Praha 4 v minulosti už jednou parkovací zóny rozšiřovala. Od roku 2022 chystá další rozšíření a modré zóny by tak měly pokrýt komplet celou městkou část.

Rozporuplné názory

„Vzniklo několik různých petic pro i proti rozšíření ZPS a přišla řada námětů a připomínek, stejně jako při každém rozšiřování ZPS. Rozšiřování ZPS není nápad radnice, ale reakce na přehlcování oblastí, které dnes součástí zóny nejsou vozidly „nomádů a Středočechů“. Radnice není připravena rozšiřovat zónu za každou cenu, ale není v současné době jiného prostředku, jak posunout vozidla „nomádů a Středočechů o kus dál,“ řekl pro Blesk místostarosta městské části Praha 4 pro dopravu, finance a evropské fondy Zdeněk Kovářík (ODS).

Z jeho vyjádření plyne, že názory na modré zóny jsou velmi rozdílné, jedni je vítají a to především proto, že celá „čtyřka“ slouží tak trochu jako záchytné parkoviště pro lidi ze Středočeského kraje. „Správně, ale ještě bych někde přistavěl záchytné parkoviště pro mimopražský. Do práce jezdit musí a parkovat taky někde musí,“ myslí si na Facebooku Jaroslav D.

Druzí v nich vidí pouze represivní opatření, které z lidí tahá peníze a parkovací místa navíc stejně nepřinese. „Zóny zrušte, obyvatelům Prahy 4 nepomáhají vůbec v ničem. Přes den, kdy rezidenti vyjíždí jinam, a parkovací místa by mohli využít třeba dojíždějící mimopražští, jsou ulice prázdné. Naopak večer nelze najít místo k zaparkování široko daleko,“ přináší druhý pohled Daniel Z.

Celé to rozšiřování zón placeného stání mi přijde strašně nepřipravené a zavádí se to bez podpory záchytných parkovišť. Hlavně by se ale parkovací zóny měly řešit globálně v celé Praze. A také se musí rozlišovat, komu a kde zóny pomůžou, a naopak,“ říká opoziční zastupitel ze Čtyřky Lukáš Zicha (STAN).

Na Starém Spořilově sepisují i petice

Nejvýrazněji proti plošnému zavedení zón protestují obyvatelé Starého Spořilova, kteří se domnívají, že tato část městské části má tolik specifik, že zavedení modrých zón by situaci spíše zhoršilo. Podle místních hrozí i to, že se vytratí jedinečná pospolitost, která zde panuje a v neposlední řadě odpůrci také poukazují na to, že zóny budou muset být označeny dopravním značením, což zničí genius loci zdejších uliček, které spíše evokují malé město, než část metropole.

„Starý Spořilov má několik specifik, mimo jiné i to, že je ze všech 3 stran „odříznut“ od zbytku městské části dálnicí. To znamená, že pokud by u nás chtěli parkovat lidé z jiné části „čtyřky“, čeká je poměrně dlouhá cesta domů. Z jižní strany je nejbližší osídlení Horní Roztyly, kam však vede ze Starého Spořilova více jak kilometrová cesta dvěma podchody. Ze západní strany je pak Michle, kde je již riziko, že na Starý Spořilov zatoulá nějaké auto sice větší, ale stále nás dělí most, podjezd a půl kilometru. Otázkou zůstává, co se stane, pokud se zóny zavedou na sídliště Nový Spořilov. Stále nás sice dělí přes čtvrt kilometru přes mosty či podchody ale je to samozřejmě riziko,“ říká Štěpán Pichl, autor petice Ne zónám na Spořilově. Občané Prahy 4 mohou své připomínky posílat radnici až do 5. listopadu, poté bude radnice vše vyhodnocovat.

Video
délka: 05:37.90

Nová analýza parkování v Praze: Odborníci se shodují, že situace je kritická. Daniel Vitouš

Fotogalerie
14 fotografií