„Štve nás, že se tato kdysi krásná oblast pro život stala dopravní stokou Prahy, bez jakéhokoliv ohledu na nás,“ říká spolek. Proti množství aut bojuje i soudní cestou. Letos v lednu uspěl se svojí žalobou proti kolaudaci velké části tunelu Blanka z roku 2019, kterou Městský soud v Praze zrušil.

Místní chtějí, aby se ulici vrátil ráz městské třídy, obnovila se zeleň a klid, na který byli dříve zvyklí. Kromě toho jim vadí i znečištění ovzduší nebo nadměrný světelný smog z billboardů, které podle nich osvětlují celé údolí.

Vypadá to, že alespoň část jejich požadavků magistrát v relativně blízké době vyslyší. Náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) oznámil několik opatření, která by měla alespoň hluk v této čtvrti omezit. „Chystáme balík relativně rychlých a účinných opatření, díky kterým se ulice úplně promění. Nebude výpadovkou dálničního charakteru, ale celý úsek od křížení se Zenklovou až po most Barikádníků se stane městskou třídou,“ slibuje.

Tichý asfalt a stromy

Zklidnit celou oblast by měl nový tzv. tichý asfalt a výsadba zeleně. Ta by se měla vysadit mezi silničními pruhy i po stranách silnice.„ Vysadíme až 130 nových stromů a 90 keřů,“ uvedl. Mezi stromy mají vést nové široké chodníky a měl by tu být i prostor pro cyklisty. Kromě toho chce magistrát odstranit svodidla a zábradlí. Během plánované rekonstrukce také vznikne nové vedení pro trolejbus, což by podle Scheinherra mělo také přispět ke snížení hluku a emisí. S proměnou ulice by se mělo začít koncem příštího roku. 

Plán na proměnu ulice V Holešovičkách. Hluk by tu měla omezit výsadba více než stovky stromů.
Autor: MHMP

Tunel jen tak nebude

Hlavní požadavek místních, tedy zahloubení celé silnice pod zem, ale jen tak vyslyšen nebude. Magistrát má sice podporu zahloubení ulice i ve svém programovém prohlášení, ale zatím to vypadá, že místní si budou muset ještě počkat. „Prověřili jsme několik možností a před dostavbou Městského okruhu není zahloubení proveditelné. Pravda, i když je taková, jaká je, je pro místní lepší než tahání za nos. Jsem přesvědčený, že tohle řešení dočasně pomůže, aby se V Holešovičkách dalo bezpečně chodit, jezdit na kole i autem,“ uvedl k tomu náměstek Scheinherr.

Moc to nepomůže

Spolek místních sice snahu magistrátu vítá, ale plánované úpravy podle něj situaci zlepší jen minimálně. „Připravovaná opatření možná budou rychlejší než zahloubení, ale nebudou účinná, alespoň ne z pohledu snížení hluku a smogu. S tím neudělají vesměs vůbec nic. Ulice bude snad alespoň trochu hezčí,“ reagoval na plány magistrátu.

K snížení hluku podle spolku nijak výrazně nepřispěje ani tichý asfalt. „Extrémní hluk sníží minimálně, je drahý a do kopce a u kamionů v zásadě nefunkční,“ uvedl spolek, který si také myslí, že chůze po ulici bude pořád tzv. „za trest“, protože hluk tu stejně zůstane. Ani trolejbusy podle něj situaci nijak zvlášť nevytrhnou a ke snížení emisí přispějí minimálně. Spolek také nesouhlasí s tím, že zahloubení ulice nelze provést před dostavbou okruhu. „Holešovičky proto kvůli kontinuálními exodu místních za chvíli můžou zůstat úplně bez lidí,“ varuje spolek. 

Fotogalerie
7 fotografií